Categories: Hírek

Katasztrofális chiphiány a gépjárműgyártásban

Több mint száz mikróeszköz kell egy autóba

 Európában a chipek több mint harmadát az autógyártásban használják fel. A jövőben a mainál is sokkal több félvezető kell majd autóinkhoz, ami a kontinensen több százezer új munkahely létrejöttét eredményezheti – közölte elemzésében az Autóipari Beszállítók Európai Szövetségének (CLEPA) főtitkára, Sigrid de Vries.

Az autóipart jelenleg sújtó globális chiphiány számos okra vezethető vissza. Közöttük találjuk a laptopok iránt megnövekedett keresletet, az amerikai kormányzat által kínai cégek ellen hozott szankciókat, a ma már nagy fogyasztónak számító autógyártásnak a vártnál gyorsabb felfutását, illetve a tradicionális társaiknál több félvezető komponenst igénylő elektromos autók értékesítésének növekedését is – olvasható a beszámolóban.

Sok elemző szerint a chiphiány valamikor a második félévben szűnhet csak meg, emellett már arra is figyelmeztetnek, hogy 2021-ben az autók és más ipari termékek gyártásához szükséges alapanyagokból/termékekből is hiány léphet fel a kereslet és a járványvédelmi intézkedések kiszámíthatatlansága, valamint a felívelő kínai kereslet által elvont logisztikai kapacitások miatt.

Sigrid de Vries szerint azonban van, ami egyértelmű, még pedig az, hogy az autóipar félvezető-igénye növekszik az önvezetési funkciók és az elektrifikáció miatt.

Egy átlagos autó már ma is nagyjából száz fejlett chipet tartalmaz, ami hatalmas növekedés az egy évtizeddel korábbival összevetve. Az elektromos járművekhez azonban háromszor több chip is kellhet az akkumulátor és más elektronikai részegységek vezérlése miatt. Szakértők szerint az elektronikai részegységek és a chipek tehetik ki egy autó értékének 45 százalékát 2030-ra.

Bár egyik oldalon a belső égésű motor fokozatos elhagyása munkahelyek megszűnéséhez vezet, a másik oldalon az elektrifikáció, a digitalizáció, illetőleg az önvezetési megoldások terjedése újakat teremt. Ma az európai félvezetőiparban 200 ezren dolgoznak, a McKinsey 2019-es előrejelzésében viszont az áll, hogy megfelelő viszonyok között az autók elektronikai és szoftveres elemeinek gyártása 400 ezer európai munkahelyet teremthet. Európában ma 1,7 millió embert foglalkoztatnak az autóipari beszállítók és 1,2 milliót az autógyártók.

Cash/fotó: Google

OldA

Recent Posts

Több lépcsőben emelkedik az alanyi adómentesség határa

Az alanyi adómentesség éves bevételi korlátja a jelenlegi 18 millió forintról 2026-ban 20 millió, 2027-ben…

3 óra ago

Drosztengedély – Változások 2026-tól!

Az Országos Taxis Szövetség elnöke tájékoztatta szerkesztőségünket a fővárosi drosztengedély kiváltásával kapcsolatos előírások változásáról. A…

1 nap ago

December 8-tól bárki bejelentheti a közúti korlátozásokat a BKK Info oldalán

A Budapesti Közlekedési Központ legújabb fejlesztésével a BKK Info oldalán egyszerűen bejelenthetők azok a közúti…

2 nap ago

30 év után hétfőn elköszönt az utasoktól Budapest népszerű taxitársasága

Az utasoktól és a kollégáitól is elköszönt hétői Facebook-posztjában a 6×6 Taxi. A népszerű társaság közölte:…

3 nap ago

Nem szállítunk zsidókat – kidobták a taxiból a korábbi szépségkirálynőt

Miriam Mattova kanadai–szlovák modell szerint vallási alapon tették ki az út szélén, miután az Uber-sofőrje…

3 nap ago

Úgy tűnik, mégsem kell majd évente műszaki vizsgáztatni a tíz évnél öregebb autókat

Noha korábban az Európai Bizottság ezt is felvetette, most úgy tűnik, mégsem kell majd évente műszaki…

3 nap ago