Categories: Hírek

Elektromos olajszállító tankerek

Úszó üzemanyagkúttá szelídültek

A médiában nem ritka jelenség, hogy egy kis olvasottságért, klikkszám növeléséért hangzatosabb címmel jelenik meg egy írás, semmint az indokolt lenne. Valami hasonló történhetett esetünkben is. A szenzációs bejelentés valahogy így hangzott: elektromos tankereket építenek japánban. Mint mára kiderült, azért ez korántsem így van.

Az átlagolvasó, ha vízi szállítással kapcsolatosan meghallja a tanker kifejezést, óriási, óceán-, de minimum tengerjáró, olajat vagy gázt szállító teherhajóra gondol. Nincs is ezzel semmi probléma. Az már továbbgondolásra alkalmas, hogy is van ez? A környezetkímélő elektromotorral hajtják azokat a szállító hajókat, amelyet hozzák a levegőszennyezésért felelőssé tehető, klímaellenségnek nyilvánított nyersanyagot? Enyhe képzavar, de még akár ez sem kizárt. Ezek a japánok bármire képesek.

Hónapok telnek el, most februárban megjelenik az újabb hír: a japán Asahi Tanker Co. rendelt is két tankerhajót. Ezt a Kawasaki Heavy Industries építi meg, amelyek közül az első 2022 márciusában, a következő pedig 12 hónappal később lép szolgálatba.

Mint a sajtóközleményből kiderül: a hajókat a tokiói öbölben fogják használni, ahol más járművek üzemanyag utántöltését végzik. Ez azért nem azonos a hatalmas befogadóképességű olajszállító tankerekkel! (Sic!)

Maradva a valóságnál, ez egy logikus felhasználási formája lehet ezeknek a járműveknek, hiszen a lakott területhez közel, fontos a helyi károsanyag kibocsátás csökkentése, márpedig egy hatalmas teherkikötő nagy környezeti terheléssel is jár.

A hajók 3480 kWh akkukapacitással rendelkeznek majd, ami csak elsőre tűnik soknak, ez mindössze 35 Model S vagy e-tron aksinak felel meg. Már ebből is látszik, hogy nem az óceánokat átszelő tengerjáróról beszélünk. A 62 méter hosszú, 10,3 méter széles járművek 499 tonnát nyomnak majd és a hasznos terhet szállító tartályuk 1280 köbméter kapacitású lesz. Ismét csak a dolog helyi értéke végett, a nagy, óceánokat átszelő tartályhajók alsó kategóriája 70 ezer hordónál, azaz 11 ezer köbméternél kezdődik, ezek a tankerek pedig nagyjából tized ekkora kapacitásúak.

A hajók két darab, egyenként 400 lóerős, 360 fokban elforgatható hajtóművel rendelkeznek, amiket kiegészít egy-egy 90 lóerős segédhajtómű a jármű két oldalán. Maximális sebességük 10 tengeri csomó, azaz nem egész 19 km/h. Az elérhető hatótávról nem esett szó, de egy öbölben, a hajók között ingázva ez nem is akkora kérdés. A közlemény külön kiemelte, hogy a dízelmotorok mellőzésével töredékére csökken a zajszennyezés és a fedélzeten tapasztalható vibráció is, ami a környezeten kívül a hajón dolgozóknak is remek hír.

Mi pedig feloldhatjuk az a képzavart, amit a kissé elnagyolt, szenzációhajhász, bulvár hír kialakított bennünk.

Cash/fotó: YouTube

OldA

Recent Posts

Kezdődik a tanév – vizsgáznak az iskolautcák

 Két fővárosi iskolánál, a XIV. és a XVII. kerületben rajtol a BKK által koordinált Iskolautca-program,…

12 óra ago

Előnyben a közösségi közlekedés – ideiglenesen egyirányúsítják a Népszínház utca egy szakaszát szerdától

Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…

1 nap ago

Az Országos Taxis Szövetség leveleiből

Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…

1 nap ago

Betilthatják a villanyautók egyik spórolós megoldását

Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…

2 nap ago

Taxisofőr fújt le paprikaspray-vel egy buszsofőrt Budapesten

„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…

4 nap ago

A BMW vezérigazgatója szerint hiba volt az EU-tól, hogy 2035-re betiltják a hagyományos motorokat

Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…

4 nap ago