Categories: Hírek

A motorháztető az új ellenség: újabb korlátozás jöhet?

  • Az autózás biztonságával foglalkozó szakemberek folyamatosan vadásznak azokra a részletekre az autók dizájnjában, amik kevésbé biztonságossá teszik a közlekedést.
  • Találtak egy újabb ellenfelet.

A magasabb motorháztetővel rendelkező autók veszélyesebbek az ütközésekkor, ám az autóknak ez a mutatója folyamatosan emelkedik – állapítja meg az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E), amely szerint ez a helyzet szabályozásért kiált. A statisztikai adatok szerint az autók motorházának magassága évente átlagosan fél centiméterrel nő.

A két szélső adat ezzel kapcsolatban a 2010-es 76,9 centiméter és a 2024-es 83,8 centiméter. A T&E a két számot az európai uniós, az egyesült királyságbeli és a norvégiai újautó-eladások alapján sakkozta ki. Sem az EU-ban, sem az azon kívüli európai országokban nincs olyan szabály, ami az autók motorháztetőire vonatkozna.

A szervezet összefoglalója szerint az SUV-k és a kisteherautók egyszerűen letarolják azokat a szerencsétlen gyalogosokat, akikkel ütköznek. Magas motorházaik miatt az ütközés közvetlenül érinti az emberek létfontosságú szerveit, és nagyobb a veszélye, hogy az elgázolt gyalogos a magas építésű járművek kerekei alá kerül.

Az alacsonyabb motorháztetőkkel rendelkező autók a lábuknál ütik el a gyalogosokat, akik a tetejükön köthetnek ki, mérsékelve ezzel azt a veszélyt, hogy az ütközés az autó elé dobja őket.

A magas motorháztetők az előbbi mellett azzal érdemelték ki az autóbiztonsági szakértők negatív véleményét, hogy rontják a vezető kilátását az autókból. A kisebb gyermekeket teljesen kitakarhatják, és késleltethetik a veszélyhelyzetek érzékelését. Belga adatok szerint a motorháztető magasságának 80 centiméterről 90 centiméterre emelkedése gyalogosgázolások esetén 27 százalékkal növeli a halálos baleset valószínűségét. A súlyos sérülés esélye 20–50 százalékkal nő.

Miután az elektromos autók nem elöl a motortérben hordozzák az motorjaikat, hanem a kerekek között, átlagosan 2,3 százalékkal alacsonyabb motorházzal rendelkeznek, mint hagyományos meghajtású társaik – derül ki a 2024-es adatokból. Az alacsonyabb első rész csökkenti a légellenállást, és ezzel növeli a villanyautók hatótávját.

A T&E és a Clean Cities Campaign civil szervezet mindezek alapján azt javasolja, hogy 2035-től 85 centiméterben maximálják az autók megengedett legmagasabb motorháztetejét. Ezzel a gázolásokban érintett nők 95 százalékának sérüléseit enyhíthetnék, miután kevesebb mint öt százalékuknak van alacsonyabban ennél a súlypontjuk. A két szervezet az EU-s és a brit hatóságokhoz fordult javaslatával.

Forrás: totalcar.hu Kép: illusztráció

-ko

Recent Posts

Közlekedési kihágásért büntetőpont és máris ugrik a taxiengedély?

Vitézy Dávid a FB-on nyilvános posztban az alábbiakat írta: A főpolgármester a BKK, a taxis…

5 óra ago

Szerda reggel tüntetnek a taxisok

Taxisok tüntetést szerveznek több helyszínre, a Városházán tartandó taxi rendelet módosítás miatt. „Ebben a rendeletben…

5 óra ago

Kézi számlázás külföldi cég, vagy magánszemély esetén

Szolgáltatásunk során előfordul, hogy nem magyar cég nevében kér az utas számlát. A kézi számla…

2 nap ago

Jó hír: visszatérhetnek az olcsó, egyszerű és belső égésű motoros autók Európába

Az európai autógyártók egyre hangosabban kérik az EU-t, hogy támogassa az olcsó, egyszerű benzines kisautók…

2 nap ago

Tudja, hány autó- és motorgyártó van Kínában? El fog képedni!

Jó ideje nem titok, hogy az európai autógyártók alaposan be vannak rezelve a kínai üzemektől.…

2 nap ago

Közlekedés az Autómentes Hétvégén, szeptember 20-án és 21-én

 Autómentes Hétvégét rendeznek Budapesten szeptember 20-án és 21-én, szombaton és vasárnap. A BKK és együttműködő…

4 nap ago