A magasabb motorháztetővel rendelkező autók veszélyesebbek az ütközésekkor, ám az autóknak ez a mutatója folyamatosan emelkedik – állapítja meg az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E), amely szerint ez a helyzet szabályozásért kiált. A statisztikai adatok szerint az autók motorházának magassága évente átlagosan fél centiméterrel nő.
A két szélső adat ezzel kapcsolatban a 2010-es 76,9 centiméter és a 2024-es 83,8 centiméter. A T&E a két számot az európai uniós, az egyesült királyságbeli és a norvégiai újautó-eladások alapján sakkozta ki. Sem az EU-ban, sem az azon kívüli európai országokban nincs olyan szabály, ami az autók motorháztetőire vonatkozna.
A szervezet összefoglalója szerint az SUV-k és a kisteherautók egyszerűen letarolják azokat a szerencsétlen gyalogosokat, akikkel ütköznek. Magas motorházaik miatt az ütközés közvetlenül érinti az emberek létfontosságú szerveit, és nagyobb a veszélye, hogy az elgázolt gyalogos a magas építésű járművek kerekei alá kerül.
Az alacsonyabb motorháztetőkkel rendelkező autók a lábuknál ütik el a gyalogosokat, akik a tetejükön köthetnek ki, mérsékelve ezzel azt a veszélyt, hogy az ütközés az autó elé dobja őket.
A magas motorháztetők az előbbi mellett azzal érdemelték ki az autóbiztonsági szakértők negatív véleményét, hogy rontják a vezető kilátását az autókból. A kisebb gyermekeket teljesen kitakarhatják, és késleltethetik a veszélyhelyzetek érzékelését. Belga adatok szerint a motorháztető magasságának 80 centiméterről 90 centiméterre emelkedése gyalogosgázolások esetén 27 százalékkal növeli a halálos baleset valószínűségét. A súlyos sérülés esélye 20–50 százalékkal nő.
Miután az elektromos autók nem elöl a motortérben hordozzák az motorjaikat, hanem a kerekek között, átlagosan 2,3 százalékkal alacsonyabb motorházzal rendelkeznek, mint hagyományos meghajtású társaik – derül ki a 2024-es adatokból. Az alacsonyabb első rész csökkenti a légellenállást, és ezzel növeli a villanyautók hatótávját.
A T&E és a Clean Cities Campaign civil szervezet mindezek alapján azt javasolja, hogy 2035-től 85 centiméterben maximálják az autók megengedett legmagasabb motorháztetejét. Ezzel a gázolásokban érintett nők 95 százalékának sérüléseit enyhíthetnék, miután kevesebb mint öt százalékuknak van alacsonyabban ennél a súlypontjuk. A két szervezet az EU-s és a brit hatóságokhoz fordult javaslatával.
Forrás: totalcar.hu Kép: illusztráció
Hiába a szigorú ellenőrzések és az egymilliós bírságok, még mindig trükköznek a taxis hiénák Budapesten.…
Egyre több sofőr panaszkodik arra, hogy a budapesti taxispiacot ma súlyos visszaélések és feszült versenyhelyzet…
Augusztus 9-től 17-ig fontos villamospálya- és útburkolat-felújítási munkák lesznek Budapest egyik legforgalmasabb csomópontjában, az Astoriánál.…
Megújult az E.ON Drive Infrastructure (EDRI) több mint 400 elektromosautó-töltőpontból álló hálózata: új arculatot kaptak…
Fémdoboz, ami néha mér, néha csak figyel – mégis egyre többen lassítanak miatta. A Trafibox…
Metál Zoltán, az Országos Taxiszövetség elnöke az ATV reggeli műsorában: Forrás: ATV