Categories: Hírek

Két-háromezerrel kevesebb a taxis

A turistákkal együtt a hiénák is eltűntek a budapesti utakról

A hivatásos taxisok szerint jó darabig nem fognak visszatérni a taxishiénák, sok időbe telik ugyanis, mire a vendéglátás, a turizmus és vele a taxisok magukra találnak a járvány után – olvasható a hvg.hu riportjában.

„Egy fokkal vagyunk talán jobb helyzetben, mint a vendéglátósok” – mondja Németh Zoltán, a City Taxi Fuvarszervező Szövetkezet elnöke, amikor arról kérdezzük: hogyan érinti a személyszállító ágazatot a kisebb megszakítással lassan egy éve tartó lezárás, a turisták elmaradása. A taxizás és a vendéglátás egymástól elválaszthatatlanok, „egymásból élünk, így mi is nagyon megérezzük a járványhelyzetet” – teszi hozzá.

A City Taxinál már a járvány kezdetekor korlátozták a munkát: páros napokon csak páros hívószámú autók, páratlanokon pedig a páratlan számúak futhatnak ki az utcákra, ez 1 hónapban mindössze 15 munkanapot jelent. Vagyis „hiába dolgoznak a kollégák a korábbi 8-10 óra helyett akár 16-ot, esélyük sincs annyit keresni, mint a járvány előtt”. Németh Zoltán szerint a pénzük épp csak arra elég, hogy egyéni vállalkozóként ne menjenek csődbe.

Akik maradtak, folyamatosan veszteséget termelnek, ez az időszak már csak arról szól, hogy ki bírja tovább” – összegzi Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség vezetője.

A koronavírus megjelenése előtt nyüzsögtek a sárga taxik Budapest utcáin. Utasokat vittek a repülőtérre, turistákat a szállodákba. A világjárvány felbukkanásával azonban nehéz helyzetbe kerültek, a hotelek, a panziók. A felkapottabb éttermek konganak az ürességtől, sokan még mindig otthonról dolgoznak, és csak akkor ülnek taxiba, ha muszáj.

„A járvány első hulláma, a korlátozó intézkedések, a rendezvények, sportesemények elmaradása komoly hatással volt az ágazatra, megrendelőink 90 százaléka odalett” – mondja a hvg.hu-nak Reich Ádám, a Főtaxi vezérigazgatója. Nyáron ugyan javult valamelyest a helyzet, „de a visszaesés az év azonos időszakához képest még mindig megközelítőleg 40 százalék volt”, és Reich Ádám szerint ezen a szeptemberben bevezetett, és azóta is érvényben lévő korlátozások érdemben már nem rontottak tovább. A Főtaxié az országban a legnagyobb flotta, és éppen járványhelyzetben bízta meg a Budapest Airport a társaságot, hogy újabb 5 évre legyen a hivatalos taxitársasága.

„Korábban naponta volt 4500 megrendelésünk, ami márciusban 80 százalékkal, az őszi szigorítások után pedig 60 százalékkal esett vissza” – érzékelteti Németh Zoltán, hozzátéve, hogy miközben a forgalom és a bevétel is csökkent, a kiadás maradt ugyanannyi. A taxisok júliusig kaptak járulékkedvezményt, azóta fizetniük kell az adót, üzemanyag-költséget, tagdíjat és az esetleges javítások árát is. Igaz, hogy az utasok fuvarozása mellett vállalhatnak csomag- és ételszállítást, illetve vissza nem térítendő támogatással vehetnek e-autót, csakhogy „az elhúzódó vészhelyzet miatt sokan a sikeres pályázatuk ellenére sem merték ezeket az autókat megvenni” – árulja el Metál Zoltán.

„Speciális helyzetben vagyunk, ugyanis mikrovállalkozóként magunkat foglalkoztatjuk, azaz mi is szeretnénk megtartani a munkahelyeinket, és ehhez számítunk a kormány segítségére” – teszi hozzá. Korábban kérték, hogy az adó- és járulékcsökkentéssel együtt kapjanak a minimálbérrel megegyező bértámogatást. Egyelőre annyit sikerült elérni, hogy a válsághelyzet hatásait enyhítendő, 2022 végéig felfüggesztették azt a szabályt, hogy legfeljebb 10 éves autóval lehessen csak taxizni.

„Két-háromezerrel biztosan kevesebb minősített taxis dolgozik Budapesten”– utal Németh Zoltán arra, hogy míg korábban nagyjából 6 ezer taxis fuvarozott, most megközelítőleg 4 ezer jár a fővárosban. Az Országos Taxis Szövetség összesítése szerint Budapesten jelenleg 11 taxi-fuvarszervező cégnek van minősített engedélye. „Nagyon sokan abbahagyták, más munkát kerestek” – teszi hozzá Németh Zoltán. A City Taxinál dolgozók átlagéletkora közelíti az 50 évet, „akik nyugdíjasként dolgoztak, a járvány kitörése után abbahagyták, nem tudták fenntartani a vállalkozásukat”. Metál Zoltán szerint van olyan fuvarszervező cég, amelyik a legnagyobb fővárosi szállodák kiszolgálására fókuszált, „és egyik napról a másikra maradt munka nélkül”. Így jártak azok is, akik bérelt autóval taxiztak, ők sem tudták kitermelni azt a pénzt, ami a bérleti díjra és a megélhetésre elég lett volna, sokan közülük elveszítették a munkájukat. „Elmentek buszsofőrnek vagy futárnak, és nem biztos, hogy vissza fognak jönni.”

Velük együtt viszont a hiénák is szinte teljesen eltűntek az utakról. „Turisták, éttermek nincsenek, kevesebben ülnek be az utcáról taxiba, ezért nekik még nálunk is jobban visszaesett a bevételük” – erősíti meg Németh Zoltán, hozzátéve, „jó ideig biztosan nem térnek vissza, idén még nem lesz akkora forgalom, hogy megérje nekik a maszek munka”. Metál Zoltán szerint is a turizmus megszűnésével pillanatok alatt eltűntek a hiénák is „azokról a helyekről, ahol a külföldi vendégek gyakrabban keresték a taxiszolgáltatást”.

A taxiscégek egyelőre megjósolni sem tudják, mikorra rendeződik vissza a piac, munkaerőhiánytól azonban nem tartanak, úgy vélik, lesz idejük fuvarozókat keresgélni.

Forrás: hvg.hu

Az Országos Taxis Szövetség a kialakult helyzet miatt levélben fordult a magyar kormányhoz a COVID hatása miatt bajba kerül személytaxis vállalkozók ellehetetlenülése miatt. Levelükben többek között az alábbi kéréseket fogalmazták meg:

Javasoljuk és kérjük, hogy azon működő „önfoglalkoztató” mikro-vállalkozók számára, akiknek 2020. évben komoly mértékben csökkent a bevétele, un. bértámogatásként, a 2021. évi az adó- és járulékfizetési kötelezettséget felfüggeszteni szíveskedjenek.

Javasoljuk és kérjük, hogy az „újra indításkor” a belföldi turizmus beindításával párhuzamosan és annak ösztönzésére, a Széchenyi-kártya szolgáltatásait kibővíteni szíveskedjenek a taxi személyszállításra is felhasználhatóvá tételével.

Javasoljuk és kérjük, hogy a 4932 TEÁOR-számmal, taxis-személyszállítás tevékenységet végzők is kapjanak lehetőséget az újra indítást segítő 10 milliós gyorskölcsön felvételére.

OldA

Recent Posts

Egy elektromos autó annyit szennyez, mint három hibrid – állítja a Toyota-vezér

Elképesztő kijelentés: egy villanyautó nagyobb szénlábnyomot hagy, mint három hibrid! Akio Toyoda, a Toyota elnöke…

5 óra ago

10 milliárdos üzlet a taxis fuvarszervezés – Kiderült, hogy tényleg kell a nemzetközi háttér

Továbbra is virágzik a taxis fuvarszervezői piaci Budapesten. Kiderült, hogy a legnagyobb bevételek eléréséhez kell…

9 óra ago

Elképesztő veszély: benzinkúton csaptak fel a lángok

Az utóbbi időben egyre több kigyulladt autóról lehet hallani, azonban a mostani elképesztő veszélybe sodorta…

14 óra ago

Visszaeső – elfogták a taxisra késsel támadó férfit

Elfogták a férfit, aki késsel fenyegetett egy taxist a XVIII. kerületben. Kiderült, hogy tavaly is…

1 nap ago

Osztrák kísérlet: a zöld féklámpák az autó elején minimalizálhatják a balesetek kockázatát

Féklámpák az autó elején? Elsőre szokatlannak hangzik – de valódi különbséget jelenthet. Egy grazi és…

2 nap ago

Leállhatnak a gyártósorok, óriási bajban az autógyártók

A Kínából származó ásványi anyagok megvonása világszerte megbénítja az autógyártókat. Egy gyors megoldás nélkül lassulhat,…

2 nap ago