Categories: Hírek

Katasztrofális chiphiány a gépjárműgyártásban

Több mint száz mikróeszköz kell egy autóba

 Európában a chipek több mint harmadát az autógyártásban használják fel. A jövőben a mainál is sokkal több félvezető kell majd autóinkhoz, ami a kontinensen több százezer új munkahely létrejöttét eredményezheti – közölte elemzésében az Autóipari Beszállítók Európai Szövetségének (CLEPA) főtitkára, Sigrid de Vries.

Az autóipart jelenleg sújtó globális chiphiány számos okra vezethető vissza. Közöttük találjuk a laptopok iránt megnövekedett keresletet, az amerikai kormányzat által kínai cégek ellen hozott szankciókat, a ma már nagy fogyasztónak számító autógyártásnak a vártnál gyorsabb felfutását, illetve a tradicionális társaiknál több félvezető komponenst igénylő elektromos autók értékesítésének növekedését is – olvasható a beszámolóban.

Sok elemző szerint a chiphiány valamikor a második félévben szűnhet csak meg, emellett már arra is figyelmeztetnek, hogy 2021-ben az autók és más ipari termékek gyártásához szükséges alapanyagokból/termékekből is hiány léphet fel a kereslet és a járványvédelmi intézkedések kiszámíthatatlansága, valamint a felívelő kínai kereslet által elvont logisztikai kapacitások miatt.

Sigrid de Vries szerint azonban van, ami egyértelmű, még pedig az, hogy az autóipar félvezető-igénye növekszik az önvezetési funkciók és az elektrifikáció miatt.

Egy átlagos autó már ma is nagyjából száz fejlett chipet tartalmaz, ami hatalmas növekedés az egy évtizeddel korábbival összevetve. Az elektromos járművekhez azonban háromszor több chip is kellhet az akkumulátor és más elektronikai részegységek vezérlése miatt. Szakértők szerint az elektronikai részegységek és a chipek tehetik ki egy autó értékének 45 százalékát 2030-ra.

Bár egyik oldalon a belső égésű motor fokozatos elhagyása munkahelyek megszűnéséhez vezet, a másik oldalon az elektrifikáció, a digitalizáció, illetőleg az önvezetési megoldások terjedése újakat teremt. Ma az európai félvezetőiparban 200 ezren dolgoznak, a McKinsey 2019-es előrejelzésében viszont az áll, hogy megfelelő viszonyok között az autók elektronikai és szoftveres elemeinek gyártása 400 ezer európai munkahelyet teremthet. Európában ma 1,7 millió embert foglalkoztatnak az autóipari beszállítók és 1,2 milliót az autógyártók.

Cash/fotó: Google

OldA

Recent Posts

Gyalogoszónává alakítják a Belső-Erzsébetvárost – új közlekedési rend jön a bulinegyedben

Gyökeres változás jöhet a bulinegyedben június végétől: az Index birtokába jutott előterjesztés szerint sétálóutcává alakítanák…

7 óra ago

Durva szigorítás jöhet, évente kellene műszakira vinni az autókat

A közlekedésbiztonság javítása érdekében egy új EU-s javaslat előírná, hogy a tíz évnél idősebb autók…

8 óra ago

Gépjárműadó: ha nem tudta határidőre befizetni, jó ha ezt tudja

A gépjárműadót április 15.éig kellett befizetniük a járműtulajdonosoknak, üzemben tartóknak. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) friss…

1 nap ago

Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó

A Tesla számos listán állt az élen az elmúlt években, de mostanában sikerült egy olyan…

1 nap ago

Eltakarítják a parkoló autókat egy pesti utcából

Változik a forgalmi rend a Dohány utcában: felszabadul a trolik útvonala, szélesebbek lesznek a járdák,…

1 nap ago

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

A CATL második generációs Shenxing akkumulátora öt perc alatt 520 kilométernyi hatótávot képes felvenni, és…

2 nap ago