Categories: HírekUncategorized

Érdemes elektromos autóra váltani az iráni háború miatt? Ezt mondja a szakértő a villanyautók áráról

Napok óta azt találgatja a világ, hogy az iráni–izraeli konfliktus miatt – amibe már az Egyesült Államok és Jemen is beszállt – mennyire emelkedik majd az olajár. A világ egy kisebb része pedig azon töpreng: akkor most érdemes-e elektromos autóra váltani, vagy inkább várjuk ki a végét?

  • Az iráni–izraeli konfliktus miatt emelkedhetnek az olajárak, egyelőre azonban nincs komoly hatása.
  • A szakértők szerint tartósan magas üzemanyagárak válthatnák ki az elektromos autók iránti kereslet növekedését.
  • Jelenleg nincs előrejelzés olyan tartós növekedésre, ami miatt drágulnának a villanyautók

Az elektromos autók még mindig megosztják az autósokat: állandó vita tárgya, hogy mennyire kímélik a környezetet, hogy mennyire veszítenek értékükből használtan, vagy hogy mihez lehet kezdeni az akkumulátorokkal életciklusuk végén. Azt azonban már senki nem vitatja, hogy a fenntartásuk a mindennapi életben jóval olcsóbb, mint a belsőégésű motoros társaiké. Elég ha arra gondolunk, hogy akár hálózati áramról otthon töltve – napelem nélkül – is olcsóbb az üzemeltetésük, mintha az állandóan változó, de igazán sosem csökkenő árú fosszilis üzemanyagot tankolnánk.

Noha az első – gazdasági – pánikhelyzetben úgy tűnhet, az üzemanyagok ára jelentősen megugrik a közeljövőben és emiatt észszerű lenne villanyautóra váltani, a helyzet ennél jóval árnyaltabb. A lapunk által megkeresett szakértő szerint ezért az eladóknak most nem érdemes arra spekulálniuk, hogy elektromos autójuk ára is feljebb megy a kereslet növekedésével.

A szakember szerint ahhoz, hogy megnőjön az elektromos autók iránti kereslet, tartósan magas üzemanyagárra van szükség – és itt a hangsúly a tartósságon van. Úgy véli, ha az olajár eléri a hordónkénti 100 dollárt, a hazai üzemanyagárak pedig 800 forint fölé emelkednek, akkor a vevők már elgondolkoznak azon, hogy benzines vagy dízelautójukat elektromosra cseréljék.

Erre az orosz–ukrán háború kitörésekor volt példa, ami 2022 február 24-én kezdődött. Az olaj ára néhány napon belül komolyan megugrott, márciusra a 120 dollárt nyaldosta és jó fél éven át így is maradt. Ez az időszak elég volt ahhoz, hogy az emberek hirtelen elkezdjenek elektromos autókat vásárolni, akkoriban pedig szinte napról napra nőttek a villanyautók árai. Egy akkor ötéves Hyundai Ioniq átlagos ára például 7 millió forint körül mozgott, a háború kitörése után egy-két hónappal már 10 millió forintért is elvitték ugyanezt az autót akár napokon belül. Az addigra már nem túl acélos akkukapacitással bíró első generációs Nissan Leafeket is 1-2 millió forinttal drágábban lehetett eladni, mint néhány hónappal korábban.

A legfrissebb adatokat nézve azonban egyelőre semmi nem utal arra, hogy az olaj ára ilyen mértékben kilőne: jelenleg 78 dollár körül járt a legmagasabban, a szakértők szerint annak sincs nagy valószínűsége, hogy tartósan a 80–100 közötti sávba jusson.

Autót pedig nem hirtelen döntés alapján vásárolnak az emberek, főleg, ha nagy értékű kocsikról van szó – mondta a szakértő. – Így egyelőre ezen a piacon nem lehet nagy ugrásra számítani. Ráadásul nem szabad arról sem megfeledkezni, hogy Iránnak elemi érdeke, hogy továbbra is tudjon olajat exportálni.

Forrás: blikk.hu Kép: illusztráció

-ko

Recent Posts

Több év ígérgetés után a Tesla végre bemutatta a robottaxiját

Elon Musk először 2020-ra ígérte, és most, öt évvel később végre tényleg elindult a Tesla robottaxi-szolgáltatása.…

2 óra ago

Változás jön az autópálya-matrica vásárlásnál szeptembertől

Szeptembertől már nemcsak a benzinkutakon, hanem online is „ingyen” lehet autópálya-matricát venni: egy most elfogadott…

1 nap ago

A motorháztető az új ellenség: újabb korlátozás jöhet?

Az autózás biztonságával foglalkozó szakemberek folyamatosan vadásznak azokra a részletekre az autók dizájnjában, amik kevésbé…

1 nap ago

Beszorult és elégett egy férfi egy Teslában

Tűzcsapda négy keréken – brutális haláleset miatt perlik a Teslát „Minden vallásnak van egyfajta pokolváltozata,…

1 nap ago

Ezért nem akarnak villanyautót az európai autósok

Csökken a lelkesedés a villanyautóra való átállás kapcsán, mutat rá egy friss felmérés. Az is…

1 nap ago

Papucsban vezetés? Itt a lista, hol mekkora bírság jár érte

A járművezetőknek mindig olyan lábbelit kell viselniük, amelyben megfelelően tudnak vezetni, és valljuk be, a strandpapucs…

1 nap ago