Categories: Hírek

Katasztrofális chiphiány a gépjárműgyártásban

Több mint száz mikróeszköz kell egy autóba

 Európában a chipek több mint harmadát az autógyártásban használják fel. A jövőben a mainál is sokkal több félvezető kell majd autóinkhoz, ami a kontinensen több százezer új munkahely létrejöttét eredményezheti – közölte elemzésében az Autóipari Beszállítók Európai Szövetségének (CLEPA) főtitkára, Sigrid de Vries.

Az autóipart jelenleg sújtó globális chiphiány számos okra vezethető vissza. Közöttük találjuk a laptopok iránt megnövekedett keresletet, az amerikai kormányzat által kínai cégek ellen hozott szankciókat, a ma már nagy fogyasztónak számító autógyártásnak a vártnál gyorsabb felfutását, illetve a tradicionális társaiknál több félvezető komponenst igénylő elektromos autók értékesítésének növekedését is – olvasható a beszámolóban.

Sok elemző szerint a chiphiány valamikor a második félévben szűnhet csak meg, emellett már arra is figyelmeztetnek, hogy 2021-ben az autók és más ipari termékek gyártásához szükséges alapanyagokból/termékekből is hiány léphet fel a kereslet és a járványvédelmi intézkedések kiszámíthatatlansága, valamint a felívelő kínai kereslet által elvont logisztikai kapacitások miatt.

Sigrid de Vries szerint azonban van, ami egyértelmű, még pedig az, hogy az autóipar félvezető-igénye növekszik az önvezetési funkciók és az elektrifikáció miatt.

Egy átlagos autó már ma is nagyjából száz fejlett chipet tartalmaz, ami hatalmas növekedés az egy évtizeddel korábbival összevetve. Az elektromos járművekhez azonban háromszor több chip is kellhet az akkumulátor és más elektronikai részegységek vezérlése miatt. Szakértők szerint az elektronikai részegységek és a chipek tehetik ki egy autó értékének 45 százalékát 2030-ra.

Bár egyik oldalon a belső égésű motor fokozatos elhagyása munkahelyek megszűnéséhez vezet, a másik oldalon az elektrifikáció, a digitalizáció, illetőleg az önvezetési megoldások terjedése újakat teremt. Ma az európai félvezetőiparban 200 ezren dolgoznak, a McKinsey 2019-es előrejelzésében viszont az áll, hogy megfelelő viszonyok között az autók elektronikai és szoftveres elemeinek gyártása 400 ezer európai munkahelyet teremthet. Európában ma 1,7 millió embert foglalkoztatnak az autóipari beszállítók és 1,2 milliót az autógyártók.

Cash/fotó: Google

OldA

Recent Posts

Változás jön a magyar jogosítványoknál

Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…

3 óra ago

Sok autós még nem is hallott erről az új uniós szabályról – Az ön autóját is érinti!

Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…

1 nap ago

Hatalmas horderejű bejelentésekkel érkezik a Toyota az idei Japán Mobilitási Kiállításon

Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…

2 nap ago

Olcsóbb lesz a jogosítvány: oktató helyett a szülők is taníthatják a kezdő sofőröket

Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…

2 nap ago

Az október 23-i hosszú hétvégén lesz utoljára nyitva a Pesti alsó rakpart 2025-ben

Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…

3 nap ago

Ön is e-cigizik vezetés közben? Mostantól ez tilos lehet – mutatjuk, miért!

Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…

4 nap ago