Fantomcégek uralják a fővárosi taxipiacot: így csapják be a sofőröket és az államot egyszerre

Egyre több sofőr panaszkodik arra, hogy a budapesti taxispiacot ma súlyos visszaélések és feszült versenyhelyzet jellemzik, amelyek mind a sofőrök, mind az utasok biztonságát és érdekeit veszélyeztetik. Egyre nagyobb teret nyernek a „dobós cégek”, amelyek papíron minimális munkaidőre jelentik be sofőrjeiket, miközben napi 10–12 órát dolgoztatják őket, és így az adózási és járulék szabályok kijátszásával milliárdos költségvetési kiesést okoznak. A sofőrök sokszor az ígért jövedelem töredékét vihetik csak haza, miközben magas bérleti díjakkal, jutalékokkal és kifizetetlen adóterhekkel szembesülnek. A helyzet következményeként egyre több a képzetlen, gyakran érvényes engedély nélküli taxis, ami az utasok biztonságára is kockázatot jelent. Egyre többen szorgalmazzák, hogy szigorítsák a szabályozást, a hatóságok valódi vizsgálatokat folytassanak és fehérítsék tovább a piacot.

A budapesti taxispiac az elmúlt években olyan változásokon ment keresztül, amelyek a korábbinál jóval nagyobb bizonytalanságot és feszültséget okoznak a szektor szereplői között. A fővárosban egyre meghatározóbb szerepet játszanak a köznyelvben „dobós cégeknek” nevezett vállalkozások, amelyek működésével kapcsolatban több szakmai szervezet és a magánvállalkozók is aggodalmukat fejezték ki és a hatóságok határozottabb fellépését követelik. A kritikusok szerint ezek a cégek jelentős, összességében milliárdos költségvetési csalást követnek el, ezzel károsítják az állami bevételt és a saját vállalkozásban dolgozó taxisokat jelentős hátrányba hozzák. 

A konstrukció lényege, hogy a sofőröket papíron mindössze napi két órára jelentik be, miközben a valóságban jellemzően napi tíz–tizenkét órát töltenek munkával. A különbözet a közterhekben és járulékokban is megmutatkozik, ami jelentős adóelkerülést eredményezhet. A becslések szerint Budapesten a mintegy 7000–7500 taxis körülbelül fele ilyen formában dolgozik, vagyis 3000–3500 fő után nem a tényleges munkavégzéshez igazodó adó- és járulékbefizetés történik, valamint jelentős mértékű áfaelkerülés is tapasztalható, ez pedig súlyos bevételkiesést jelent a költségvetésnek is.

A helyzet viszont mindenkinek rossz: a magánvállalkozóknak, a trükkösen alkalmazott sofőröknek és az utasoknak is.

A sofőrök beszámolói szerint a reklámokban havi 1-1,5 millió forint kereseti lehetőséggel csábítják őket a szakmába. A valóságban azonban szinte mindent nekik kell kifizetniük a megtermelt bevételből. A bérleti díj, a fuvarközvetítői jutalék, az üzemanyag, a jármű takarítása, a munkaügyi bejelentés járulékai, adói, valamint a bevételt terhelő, de a flottakezelő cég által be nem fizetett áfa egy részének kifizetése után az ígért jövedelem töredéke marad a kezükben. 

Emiatt a fluktuáció is magas: sokan néhány hónap után elhagyják a pályát, helyükre pedig új sofőrök érkeznek, gyakran vidékről, budapesti helyismeret nélkül, de sok esetben a megfelelő okmányaik is hiányoznak. Forrásaink szerint a közúti ellenőrzések alkalmával több esetben intézkedett a rendőrség más társhatósággal közösen, érvénytelen vagy egyáltalán nem létező jogosítványok miatt, ami kérdésessé teszi a többi taxivezetői jogosultság eredetét is.

A jelenség egyik következménye, hogy az utasok egyre gyakrabban találkoznak olyan taxisokkal, akik rövid ideje tartózkodnak Budapesten, és még az alapvető útvonalakat sem ismerik, így folyamatosan navigációt kell használniuk. Ez a tapasztalat a teljes taxis szakma megítélésére hatással van, és hozzájárul ahhoz, hogy a társadalom bizalmatlanabb legyen a szolgáltatással szemben.

A beszámolók szerint a cégek működésének egyik sajátossága, hogy sok esetben megszüntetik, vagy néhány év után „fantomizálják” őket: a vállalkozásokat strómanok nevére íratják, majd újat alapítanak, így kerülik el a felelősséget és a büntetéseket. A sofőrök ilyenkor gyakran jelentős összegeket veszítenek. Egyes beszámolók szerint akár 300-500 ezer forint jövedelme is beragadhat egy-egy munkavállalónak, de kirívó esetekben ennél nagyobb összeg is előfordulhat. A vizsgálat alatt álló flottaüzemeltető cégek mellett forrásaink mutattak olyan egyéni vállalkozást is lapunknak, amely több taxit üzemeltetett alkalmazottakkal és csak társadalombiztosítási járulékokban közel 300-400 millió forintos hiányt állapított meg a NAV, amihez várhatóan további adó- és bírságteher társul majd.

A piaci feszültségeket fokozza, hogy a fuvarszervezők egy része reklámokban és ajánlatokban kifejezetten vonzó kereseti lehetőségekkel csábítja a jelentkezőket, miközben a háttérben a költségvetési csalásra épülő működési modell áll.

Volt olyan társaság, amelynek üzletpolitikája éveken keresztül előírta, hogy a velük szerződést kötő taxisnak előbb kötelezően legalább fél évet flottában kell dolgoznia. Ezt a gyakorlatot azóta megszüntették, de a szakmai szervezetek szerint a következményei a mai napig érződnek.

A helyzetet bonyolítja a fővárosi műszaki vizsgáztatás nehézsége is. A Mozaik utcai vizsgálóállomás kapacitása nem bizonyul elegendőnek, mivel a fantomizált cégek autóit újra és újra vizsgáztatni kell. Emiatt sok tisztességesen működő taxis nem tud időben vizsgaidőpontot kapni.

Az Országos Taxis Szövetség elnöke, Metál Zoltán egy ATV-nek adott interjúban beszélt arról, hogy a helyzet hosszú ideje ismert a hatóságok előtt, de eddig kevés konkrét lépés történt. Külön problémát említett: a műszaki vizsgáztatásnál tapasztalt túlterheltséget, amely szerinte összefügg azzal, hogy a fantomizált cégek folyamatosan újraminősítéseket kérnek, kiszorítva ezzel a tisztességes taxisokat. Hozzátette, hogy bár a közelmúltban voltak jelek arra, hogy a NAV is aktívabban lép fel, a gyakorlat továbbra is széles körben elterjedt.

A tarifaemelésről szólva Metál felidézte, hogy 2022–23-ban 45 százalékos emelést sikerült elfogadtatni, most azonban a 13–27 százalék közötti korrekciós javaslatokat a fővárosi közgyűlés elutasította. A döntést politikai természetűnek nevezte, mivel szerinte szakmai alapon lett volna lehetőség kompromisszumra. Úgy fogalmazott, a régió több városában már magasabb tarifák vannak érvényben, így a budapesti árak kezdik elveszíteni versenyképességüket. Optimistán azonban csak a taxis szakma megtisztítását célzó intézkedésekkel kapcsolatban nyilatkozott, például a drosztengedély sofőrhöz kötésének tervéről, amely szerinte javíthatja a szakma megítélését.

A probléma súlyát alátámasztják azok a taxis magánvállalkozók is, akik a Portfolio-nak nyilatkozva elmondták, maguk fordultak a NAV-hoz bejelentéssel a tisztességtelen gyakorlatot folytató cégek miatt. Hangsúlyozták, hogy nem tartoznak egyetlen újonnan alakult érdekvédő szervezethez sem, mert nem értenek egyet azok probléma megközelítésével és a megoldási javaslatokkal. Egyik szervezet például kizárólag az egyéni vállalkozói formát tenné kötelezővé, mások tarifaemelésben látnak megoldást, vagy éppen utcai tiltakozást sürgetnek. A megszólalók szerint azonban a problémát a gyökerénél kell kezelni: nem az utcai demonstráció vagy a tarifa a legfontosabb, hanem az, hogy megszűnjenek a visszaélések.

Úgy vélik a munkavállalói státuszra szükség van, de az erre vonatkozó munkaügyi jogszabályok maximális betartatását követelik és szigorú feltételekhez kell kötni, beleértve a büntetlen előéletet, a makulátlan vezetői engedélyt és a megfelelő képzést. Hozzátették, hogy a munkaadó cégek megfelelőségét is szabályozni kell, mert sok közülük maffiaszerű módszerekkel és jelentős költségvetési csalással szerez extra profitot.

A nyilatkozók felhívták a figyelmet a fuvarszervezők felelősségére is. Szerintük az applikációt üzemeltető cégek gazdasági erőfölényükkel visszaélve szednek magas jutalékot, amely csökkentésének lehetőségét bónuszrendszerhez, azaz magas elfogadott fuvarszámhoz kötik. Ez oda vezet, hogy a sofőrök napi 12–14 órát dolgoznak, ami közlekedésbiztonsági szempontból is kockázatot jelent. Úgy vélték, indokolt lenne a taxisok heti vezetési és pihenőidejének szabályozása, hasonlóan a buszsofőrökhöz és a kamionosokhoz, mert a jelenlegi gyakorlat, amivel túlmunkába hajszolják a taxisokat, az utasok biztonságát is veszélyezteti.

A képzések színvonalát szintén kifogásolták. Megjegyezték, hogy ma elég egy néhány órás, viszonylag olcsó tanfolyam ahhoz, hogy valaki taxis lehessen, miközben más szakmáknál – például a fodrászok vagy műkörmösök esetében – egyéves, költséges és középiskolai végzettséget igénylő képzések szükségesek. Szerintük a taxis képzést is be kellene emelni a felnőttképzési rendszerbe, ahol akreditált iskolákban kellene tanulni városismeretet, kommunikációt, a taxizással kapcsolatos elektronikus eszközök használatát és szakmai etikát

A tarifa kérdésével kapcsolatban elmondták: valóban szükséges lenne a tarifa szerkezet átalakítása a hatósági fix tarifa megtartása mellett, pédául nappali, éjszakai, hétvégi, és ünnepnapi, valamint különleges igényekhez igazodó tarifák bevezetésével. Hangsúlyozták ugyanakkor, hogy a tarifa csak az utolsó lépés lehet a rendezésben; elsőként a szakmát meg kell tisztítani azoktól az elemektől, akik adócsalással vagy tisztességtelen módszerekkel szereznek hasznot.

A Portfolio-nak nyilatkozók szerint a helyzetet tovább bonyolítja a NAV vizsgálati gyakorlata. Bár az adóhatóság a témában korábban cikket író 24.hu-val azt közölte, hogy fokozottan ellenőrzi a taxisokat, elsődlegesen elsődlegesen a nyugtaadási kötelezettség betartására fókuszál, a foglalkoztatási jogviszonyokat kevésbé vizsgálja. Ezért a magánvállalkozók úgy látták, hogy szükség van a nyilvánosságra: a társadalmi figyelem növelheti a hatóságokra nehezedő nyomást, és forrásaink szerint ez elősegítheti a szabályok következetes betartatását, ami végsősoron a a taxisok társadalmi megítélésére is pozitív hatással lehet.

A fővárosi taxipiacon egy veszélyes és káros elegy keveredett ki a nem megfelelő és nem hatékony szabályozás, valamint a hatóságok probléma megkerülő vagy elkerülő gyakorlata miatt. A különböző érintettek – legyen szó az érdekképviseletekről, magánvállalkozókról vagy a hatóságokról – eltérően látják a megoldást, de abban egyetértés mutatkozik, hogy a szakma megtisztítása és a szabályok szigorú betartatása nélkül a helyzet tovább romolhat.

A következő időszakban a fővárosi közgyűlés rendeletmódosításai és a NAV vizsgálatai döntő szerepet játszhatnak abban, hogy a budapesti taxispiac mennyire tud visszatérni egy kiszámíthatóbb és átláthatóbb működéshez.

Forrás: portfolio.hu Kép: illusztráció

-ko

Recent Posts

Korrupt vizsgaállomásra csaptak le a rendőrök, több embert letartóztattak

A gyanú szerint kenőpénzért cserébe engedtek át autókat a vizsgán. Hazánkban továbbra is előfordul, hogy…

19 óra ago

Egymillió Toyotát, Lexust és Subarut hívnak vissza, magyar autók is érintettek

Olyan probléma akadt a szoftverrel, amit sajnos nem lehet távolról megoldani. Óriási visszahívási akciót indított…

19 óra ago

Új traffiboxokat helyeztek ki forgalmas budapesti kereszteződésekben

Itt figyelik árgus szemekkel az autósokat Újpest több forgalmas pontján új sebességmérő dobozokat helyeztek ki…

1 nap ago

Eljött a pillanat: vége a sorban állásnak a horvát autópályákon

Megszűnik a fizetőkapuknál való megállás, az autósok folyamatosan haladhatnak majd az autópályákon. Horvátország megkezdi az…

3 nap ago

Elkészült a világ első autópályája, amelyen vezeték nélkül lehet tölteni az elektromos autókat

Az innováció lehetővé teszi, hogy az autók, buszok és teherjárművek vezetés közben is energiához jussanak,…

3 nap ago

Ebben a 10 városban a legdrágább a taxizás

A Deutsche Bank elemzésében a világ 69 nagyvárosában nézte meg, mi, mennyibe kerül, és ezek…

5 nap ago