Categories: Hírek

Jövő évtől az autó üzembentartója felel azért, hogy mindenki be legyen kötve

Jövő évtől objektív felelősségi körbe tartozik a biztonsági öv használatának elmulasztása. A gépjármű üzembentartója, illetve a gépjárművezető felel majd azért, hogy az autóban mindenki kösse be magát. A rendelkezés 2026 január elsején lép hatályba, de az M2, M3 járműkategóriákra nem vonatkozik – írják a Közlekedésbiztonság oldalán. (Cikkünk közlése után a Közlekedésbiztonság eltávolította a cikket, megkérdeztük őket ennek okáról, s arról tájékoztattak: a szöveg technikai okok miatt a tervezettnél korábban lett élesítve, ám hamarosan újra hozzáférhető lesz.)

Ma még minden 18 évesnél idősebb utas maga felel azért, hogy beköti-e magát vagy sem. Rendőri ellenőrzéskor a járőrök azt bírságolták meg, aki nem használta az övet. Erre azonban nem volt lehetőség akkor, ha az övhasználat elmulasztását például a VÉDA-kapuknál érzékelték. Az új törvény azonban egyértelműen az üzembentartó, illetve a gépjárművezető felelősségévé teszi, hogy az autójában mindenki használja az övet. Miután hatályba lépett a törvény, az övhasználat ellenőrzésére is alkalmas VÉDA-kapukon vagy egy mobil VÉDA előtt elhaladó járműben ha csak egy olyan utast is lát a kamera, aki nincs bekötve, a rendszám alapján automatikusan küldi a határozatot és bírságcsekket a rendszer az üzembentartónak.

Amennyiben az üzembentartó a kérdéses időben más használatába adta az autót, megadhatja a hatóságnak, hogy akkor éppen ki nem tartotta vagy tartatta be az utasaival az övhasználat szabályait. Ez után az illető kapja meg a határozatot és a bírságot. Ha azonban az üzembentartó nem nevezi meg a tényleges szabályszegőt, neki kell fizetni.

Bár a rendőrség évek óta kampányolt a biztonsági öv használata mellett, a helyzet alig javult. A Közlekedésbiztonság megkeresésére válaszul a Belügyminisztérium a törvénymódosítással kapcsolatban azt írta:

Magyarországon a passzív biztonsági eszközök alkalmazásának hajlandósága – kiemelten a biztonsági öv használatának aránya – minden erőfeszítésünk ellenére elmarad az európai országok átlagától. A jogszabály-módosítás célja, s egyben várt hatása, hogy az arra kötelezettek minél nagyobb számban használják a biztonsági övet.”

Elképesztő, írták, hogy 2024-ben 204.088 esetben kellett a rendőrségnek intézkednie a biztonsági öv használatának mellőzése miatt, ahogy az is, hogy a személysérüléses balesetek sérültjeinek 10,5%-a még mindig nem használta a biztonsági övet (2022-ben ez az arány 17,1% volt).

Egészségügyi statisztikai adatok szerint 2020–2021-ben 110-zel kevesebben vesztették volna életüket közlekedési balesetekben, ha bekötötték volna maguk

Forrás: 24.hu Kép: Illusztráció

-ko

Recent Posts

Szigorít a NAV júliustól: 100 ezres bírság járhat a bliccelő munkáltatóknak

Mulasztási bírságra számíthat, aki nem rendezi a munkavállalói jogviszonyát. Július elsejétől bővül a Nemzeti Adó-…

6 óra ago

Forgalomkönnyítő intézkedések jönnek a Fővárosban

 Jelenleg is számos felújítás zajlik a fővárosban, amelyek elengedhetetlenek ahhoz, hogy Budapesten hosszú távon is biztonságosan…

6 óra ago

Megújul a X. kerületi Kozma utca burkolata, jelentős forgalomkorlátozásra kell készülni

Július 3-án a Budapest Közút kivitelezésében nagyfelületű aszfaltozás kezdődik a X. kerületi Kozma utcában a…

1 nap ago

Tilos nélküle utazni külföldön: durva büntetést kaphat, aki otthon felejti

Ennek a hiánya sokba kerülhet külföldön. Köztudott, hogy a külföldi autós utazás előtt nem elég…

2 nap ago

Fellélegezhetnek végre a magyar autósok: nagyon fontos szabályváltozás jöhet

A jövőben valamennyi, a közlekedési hatóság által engedélyezett vizsgaállomáson lehet honosítási eljárást végezni, ráadásul minden…

3 nap ago

Veszélyes autógumikat találtak szakértők. Itt a lista!

ADAC négy évszakos abroncs teszt 2025 A német ADAC autóklub friss tesztjén több siralmas, egyenesen…

4 nap ago