Kisebb forgalom mellett arányaiban több bírság
A pandémia miatt nagyságrenddel kevesebb volt a közúti forgalom 2020-ban, mint egy évvel korábban. Mintegy 20 százalékkal kevesebb baleset történt, mint előzőekben, arányában mégis több bírságot szabtak a hatóságok. A koronavírust megelőző évben ez az összeg 23,6 milliárd volt, míg tavaly 21,4.
Az ellenőrzésre jogosult hatóságok hasonló intenzitással végzik munkájukat minden évben, függetlenül a világjárványtól. Az érthető és nyilvánvaló, hogy 2020-ban nagyságrenddel kevesebben ültek volánhoz, mint mondjuk akárcsak egy évvel korábban. Ennek pozitív hatása meg is mutatkozott a baleseti statisztikákban, hol 1956 óta nem voltak olyan kedvező adatok, mint tavaly. A közlekedésbiztonságáért felelős vezetők örültek is az eredményeknek, annak ellenére, hogy pontosan tudták, mi okozta a csökkenést.
Az ma már mindenki előtt ismert, hogy a rendőrség és általában a hatóságok által kiszabott bírságok nem a testülethez, hanem a Magyar Államkincstárhoz (MÁK) folynak be. Így nem öncélú pénzbeszedési akciókról van szó. Igaz ez még akkor is, ha az is nyilvánvaló, a kormányzat megfogalmazza, hovatovább a költségvetésébe tervezi a büntetésekből várhatóan befolyó összeget. Ergo annak azért év végére ott is kell lennie!
Ha a puszta számokat vesszük alapul, akkor láthatjuk, 2019-ben 687 501 alkalommal szabtak ki bírságot a rend őrei, miből 23 619 520 000 forint került a közös kasszába. 2020-ban ez a szám 618 184 redukálódott, és az összeg is módosult 21 415 600 000 forintra. Vagyis közel 10 százalékkal kevesebb, 69 317-tel kevesebb intézkedésből, 2,2 milliárddal kevesebb folyt be az állami költségvetésbe.
Végül még egy adat: 2020-ban, azaz a gyengébb évben is naponta 58 millió 512 ezer 568 forintot bírsággal gazdagodik a büdzsé. Vírusmentes évben ez 64 millió 711 ezer 013 forint.
Ma mikor ki-ki a volán mögé ül, gondoljon bele, a legtöbb bevétel a gyorshajtásból keletkezik. A fix és mozgó sebességmérők árgus szemekkel figyelik a forgalmat. Emellett most egyhetes nemzetközi akció keretében a biztonsági eszközöket – biztonsági öv, gyermekülés és bukósisak – használatát ellenőrzik. Nem is szólva a folyamatos ittas vezetés elleni portyákról vagy a határoktól, határokig tartó migránsokat kiszűrni szándékozó ellenőrzésekről. Bárki már induláskor eldöntheti, ma mennyivel járul hozzá a nemzeti költségvetéshez.
k.z.t./fotó: police.hu
De miért? A közúti balesetekben elhunytak száma világszerte évente nagyjából 1,19 millió főre tehető, ami azt…
Valós fogyasztási és kibocsátási adatok mutatják, hogy konnektoros hibridekkel alig spórolnak benzint az autósok, a…
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…