Féklámpák az autó elején? Elsőre szokatlannak hangzik – de valódi különbséget jelenthet. Egy grazi és bonni kutatócsoport felfedezte, hogy egy további zöld féklámpa az autók elején a kereszteződésekben bekövetkező balesetek akár 17 százalékát is megelőzheti – írja a Kronen Zeitung.
Az ötlet egyszerű: Ha a vezetők látják, hogy egy másik jármű fékez – nemcsak hátulról, hanem elölről is –, gyorsabban tudnak reagálni.
Pontosan ez a probléma sok balesetben: Nem veszi észre, hogy a másik jármű lassít, amíg túl késő nem lesz. „Ez a vizuális jelzés jelentősen csökkentheti a többi közlekedő reakcióidejét. Ez csökkenti a féktávolságot és végső soron a baleset valószínűségét” – mondja Ernst Tomasch a Grazi Műszaki Egyetemről. Mert: Akik gyorsabban reagálnak, azok hamarabb megállnak.
Az egészet nem valós forgalomban tesztelték, hanem balesetrekonstrukciók és szimulációk okos keverékével. A kutatók 200 valós balesetet vizsgáltak osztrák kereszteződésekben. Az eredmény: Az esetek negyedében a baleset lassabban következett volna be, vagy akár elkerülhető lett volna bekapcsolt első féklámpával. Valódi biztonsági plusz!
Van egy bökkenő – írja az osztrák lap: Az első féklámpa csak akkor hatékony, ha ténylegesen látható. A vizsgált esetek körülbelül egyharmadában ez a kedvezőtlen látószögek miatt nem volt lehetséges. A megoldás? További féklámpák az oldalra. Ezek jelentősen növelhetik a biztonsági hatást – ezt szeretnék a kutatók legközelebb megvizsgálni.
Bár jelenleg csak néhány tesztjármű közlekedik első féklámpával (eddig csak Szlovákiában), a tanulmány azt mutatja, hogy nagy potenciál rejlik a biztonság szempontjából.
Talán az első zöld lámpa hamarosan ugyanolyan általánossá válik, mint a hátsó piros – írja az osztrák lap.
Forrás: autoszektor.hu Kép: TU Graz
Két fővárosi iskolánál, a XIV. és a XVII. kerületben rajtol a BKK által koordinált Iskolautca-program,…
Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…
Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…
Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…
„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…
Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…