Categories: HírekKiemelt

Betilthatják a villanyautók egyik spórolós megoldását

Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal.

Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő szabályozás előkészítésén dolgoznak, melynek célja a teljesen az ajtók síkjába simuló kilincsek betiltása. Ez különösen a modern, új energiás járművek (NEV) designját érinti, amelyekben ez a megoldás az aerodinamikai előnyök miatt tömegesen elterjedté vált. Két változat létezik: az automatikusan (motoros) előugró és a kézi erővel kibillenthető.

A szabályjavaslat szerint a hagyományos, valamint a részben kihúzható kilincsek továbbra is megengedettek, ám fontos előírás, hogy kötelező legyen a mechanikus biztonsági tartalékmechanizmus – például vészhelyzeti kézi nyitás. A javasolt átmeneti időszak egy év, a végrehajtás pedig csak 2027. júliustól léphet életbe, utána tilos lenne ilyen típusú kilinccsel autót forgalomba hozni. Szintén a tervek között van egy baleset esetén automatikusan kinyíló megoldás is.

Az esztétikát és jobb aerodinamikát kínáló kilincsek valós hatásai azonban korántsem olyan meggyőzőek: a szakértők szedánok esetén mindössze 0,005–0,01 Cd csökkenést említenek, ami jóval kisebb a gyártók által 0,03-nak mondott értéknél, és ami nagyjából 0,6 kWh energiamegtakarítást jelent 100 kilométeren. Ráadásul az elektromos mechanizmus 7–8 kg extra tömeget is jelenthet, amely könnyen semmissé teheti az alig mérhető aerodinamikai előnyt.

A biztonsági aggályok ennél súlyosabbak: az elektronikus kilincsek megbízhatósága elmarad a mechanikus verzióktól. Egyes márkák szerint a kilincshibák az összes garanciális javítás akár 12 százalékát is kitehetik. Olyan baleseteket is dokumentáltak, amikor a kilincs nem nyílt vészhelyzetben – például tűz esetén –, ezáltal hátráltatva a mentést. A C-IASI töréstesztjei szerint az elektronikus kilincsek oldalbalesetben csak 67 százalékos sikerrel nyílnak ki, szemben a mechanikusok 98 százalékával. Emellett a 2024-es adatok szerint a kilincshibák miatti balesetek száma is jelentősen – 47 százalékkal – nőtt, melyek 82 százaléka a belesimuló típushoz köthető.

Mivel Kína a világ legnagyobb autópiaca, a helyi szabályozásnak globális hatása is lehet. Például a Volkswagen és az Audi új modelljein már süllyesztett, mikrokapcsolós megoldást alkalmaz, tartalék mechanizmussal. A Great Wall Motor vezetője pedig nyíltan bírálta a megoldást: szerinte elhanyagolható az aerodinamikai előnyük, ugyanakkor tömegük nagy, szigetelési problémákat is okozhatnak, és nem utolsó sorban – elektromos működésük miatt – komoly biztonsági kockázatot hordoznak. Bár nem biztonsági, de szintén nem elhanyagolható tényező, hogy sok felhasználó szerint a használatuk kényelmetlen.

Forrás: totalcar.hu Kép: Illusztráció

-ko

Recent Posts

Már nem a kipufogógáz a legnagyobb bűnös: más forrása van az autós szennyezésnek

Ausztriai kutatók vizsgálata szerint a járműtechnológia fejlődése olyan szintre érhet el, amikor már az út…

5 óra ago

Letöltendőt kértek a taxival karambolozó nagykörúti drogos ámokfutóra és az utasaira

Börtönbe küldené a Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség azt a 28 éves R. Györgyöt, aki…

1 nap ago

Ügyintézés a karácsonyi ünnepek alatt? Mutatjuk a tudnivalókat

A karácsonyi időszakban a legtöbb hivatal és szolgáltató eltérő rendben működik. Érdemes előretervezni, hogy elkerüljük…

2 nap ago

A magyar Tesla-tulajdonosok januártól nem fognak örülni

2026. január 15-től Magyarországon is megszűnik az ingyenes prémium adatkapcsolat a Tesláknál: ettől az időponttól…

2 nap ago

Nagy változás jön a horvát autós nyaralásokban

A horvát parlament elfogadta az új útdíjszedési törvényt, amelynek értelmében 2027. március 1-jétől egységes elektronikus…

2 nap ago

Belepiszkálnak a szabályokba a B-s jogosítványoknál, ágálnak a szakértők

Az uniós elképzelés szerint előmozdítanák az elektromos és alternatív hajtású járművek használatát, és a motorozás…

3 nap ago