Categories: HírekUncategorized

Osztrák kísérlet: a zöld féklámpák az autó elején minimalizálhatják a balesetek kockázatát

Féklámpák az autó elején? Elsőre szokatlannak hangzik – de valódi különbséget jelenthet. Egy grazi és bonni kutatócsoport felfedezte, hogy egy további zöld féklámpa az autók elején a kereszteződésekben bekövetkező balesetek akár 17 százalékát is megelőzheti – írja a Kronen Zeitung.

 

Az ötlet egyszerű: Ha a vezetők látják, hogy egy másik jármű fékez – nemcsak hátulról, hanem elölről is –, gyorsabban tudnak reagálni.

Pontosan ez a probléma sok balesetben: Nem veszi észre, hogy a másik jármű lassít, amíg túl késő nem lesz. „Ez a vizuális jelzés jelentősen csökkentheti a többi közlekedő reakcióidejét. Ez csökkenti a féktávolságot és végső soron a baleset valószínűségét” – mondja Ernst Tomasch a Grazi Műszaki Egyetemről. Mert: Akik gyorsabban reagálnak, azok hamarabb megállnak.

Az egészet nem valós forgalomban tesztelték, hanem balesetrekonstrukciók és szimulációk okos keverékével. A kutatók 200 valós balesetet vizsgáltak osztrák kereszteződésekben. Az eredmény: Az esetek negyedében a baleset lassabban következett volna be, vagy akár elkerülhető lett volna bekapcsolt első féklámpával. Valódi biztonsági plusz!

Van egy bökkenő – írja az osztrák lap: Az első féklámpa csak akkor hatékony, ha ténylegesen látható. A vizsgált esetek körülbelül egyharmadában ez a kedvezőtlen látószögek miatt nem volt lehetséges. A megoldás? További féklámpák az oldalra. Ezek jelentősen növelhetik a biztonsági hatást – ezt szeretnék a kutatók legközelebb megvizsgálni.

Bár jelenleg csak néhány tesztjármű közlekedik első féklámpával (eddig csak Szlovákiában), a tanulmány azt mutatja, hogy nagy potenciál rejlik a biztonság szempontjából.

Talán az első zöld lámpa hamarosan ugyanolyan általánossá válik, mint a hátsó piros – írja az osztrák lap.

Forrás: autoszektor.hu Kép: TU Graz

-ko

Recent Posts

Vége az ingyenes gurulásnak: kilométeradó jön a villanyautókra

2028-tól a brit villanyautósok már nem csak töltenek, hanem minden megtett távolság után fizetnek is…

5 óra ago

Mégsem tiltják be teljesen az új benzines autók forgalmazását az EU-ban

Lekerült a napirendről a teljes tiltás, 2035-től az újonnan forgalomba kerülő autóknál nem 100 százalékkal,…

5 óra ago

Több lépcsőben emelkedik az alanyi adómentesség határa

Az alanyi adómentesség éves bevételi korlátja a jelenlegi 18 millió forintról 2026-ban 20 millió, 2027-ben…

1 nap ago

Drosztengedély – Változások 2026-tól!

Az Országos Taxis Szövetség elnöke tájékoztatta szerkesztőségünket a fővárosi drosztengedély kiváltásával kapcsolatos előírások változásáról. A…

2 nap ago

December 8-tól bárki bejelentheti a közúti korlátozásokat a BKK Info oldalán

A Budapesti Közlekedési Központ legújabb fejlesztésével a BKK Info oldalán egyszerűen bejelenthetők azok a közúti…

3 nap ago

30 év után hétfőn elköszönt az utasoktól Budapest népszerű taxitársasága

Az utasoktól és a kollégáitól is elköszönt hétői Facebook-posztjában a 6×6 Taxi. A népszerű társaság közölte:…

4 nap ago