Elektromos áram kontra szintetikus benzin
A karbonsemlegesség elérését a vezető autógyártók jelentős része az elektromos autók zéró káros-anyag kibocsátásától remélik. A hidrogénüzemű alternatíva lobbiereje egyelőre nem veszi fel a versenyt a villanyfanokéval. Ennek ellenére Porsche már tavaly bejelentette: szintetikus benzint fog előállítani, ami fölveszi a versenyt a villanyárammal.
A Porsche mesterséges benzint tervez gyártani, amelynek a előállítása során a légkör szén-dioxid-tartalmát alakítják szénhidrogénekké. E fejlesztésről beszélt nemrég újra Frank Walliser, a cég motorsportért felelős alelnöke.
A vezető szerint: a mesterséges üzemanyaggal a teljes szén-dioxid-lábnyomot nézve nem jár rosszabbul a környezet, mint az elektromos autókkal, amelyeknek a gyártása során jut a levegőbe jelentősebb mennyiségű szén-dioxid.
Walliser azt mondja: a jelenleg kapható benzinhez képest egyszerűbb anyagról van szó – 30-40 helyett 8-10 féle vegyületből áll majd össze – ami tisztább égéssel jár. Ráadásul összességében vagy 85%-kal csökkenthető általa a teljes szén-dioxid-kibocsátás egy jármű tipikus élettartama alatt, így ebből a szempontból is versenyképes lesz az elektromos autókkal.
Egy csomó kérdés persze így is nyitva marad a szintetikus üzemanyag kapcsán. Egyrészt hogy mennyire lesz egyáltalán elérhető. Korábbi becslések szerint literenként 2 dollár körül lehet az ára, ami adókkal együtt a jelenlegi benzin árának a többszörösét jelenti majd. Másrészt a helyi károsanyag-kibocsátása sem nulla egy ilyen megoldásnak, magyarul némi nitrogén-oxidot és egyéb mérget azért a levegőbe juttat a felhasználás helyén, ami az elektromos autókra egyáltalán nem jellemző – olvasható a totalcar.hu oldalán.
Több ilyen kutatás is zajlik jelenleg, jelentős tőkével – és alighanem ezzel arányos lobbierővel – a háttérben, így várható, hogy később a mesterséges üzemanyagok felhasználását külön taglaló szabályok is felbukkannak majd. Alapvetően ezektől függ majd, hogy a belső égésű motorral hajtott járművek, és a hozzájuk kapcsolódó infrastruktúra, a benzinkutak, szervizek, alkatrészgyártás, középtávon versenyképes maradhat-e az elektromos autókkal szemben, olvasható az alternatív hajtóanyagról szóló vízió.
Cash/fotó: Facebook
Ideális esetben pontosan tudjuk, mik azok a felszerelések, amiket magunknál kell tartani, ha autóba ülünk.…
Ismét a Fővárosi Közgyűlés napján. Taxis demonstráció közepette tartja szerdai ülését a Fővárosi Közgyűlés –…
Továbbra is dinamikus kereslet tapasztalható a hazai használtautó-piacon, különösen az elektromos és hibrid modellek iránt.…
De miért? A közúti balesetekben elhunytak száma világszerte évente nagyjából 1,19 millió főre tehető, ami azt…
Valós fogyasztási és kibocsátási adatok mutatják, hogy konnektoros hibridekkel alig spórolnak benzint az autósok, a…
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…