Categories: Hírek

2025-től a dízel és benzines autónak befellegzett?

Érkezik az Euro 7 emissziós szabvány

Az Európai Unió közreadta az Euro 7 emissziós szabvány javasolt határértékeit. A 2025-ös vagy valamivel később bevezetendő szabvány még kevésbé környezetszennyező motorokat és tisztább levegőt ígér, többek között a nitrogén-oxidok, a szálló porhoz kapcsolódó szilárd részecskék, a metán és a szén-monoxid limitjének szigorításával. A terv azonban ellehetetleníti a gázolajos, benzines vagy benzinnel és gázzal működő gépjárműveket.

A megfogalmazott cél az autózás környezetszennyezésének további visszafogása. Erre szolgál az autók valós fogyasztásának ellenőrzése az autók motorirányításából kiolvasott adatokkal. Jelen formájában a javaslat kizárja az újonnan megvásárolható autók közül azokat az autókat, amelyeket 2020-ban az európai vevők 94,6, a magyar újautó-vásárlók 97,6 százaléka választott, tehát a nem elektromos hajtású modelleket. Az elektromos autók közül van nagyjából három üzemanyagcellás típus (Hyundai Nexo, Mercedes GLC Fcell, Toyota Mirai), az összes többi nem a kocsiba tankolt hidrogénből, vízbontással, hanem a hálózatról feltölthető akkumulátorból nyeri az elektromos áramot.

Az Euro 7-es javaslat konkrét emissziós határértéket jelöl meg. A lényeg talán a nitrogén-oxidok szintje. 2014 óta, az Euro 6-os normával ez egységesen 80 mg/km a dízel autóknak és 60 mg/km a benzineseknek. Laborban mérve ennyi, a szabványos ciklusban, amit azonban egyre jobban meg kell közelítenie az autóknak valós forgalomban. Ez a benzineseknél nem nagy gond, a dízeleknél viszont komoly fejfájást okoz.

Idén január 1-től közúti forgalomban már a kímélő-laborüzembelinek csak 1,43 szorosát bocsáthatja ki egy autó, tehát egy dízel határértéke 114 mg/km, de a szúrópróbaszerű mérések alapján még ezt is bőven alul teljesítik a ma kapható dízel autók – olvasható a vezess.hu összeállításában.

Az Euro 7-es normával a kevésbé szigorú határérték 30, a szigorúbb 10 mg/km lenne. Már 2019-ben is futottak igazoltan 10 mg alattiak, de ez a határ ambiciózus. A 30-as norma alatt ma is rengeteg autó van. Kínában most 35 mg/km a határ, ezt hozni tudják a dízel autók, a benzinesek pláne.

Nem is a határértékekkel van a gond, hanem a mérési körülményekkel. Ezt az értékeket nemcsak normál üzemben kell hoznia a motornak, hanem extrém körülmények között is. Ilyen a padlógázas gyorsítás, az utánfutó-vontatás hegynek fel, de tudniuk kell mínusz 10 fokos fagyban és 40 fokos kánikulában is, az eddig -7-+35 fokos tartomány helyett. A benzines, a gázolajos és a benzin-gázüzemű autók kitiltásával egyenértékű az a kitétel, hogy a szigorú, de teljesíthető határértékeket a kulcs elfordításától kezdve tudnia kell az autóknak. Erre azonban csak az elektromos autók képesek.

 

Magyarországon az elmúlt évben a DataHouse és az MGE adatai alapján 128.031 forgalomba helyezett autó közül 3047 volt elektromos (2,4 százalék), nagyságrendileg annyi, mint konnektorról tölthető akkumulátoros hibrid (2999 db). Európában 5,4 százalék volt az akkumulátoros elektromos autók piaci részesedése, 9.942.509 autóból 538.772 darab. A gond ismert: az akkumulátoros elektromos autók hatótávja többnyire csekély, főleg hidegben, áruk az adófizetők hozzájárulásával is magas, a töltőhálózat pedig hosszabb távolságok megtételére csak nagy nehézségek árán alkalmas.

A tervek szerint júniusra lehet kész az új norma előkészítése. Addig még változhat az Európai Bizottság álláspontja, mert ha minden az eddig közöltek szerint marad, akkor az új autók vásárlásából az Euro 7-es környezetvédelmi szabvány kizár mindenkit, aki nem tud megfizetni egy akkumulátoros elektromos autót.

k.z.t./fotó: Facebook  Az ábra: BOSCH

OldB

Recent Posts

Sok autós még nem is hallott erről az új uniós szabályról – Az ön autóját is érinti!

Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…

23 óra ago

Hatalmas horderejű bejelentésekkel érkezik a Toyota az idei Japán Mobilitási Kiállításon

Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…

2 nap ago

Olcsóbb lesz a jogosítvány: oktató helyett a szülők is taníthatják a kezdő sofőröket

Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…

2 nap ago

Az október 23-i hosszú hétvégén lesz utoljára nyitva a Pesti alsó rakpart 2025-ben

Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…

3 nap ago

Ön is e-cigizik vezetés közben? Mostantól ez tilos lehet – mutatjuk, miért!

Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…

4 nap ago

Ideiglenes forgalomkorlátozás Budapesten

Az október 23-ai rendezvények és gyűlések miatt ideiglenes forgalomkorlátozás lesz 2025. október 26-ig Budapest több…

5 nap ago