Úszó üzemanyagkúttá szelídültek
A médiában nem ritka jelenség, hogy egy kis olvasottságért, klikkszám növeléséért hangzatosabb címmel jelenik meg egy írás, semmint az indokolt lenne. Valami hasonló történhetett esetünkben is. A szenzációs bejelentés valahogy így hangzott: elektromos tankereket építenek japánban. Mint mára kiderült, azért ez korántsem így van.
Az átlagolvasó, ha vízi szállítással kapcsolatosan meghallja a tanker kifejezést, óriási, óceán-, de minimum tengerjáró, olajat vagy gázt szállító teherhajóra gondol. Nincs is ezzel semmi probléma. Az már továbbgondolásra alkalmas, hogy is van ez? A környezetkímélő elektromotorral hajtják azokat a szállító hajókat, amelyet hozzák a levegőszennyezésért felelőssé tehető, klímaellenségnek nyilvánított nyersanyagot? Enyhe képzavar, de még akár ez sem kizárt. Ezek a japánok bármire képesek.
Hónapok telnek el, most februárban megjelenik az újabb hír: a japán Asahi Tanker Co. rendelt is két tankerhajót. Ezt a Kawasaki Heavy Industries építi meg, amelyek közül az első 2022 márciusában, a következő pedig 12 hónappal később lép szolgálatba.
Mint a sajtóközleményből kiderül: a hajókat a tokiói öbölben fogják használni, ahol más járművek üzemanyag utántöltését végzik. Ez azért nem azonos a hatalmas befogadóképességű olajszállító tankerekkel! (Sic!)
Maradva a valóságnál, ez egy logikus felhasználási formája lehet ezeknek a járműveknek, hiszen a lakott területhez közel, fontos a helyi károsanyag kibocsátás csökkentése, márpedig egy hatalmas teherkikötő nagy környezeti terheléssel is jár.
A hajók 3480 kWh akkukapacitással rendelkeznek majd, ami csak elsőre tűnik soknak, ez mindössze 35 Model S vagy e-tron aksinak felel meg. Már ebből is látszik, hogy nem az óceánokat átszelő tengerjáróról beszélünk. A 62 méter hosszú, 10,3 méter széles járművek 499 tonnát nyomnak majd és a hasznos terhet szállító tartályuk 1280 köbméter kapacitású lesz. Ismét csak a dolog helyi értéke végett, a nagy, óceánokat átszelő tartályhajók alsó kategóriája 70 ezer hordónál, azaz 11 ezer köbméternél kezdődik, ezek a tankerek pedig nagyjából tized ekkora kapacitásúak.
A hajók két darab, egyenként 400 lóerős, 360 fokban elforgatható hajtóművel rendelkeznek, amiket kiegészít egy-egy 90 lóerős segédhajtómű a jármű két oldalán. Maximális sebességük 10 tengeri csomó, azaz nem egész 19 km/h. Az elérhető hatótávról nem esett szó, de egy öbölben, a hajók között ingázva ez nem is akkora kérdés. A közlemény külön kiemelte, hogy a dízelmotorok mellőzésével töredékére csökken a zajszennyezés és a fedélzeten tapasztalható vibráció is, ami a környezeten kívül a hajón dolgozóknak is remek hír.
Mi pedig feloldhatjuk az a képzavart, amit a kissé elnagyolt, szenzációhajhász, bulvár hír kialakított bennünk.
Cash/fotó: YouTube
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…
Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…
Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…