Categories: Hírek

2025-től a dízel és benzines autónak befellegzett?

Érkezik az Euro 7 emissziós szabvány

Az Európai Unió közreadta az Euro 7 emissziós szabvány javasolt határértékeit. A 2025-ös vagy valamivel később bevezetendő szabvány még kevésbé környezetszennyező motorokat és tisztább levegőt ígér, többek között a nitrogén-oxidok, a szálló porhoz kapcsolódó szilárd részecskék, a metán és a szén-monoxid limitjének szigorításával. A terv azonban ellehetetleníti a gázolajos, benzines vagy benzinnel és gázzal működő gépjárműveket.

A megfogalmazott cél az autózás környezetszennyezésének további visszafogása. Erre szolgál az autók valós fogyasztásának ellenőrzése az autók motorirányításából kiolvasott adatokkal. Jelen formájában a javaslat kizárja az újonnan megvásárolható autók közül azokat az autókat, amelyeket 2020-ban az európai vevők 94,6, a magyar újautó-vásárlók 97,6 százaléka választott, tehát a nem elektromos hajtású modelleket. Az elektromos autók közül van nagyjából három üzemanyagcellás típus (Hyundai Nexo, Mercedes GLC Fcell, Toyota Mirai), az összes többi nem a kocsiba tankolt hidrogénből, vízbontással, hanem a hálózatról feltölthető akkumulátorból nyeri az elektromos áramot.

Az Euro 7-es javaslat konkrét emissziós határértéket jelöl meg. A lényeg talán a nitrogén-oxidok szintje. 2014 óta, az Euro 6-os normával ez egységesen 80 mg/km a dízel autóknak és 60 mg/km a benzineseknek. Laborban mérve ennyi, a szabványos ciklusban, amit azonban egyre jobban meg kell közelítenie az autóknak valós forgalomban. Ez a benzineseknél nem nagy gond, a dízeleknél viszont komoly fejfájást okoz.

Idén január 1-től közúti forgalomban már a kímélő-laborüzembelinek csak 1,43 szorosát bocsáthatja ki egy autó, tehát egy dízel határértéke 114 mg/km, de a szúrópróbaszerű mérések alapján még ezt is bőven alul teljesítik a ma kapható dízel autók – olvasható a vezess.hu összeállításában.

Az Euro 7-es normával a kevésbé szigorú határérték 30, a szigorúbb 10 mg/km lenne. Már 2019-ben is futottak igazoltan 10 mg alattiak, de ez a határ ambiciózus. A 30-as norma alatt ma is rengeteg autó van. Kínában most 35 mg/km a határ, ezt hozni tudják a dízel autók, a benzinesek pláne.

Nem is a határértékekkel van a gond, hanem a mérési körülményekkel. Ezt az értékeket nemcsak normál üzemben kell hoznia a motornak, hanem extrém körülmények között is. Ilyen a padlógázas gyorsítás, az utánfutó-vontatás hegynek fel, de tudniuk kell mínusz 10 fokos fagyban és 40 fokos kánikulában is, az eddig -7-+35 fokos tartomány helyett. A benzines, a gázolajos és a benzin-gázüzemű autók kitiltásával egyenértékű az a kitétel, hogy a szigorú, de teljesíthető határértékeket a kulcs elfordításától kezdve tudnia kell az autóknak. Erre azonban csak az elektromos autók képesek.

 

Magyarországon az elmúlt évben a DataHouse és az MGE adatai alapján 128.031 forgalomba helyezett autó közül 3047 volt elektromos (2,4 százalék), nagyságrendileg annyi, mint konnektorról tölthető akkumulátoros hibrid (2999 db). Európában 5,4 százalék volt az akkumulátoros elektromos autók piaci részesedése, 9.942.509 autóból 538.772 darab. A gond ismert: az akkumulátoros elektromos autók hatótávja többnyire csekély, főleg hidegben, áruk az adófizetők hozzájárulásával is magas, a töltőhálózat pedig hosszabb távolságok megtételére csak nagy nehézségek árán alkalmas.

A tervek szerint júniusra lehet kész az új norma előkészítése. Addig még változhat az Európai Bizottság álláspontja, mert ha minden az eddig közöltek szerint marad, akkor az új autók vásárlásából az Euro 7-es környezetvédelmi szabvány kizár mindenkit, aki nem tud megfizetni egy akkumulátoros elektromos autót.

k.z.t./fotó: Facebook  Az ábra: BOSCH

OldB

Recent Posts

30 év után hétfőn elköszönt az utasoktól Budapest népszerű taxitársasága

Az utasoktól és a kollégáitól is elköszönt hétői Facebook-posztjában a 6×6 Taxi. A népszerű társaság közölte:…

21 óra ago

Nem szállítunk zsidókat – kidobták a taxiból a korábbi szépségkirálynőt

Miriam Mattova kanadai–szlovák modell szerint vallási alapon tették ki az út szélén, miután az Uber-sofőrje…

21 óra ago

Úgy tűnik, mégsem kell majd évente műszaki vizsgáztatni a tíz évnél öregebb autókat

Noha korábban az Európai Bizottság ezt is felvetette, most úgy tűnik, mégsem kell majd évente műszaki…

21 óra ago

James Bond technika és dublőrök a vizsgákon

Miért kell mobilzavaró eszközt használni a vizsgaközpontokban? Rejtett kamerákkal és apró fülhallgatókkal csalnak a vizsgákon. 300-400…

2 nap ago

Elgázolt két embert egy önvezető taxi Kínában, mindkét sérült intenzív osztályra került.

Két gyalogos került intenzív osztályra, miután szombat reggel súlyos balesetet okozott egy önvezető taxi a kínai Zhuzhou…

2 nap ago

Kigyulladhat töltés közben az ID.4, ezért visszahívást rendelt el a Volkswagen USA

A visszahívást csak több tűzeset után rendelték el. Két sürgős visszahívási akciót hirdetett a Volkswagen…

2 nap ago