Categories: HírekUncategorized

Szemüvegesek! Rendkívüli KRESZ előírás élesedett: komoly bírság jár ezért 2025-ben ezeken az utakon

Sokan terveznek autós nyaralást, ám az egyes európai országok gyakorlata között jelentős eltérés mutatkozhat autópálya díjak, sebességi határok, alkoholfogyasztás, mobiltelefon használat, a céges autóknál közjegyzői okiratot, ország elhagyási engedélyt kérhetnek, akad, ahol már a felhajtáskor kell a matrica és akad, ahol a vásárlás időpontjától egy órával korábban már érvényesnek tekintik. Még a jóhiszemű, ám hibázó sofőrökkel szemben is repülhetnek a súlyos büntetések.

A Pénzcentrum megkeresésére a LeasePlan szakértői elmondták: nagyon figyelni kell a sebesség korlátozási szabályok betartására. Bár Magyarországon 130 km/h a megengedett sebesség az autópályán, több európai országban ennél jóval alacsonyabb a határ. Máltán csak 80 km/h, Norvégiában, Cipruson és Hollandiában 100 km/h, míg Lettországban és Svédországban 110 km/h. Belgiumban, Írországban, Svájcban és Portugáliában 120 km/h az engedélyezett sebesség.

Lengyelországban és Bulgáriában 140 km/h a plafon, Németországban pedig bizonyos szakaszokon nincs korlátozás – bár az ajánlott tempó itt is 130 km/h. Franciaországban az időjárás befolyásolja a határokat: esőben 100km/h, ködben csupán 50 km/h a megengedett maximális tempó. Észtországban nyáron 110 km/h-val, télen 90 km/h-val közlekedhetünk az autópályákon.

A sebességmérő kamerák – kicsit érthetetlen okból – Európa minden országában másképp néznek ki, nem könnyű kiszúrni azokat. Olaszországban például traffipax nem egyszer postaládának tűnik, ráadásul Itáliában van a legtöbb belőlük az egész öreg kontinensen, a dobogós helyet még Málta és Belgium foglalja el.

Autópálya-használati díj

Ebben a tekintetben is számos eltérés van az európai országok között. Magyarországon és több más európai országban (például Romániában és Szlovákiában) elektronikus rendszer működik, de míg a felhajtástól számítva 60 percünk van arra, hogy megvásároljunk egy matricát, Szlovákiában előzetes regisztráció szükséges. Ausztriában az új digitális és a hagyományos matricás rendszer van érvényben, ahol már a felhajtáskor 120 eurós pótdíjjal számolhatunk, ha megfeledkeztünk a díjfizetésről. Németországban a személyautók ingyen használhatják az autópályát, a legtöbb európai országban pedig lehetetlen tévedni, hiszen kapus rendszer van érvényben (például Olaszországban, Franciaországban, Spanyolországban és Horvátországban).

Hihetetlen szabályok

Hiába vásároltuk meg időben az autópálya matricát és tartottuk be a sebességkorlátozást, Ausztriában azért is komoly büntetést kaphatunk, ha nem tartottuk be a követési távolságot, ami 0,2 és 0,4 másodperc, azaz 130 km/óránál 7 m és 14 m között van. A gyorshajtásért járó büntetés összege sokkal magasabb lehet az IG-L jelzéssel ellátott szakaszokon is, mivel ezeken az utakon a korlátozás környezetvédelmi célt szolgál – hangsúlyozták a Pénzcentrumnak a LeasePlan szakértői.

Olaszországban az autópályák közel egyharmadán mérik az elhaladó autók átlagsebességét. Franciaországban pedig kifejezetten figyelik, és adott esetben kiállítják a forgalomból az autópályán azokat, akik nem tartják a jobbra tartási kötelezettséget. Romániában nemrégiben bővítették a KRESZ-t az agresszív vezetés fogalmával, amelybe beletartozik a veszélyes megközelítés, az indokolatlan fékezés, a leszorítás, a villogás, a dudálás, a forgalmi sávok közötti cikázás vagy például a motor hangos „túráztatása” – ezekért mind komoly pénzbüntetést kaphatunk.

Vannak egészen váratlan szabályok, például Franciaországban, Spanyolországban, Svájcban a szemüveget viselőknek vezetés közben mindig maguknál kell tartaniuk egy pótszemüveget. Amennyiben ezt nem tudja a járművezető bemutatni, bírságra számíthat. A legtöbb országban csak 1,35 méternél magasabb gyermekek ülhetnek normál ülésen, ülésmagasító használata nélkül. Egyes esetekben azonban a gyerekeknek ennél is magasabbnak kell lenniük. Észtországban pedig olyan fa-, vagy műanyagtömböket kell tudni bemutatni, amelyeket az autó kerekei alá lehet helyezni, hogy azok megakadályozzák a hátragurulást.

Portugáliában például tilos menetrögzítő kamerát használni, és számos országban a napellenző vonala alatt semmilyen, a szabad kilátást gátló használati eszköz nem lehet a szélvédőre rögzítve. Ha tehát az okostelefont a szélvédőre szokta valaki helyezni, érdemes új helyet találni neki az utazás előtt.

Bírságok az Európai Unióban

Az Európai Unióban nincs egységes szabályozás a büntetések területén, így az egyes országok maguk döntenek a bírságok nagyságáról és a büntetési tételekről. A tagállamok között kölcsönös jogsegélynyújtás van érvényben olyan cselekmények esetében, amelyek a megkereső, illetve a megkeresett állam nemzeti joga szerint is büntetendőnek minősülnek. Az információ megosztás nyolc esetben használható: gyorshajtás; biztonsági öv vagy bukósisak használatának mellőzése; piros lámpa figyelmen kívül hagyása; ittas vagy kábítószer hatása alatti vezetés; tiltott sáv használata; mobiltelefon vagy más kommunikációs eszköz szabálytalan használata vezetés közben.

Ha a sofőr nem ért egyet a bírsággal, a bírságot kiszabó ország internetes oldalán az ügyintézési szám beírásával általában be lehet tekinteni az ügy adataiba (különös tekintettel a gépjárműről készült fotókra).

Külföldi nyaralás céges autóval

A LeasePlan szakértői szerint, ha céges autóval történő utazás során a cég biztosít üzemanyagkártyát, ajánlott annak külföldi használati feltételeiről is tájékozódni az utazás előtt.  Általánosságban is érvényes, a nem saját kocsival történő utazás esetén igazolni kell a jogos használatot. A Hrpower arra hívja fel a figyelmet, hogy külföldi utazásnál mindig tanácsos tájékozódni, hogy a célországban a határátlépésnél szükséges-e céges autókhoz kapcsolódóan közjegyző által hitelesített meghatalmazást, esetleg nemzetközi jogosítványt bemutatni. Ráadásul vannak olyan országok, amelyek ország-elhagyási engedélyt is kérnek. Ezen dokumentumok és iratok igénylésének átfutási ideje több munkanapot is igénybe vehet, így utazás előtt már minimum két héttel érdemes elindítani a folyamatot.

A felmérések szerint a cégautót használók 18%-a nem fordít megfelelő figyelmet gépjárműve felkészítésére, pedig nem érdemes halogatni a szükséges javításokat, mert egy idegen országban, idegen nyelven sokkal nehezebb intézkedni. Az esetleges balesetek kezelésében pedig segíthet, az utazás előtt annak ellenőrzése, hogy a céges autó assistance szoláltatása kiterjed-e a külföldi mentésekre.

Ha a céges autó használója jogosulatlannak véli az esetleges büntetést, úgy a jogorvoslati kérelem benyújtásához neki kell bizonyítékot szolgáltatni. Ilyen helyzetekre nem árt a parkolójegyek, autópálya matricák, illetve az ezekről szóló visszaigazolásokat vagy fényképes másolatokat. A hatóság hivatalos határozata nélkül ugyanis a flottakezelő nem tudja a rendszerben leállítani a kifizetési folyamatot, mivel nem tartozik a hatáskörébe a bírság jogosságának felülvizsgálata.

A nemzetközi szabályozások értelmében az országok átadják egymásnak a tulajdonosi, illetve üzembentartói adatokat, így a külföldön elkövetett szabálysértések nem maradnak büntetlenül. Idővel a bírságok befutnak a flottakezelőhöz és így az ügyfelekhez is. Az adatszolgáltatás során a lízingcég a vele szerződésben álló vállalat adatait adja át, amelyet a hatóság megkeres a sofőr kilétével kapcsolatban.

Az elévülés kérdése

Nem ritka, hogy évekkel korábban elkövetett közlekedési vétségről érkezik felszólítás. Az olasz büntetéseket például gyakran egy év elteltével postázzák, mivel Olaszországban a külföldi állampolgárokat érintő közlekedési bírságok kiszabásának, és megküldésének határideje a jogsértés időpontjától számítva 360 nap, a követeléskezelőnek pedig a szabálysértés típusától függően 5-10 év áll rendelkezésére a bírság behajtására szintén a korábban említett dátumtól kezdődően. De olyan is előfordul, hogy más országokban akár 6-7 évvel ezelőtti bírságokat hajtanak be a hatóságok, amelyek ráadásul a különböző adminisztrációs költségek miatt az idő elteltével hatalmasra is nőhetnek. Ezt is az eltérő jogszabályi környezet okozza, így nem lehet alapozni a hazai 5 éves elévülési időre.

Fontos a műszaki felkészítés is

Az Autóklub szakértői arra figyelmeztetnek, hogy nyaralás előtt feltétlenül ellenőrizzük a gumiabroncsok nyomását, és hogy nincsenek-e sérülések rajtuk. Hasonlóképp kell eljárni az olajszint esetében is, mert ha túl alacsony, a motor károsodhat. Nem csak a téli hideg, de a nyári forróság is kihatással van az akkumulátor teljesítményére. Ezért javasolt az utazás előtt műszeresen is ellenőriztetni és amennyiben szükséges cseréltetni az akkumulátort.

Nagy kánikulában különösen fontos, hogy a motor megfelelően tudja hűteni magát. Mindenképp ellenőrizni kell a hűtővíz szintjét. Szerencsére ez gyakorlatilag minden benzinkútnál feltölthető. A látni és látszani elv alapján a világítás hibamentes működése elengedhetetlen, ezért gondosan kell ellenőrizni, hogy az összes fényszóró, index és hátsó lámpa működik-e. A hosszú úton nagyon fontos, hogy jól lássanak minket. Az utazási kényelem szempontjából elengedhetetlen a légkondicionáló berendezés megfelelő hatásfoka és tisztasága. A biztonságos használat érdekében az átvizsgálást szakműhelyben érdemes elvégeztetni és szintén szakműhelyben javasolt ellenőrizni a fékrendszer hibamentes működését.

A németországi környezetvédelmi zónák

Az Autóklub szakértői arra figyelmeztetnek, hogy Németország számos településén évek óta léteznek úgynevezett környezetvédelmi zónák, melyekbe előre beszerezhető a zóna színével megegyezhető környezetvédelmi plakettel szabad csak behajtani. A bírság az engedély nélkül behajtó autósnak akár 80 euró + eljárási díj is lehet. Plakett szükséges számos nagyváros (Berlin, München, Frankfurt stb) és kisebb-nagyobb település belső részein kijelölt zónákhoz.

Magas káros anyag kibocsátású autók nem kaphatnak Németországban sem zöld, sem sárga, sem piros plakettet, tehát ezekkel nem szabad a környezetvédelmi zónákba behajtani. Berlin város hivatalos honlapján: ( www.berlin.de ) ismertetik a berlini környezetvédelmi zónák elhelyezkedését, sőt azt is, hogy a külföldi autók környezetvédelmi besorolásuk vagy első forgalomba helyezésük dátuma szerint milyen plakettet kaphatnak Németországban. A további németországi zónák behajtási feltételei az adott város honlapjáról tudhatók meg.

Forrás: penzcentrum.hu Kép: illusztráció

-ko

Recent Posts

Megdöbbentő dolgokat állít Metál Zoltán – drogos, alkoholista, jogosítvány nélküli emberek taxiznak?

Metál Zoltán, az Országos Taxiszövetség elnöke az ATV reggeli műsorában: Forrás: ATV

3 óra ago

Mit kérhet a rendőr külföldön az autóstól?

Mindig kérdés, hogy külföldi utazásokon az adott ország rendőrei milyen iratokat és kötelező tartozékokat kérhetnek…

6 óra ago

Gyorsabb, mint klímával: Ilyen egyszerű lehűteni egy túlmelegedett autót

Ha az autódba beülsz, és szaunának érzed, van egy trükk, ami gyorsabban lehűti, mint a…

1 nap ago

Itt van minden, amit tudni kell a vonóhorgok felhelyezéséről

Erre érdemes figyelni, hogy elkerüljük a nagy kiadásokat Szeretne utólagosan felszerelni egy vonóhorgot - például…

2 nap ago

Roadpol speed – fókuszban a gyorshajtók

A rendőrség augusztus 4. és 10. között Magyarország egész területén sebességellenőrzést végez.  A gyorshajtók kiszűrése…

2 nap ago

Zúgnak a helikoptertaxik a Hungaroringre, 3,4 millió forint is lehet fejenként egy oda-vissza út

Hiába tiltakozott Karácsony Gergely tavaly hangosan a Forma-1 hétvégéjén jelentős számban közlekedő helikoptertaxik miatt, azok…

3 nap ago