Hálózat-optimalizált töltésre kész az Audi e-tron
Ha sok elektromos autó töltődik egyszerre, kialszanak az utcai lámpák – ilyen komor jövőkép formájában festik le félelmeiket az elektromos mobilitás szkeptikusai. Egy modelltesztje során azonban az Audi egyértelmű választ ad erre: az intelligens és hálózat-optimalizált töltés tehermentesítheti az elektromos hálózatot, így segítve elő az elektromos mobilitás elfogadottságát. Az Audi e-tron modellek és a connect töltőrendszer már ma is készen állnak erre.
Egyik kutatási projektje keretében az Audi a GISA vállalattal és más partnereivel közösen a helyi elektromos hálózat túlterhelését szimulálta. Ennek során egy utcában, amelyet helyi hálózati transzformátor lát el, több elektromos autó töltődött egyidejűleg nagy teljesítménnyel. Az úgynevezett hálózat-optimalizált töltés az egyes töltési folyamatok intelligens menedzsmentjével szolgál azok hatásának ellensúlyozására, illetve hivatott megelőzni az elektromos hálózat túlterhelését. Az elektromos gépkocsi és a hálózatüzemeltető között ez esetben célzott kommunikáció zajlik, dinamikusan szabályozva a töltés folyamatát. A jövőben ez például késleltetett töltést jelenhet a gyakorlatban, figyelembe véve a kívánt indulási időket és az elektromos hálózat tényleges terhelését. Összességében tehát a kísérlet mindenki számára előnyös, egyfajta „win-win” szituációt valósított meg, ahol az elektromos gépkocsi a töltőteljesítmény dinamikus alakításával a jármű állásidőit használja ki teljes feltöltéséhez, miközben az ügyfelek mobilitási igényeinek korlátozása nélkül enyhíti az elektromos hálózat terhelését. Mindezt a házi elektromos hálózat olyan új elemei teszik lehetővé, amelyek révén egyaránt „közös nyelvet beszélhet” a ház, az elektromos autó és az energiahálózat.
A rendszer központi eleme az úgynevezett Smartmeter Gateway (SMGW) technikája, amely már ma is kötelező, ha a háztartás éves elektromosenergia-fogyasztása meghaladja a 6000 kilowattórát. Az SMGW egy minősített informatikai háttérrendszeren (IT-Backend) keresztül különösen biztonságos adatkapcsolatot hoz létre a ház és a hálózatüzemeltető között, s minden szükséges információt és vezérlőjelet célzottan továbbítanak, az Otthoni energiamenedzsment-rendszer (HEMS) vagy közvetlenül az Audi által extrafelszerelésként kínált connect töltőrendszer felé. Az Audi e-tron vagy az Audi e-tron Sportback alapkivitelben akár 11 kW, kívánságra pedig akár 22 kW töltőteljesítménye így igény szerint csökkenthető, mindkét modell rendelkezik ugyanis az biztosítani kíván. Középtávon a hálózatba kapcsolás új technikája lehetővé teszi az egyes autók töltőteljesítményének, töltési időpontjának és töltési időtartamának alakítását, de további vonzó kilátások is nyílhatnak. Azon ügyfelek például, akik munkahelyükön is tölthetik Audi e-tron modelljüket, az otthoni töltés során már tekintetbe vehetnek bizonyos korlátozásokat, cserébe viszont kedvezményes áron kaphatnák szolgáltatójuktól az elektromos áramot.
Az elektromos autók intelligens töltése a jövő hosszú távon fenntartható energiagazdaságának meghatározó eleme. A megfelelő lehetőségeket kihasználva az elektromos gépkocsik a nap- és szélenergia – vagyis e meglehetősen ingadozó mennyiségben rendelkezésre álló források – rugalmas tárolóiként is szolgálhatnak a jövőben. Az AUDI AG igencsak ambiciózus célokat tűzött ki a károsanyag-kibocsátás nélküli mobilitás felé tartó útján, a vállalat ugyanis már azon dolgozik, hogy 2050-ig szén-dioxid-semlegessé tegye járműkínálatát. E cél érdekében az Audi széleskörű elektromos offenzívát indított, amelyben 2025-ig mintegy húsz tisztán elektromos hajtásrendszerű modell szerepel.
AH
Ideális esetben pontosan tudjuk, mik azok a felszerelések, amiket magunknál kell tartani, ha autóba ülünk.…
Ismét a Fővárosi Közgyűlés napján. Taxis demonstráció közepette tartja szerdai ülését a Fővárosi Közgyűlés –…
Továbbra is dinamikus kereslet tapasztalható a hazai használtautó-piacon, különösen az elektromos és hibrid modellek iránt.…
De miért? A közúti balesetekben elhunytak száma világszerte évente nagyjából 1,19 millió főre tehető, ami azt…
Valós fogyasztási és kibocsátási adatok mutatják, hogy konnektoros hibridekkel alig spórolnak benzint az autósok, a…
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…