Categories: HírekKiemelt

Erre nem gondoltunk: fény derült az e-autók árnyoldalára

Egyre több utas számol be arról, hogy az elektromos autókban gyakrabban lesz rosszul, mint a hagyományos járművekben. A kutatók szerint ez egy valós, fizikai reakció, és nem az autók hibája, hanem a miénk. Pontosabban az agyunké.

Az elektromos járművek csendesebbek, gyorsabban reagálnak, és teljesen más mozgásmintákat követnek, mint a hagyományos autók. A Carscoops szerint ez a változás az utasok számára váratlan rosszulléthez vezethet, különösen a hátsó ülésen. A The Guardian által idézett kutatók szerint a jelenség nem véletlen: a testünk egyszerűen nincs még hozzászokva az új mozgásformához.

A probléma egyik gyakori forrása az elektromos autók azonnali nyomatékleadása.

A gázpedál érzékenyebb, mint a hagyományos autókban, így az elindulások vagy gyorsítások hirtelenebbnek érződhetnek. Ez különösen akkor okoz gondot, ha a vezető nem szokott még hozzá az új típusú hajtáslánchoz.

Emellett megjelent egy újfajta lassítás is: a regeneratív fékezés.

Ilyenkor az autó már akkor lassulni kezd, ha a sofőr felengedi a gázpedált, és nem csak akkor, ha fékez. A hirtelen és váratlan lassulások – főleg, ha nem előzi meg vizuális vagy hangjelzés – fokozhatják az émelygést.

Az agyunk másra van beállítva

William Emond doktorandusz, aki az autóbetegség neurológiai hátterét kutatja, így magyarázta a jelenséget:

„Az elektromos autókban tapasztalt gyakoribb rosszullét a korábbi tapasztalatok hiányának tudható be, mivel az agy nem tudja pontosan becsülni a mozgási erőket, mert más típusú autókban szerzett korábbi tapasztalatokra támaszkodik.”

Egyszerűbben fogalmazva: agyunk évtizedeken át tanulta meg, hogyan értelmezze az autózással járó rezgéseket, hangokat és mozgásmintákat, az elektromos járművek viszont szinte teljesen máshogyan viselkednek. A régi minták ilyenkor nem működnek, ez zavarodottságot okoz az érzékszerveink között, és ebből alakulhat ki a rosszullét.

Van megoldás?

A legtöbb esetben igen. Az agy alkalmazkodóképessége magas, idővel megszokjuk ezt az új típusú mozgást is. Segíthet az is, ha az utas előre néz, nem használ telefont vagy laptopot, és próbál az út eseményeire figyelni.

Persze a gyártók is tehetnek a rosszullét ellen. A kutatók szerint például a kabinban elhelyezett vizuális jelzések (például a világítás ritmikus változása vagy mozgást követő képernyők) segíthetik az utasokat a mozgás érzékelésében.

A mozgásbetegség tehát nem úri hóbort, és nem az elektromos autók hibája, inkább annak a jele, hogy az agyunk még tanulja, hogyan kell együtt élni a közlekedés jövőjével.

Forrás: nrgreport.hu Kép: illusztráció

-ko

Recent Posts

Ha ilyen autód van, azonnal vidd szervizbe, balesetveszélyes lehet

A Peugeot visszahívási értesítést küld sok magyar autótulajdonosnak, ők majd soron kívül mehetnek a márkaszervizekbe…

2 óra ago

Ugyanannyit fogyasztanak az autók, mint 20 éve, pedig egyre drágábbak

Az Osztrák Közlekedési Klub (VCÖ) tanulmánya szerint az elmúlt két évtizedben csupán kis mértékben csökkent…

23 óra ago

Meglepő, de ez a tempó már gyilkosan hat a villanyautókra

Nem a klíma a legnagyobb ellenség: Ez az egyetlen dolog csökkenti brutális mértékben a villanyautók…

2 nap ago

Új jelölés tűnt fel a dízelautóknál, ezt jelenti az XTL felirat

A tanksapkán vagy a töltőpisztolyon van egy viszonylag új betűkombináció, az XTL, ami a közelmúltban…

2 nap ago

Megdöbbentő, ami kiderült a Blaha Lujza téri ámokfutóról

Egy 28 éves férfi a Nyugati téren nem tett eleget a rendőri jelzésnek, gázt adott,…

3 nap ago

Így alakult a magyarok tankolási szokása az első félévben

Az idei év első hat hónapjában a hazai kiskereskedelmi piacán összesen 1,88 milliárd liter üzemanyag…

4 nap ago