Categories: Hírek

Katasztrofális chiphiány a gépjárműgyártásban

Több mint száz mikróeszköz kell egy autóba

 Európában a chipek több mint harmadát az autógyártásban használják fel. A jövőben a mainál is sokkal több félvezető kell majd autóinkhoz, ami a kontinensen több százezer új munkahely létrejöttét eredményezheti – közölte elemzésében az Autóipari Beszállítók Európai Szövetségének (CLEPA) főtitkára, Sigrid de Vries.

Az autóipart jelenleg sújtó globális chiphiány számos okra vezethető vissza. Közöttük találjuk a laptopok iránt megnövekedett keresletet, az amerikai kormányzat által kínai cégek ellen hozott szankciókat, a ma már nagy fogyasztónak számító autógyártásnak a vártnál gyorsabb felfutását, illetve a tradicionális társaiknál több félvezető komponenst igénylő elektromos autók értékesítésének növekedését is – olvasható a beszámolóban.

Sok elemző szerint a chiphiány valamikor a második félévben szűnhet csak meg, emellett már arra is figyelmeztetnek, hogy 2021-ben az autók és más ipari termékek gyártásához szükséges alapanyagokból/termékekből is hiány léphet fel a kereslet és a járványvédelmi intézkedések kiszámíthatatlansága, valamint a felívelő kínai kereslet által elvont logisztikai kapacitások miatt.

Sigrid de Vries szerint azonban van, ami egyértelmű, még pedig az, hogy az autóipar félvezető-igénye növekszik az önvezetési funkciók és az elektrifikáció miatt.

Egy átlagos autó már ma is nagyjából száz fejlett chipet tartalmaz, ami hatalmas növekedés az egy évtizeddel korábbival összevetve. Az elektromos járművekhez azonban háromszor több chip is kellhet az akkumulátor és más elektronikai részegységek vezérlése miatt. Szakértők szerint az elektronikai részegységek és a chipek tehetik ki egy autó értékének 45 százalékát 2030-ra.

Bár egyik oldalon a belső égésű motor fokozatos elhagyása munkahelyek megszűnéséhez vezet, a másik oldalon az elektrifikáció, a digitalizáció, illetőleg az önvezetési megoldások terjedése újakat teremt. Ma az európai félvezetőiparban 200 ezren dolgoznak, a McKinsey 2019-es előrejelzésében viszont az áll, hogy megfelelő viszonyok között az autók elektronikai és szoftveres elemeinek gyártása 400 ezer európai munkahelyet teremthet. Európában ma 1,7 millió embert foglalkoztatnak az autóipari beszállítók és 1,2 milliót az autógyártók.

Cash/fotó: Google

OldA

Recent Posts

Fókuszban a buszsávok

Ismét a buszsávban szabálytalanul közlekedőket ellenőrizték a BRFK és a BKK munkatársai. A Budapesti Közlekedési…

31 perc ago

Budapest és Miskolc után ma Debrecenben is elindult az Uber

Az alkalmazás immár három magyar városban elérhető Csütörtöktől az Uber alkalmazás már három városban -…

2 nap ago

Figyelmeztetett a rendőrség és a BKK, felfordul a közlekedés Budapesten

Közlekedési fennakadásokra figyelmeztetett a Budapesti Közlekedési Központ a fővárosban július 24. és 28. között, delegációk…

2 nap ago

Itt az év egyik legkockázatosabb időszaka az autósok számára

Megkezdődött az őzek üzekedése. A nyári esték békéjét könnyen megzavarhatja egy hirtelen az útra ugró…

3 nap ago

Van egy módszer, amely lenullázza a hazai autósok büntetőpontjait, sokan nem tudnak róla

Te is gyűjtöd az előéleti pontokat? Ha igen, és már majdnem kipontozódtál, akkor erről a…

3 nap ago

Olcsó villanyautóba kerül az első tömeggyártású félig szilárdtest-akkumulátor?

Bár a teljesen szilárdtest, azaz folyékony elektrolit nélkül készülő akkumulátorokra még az optimista becslések szerint is az évtized…

3 nap ago