Biztosan vannak még most is olyanok, akik azért, hogy megspóroljanak néhány deci üzemanyagot, a klíma használata helyett inkább lehúzzák az ablakot. De vajon nekik van igazuk?
Az egészen biztos, hogy nagy hőségben nem jó dolog autót vezetni. Nem csak azért, mert egyszerűen kellemetlen a forróság, de a nagy melegben csökken a koncentráció, nő a reakcióidő, a forgalom helyett arra figyelünk, hogy mennyire kínlódunk. Így tehát nem csupán kényelmi szempontok indokolják, hogy lehűtsük az autó utasterét, ennél sokkal fontosabb a biztonság.
Nem tévhit, hogy a klíma használata növeli az autó fogyasztását: a légkondi egy külön egység, aminek működtetése pluszenergiát kíván, nyilvánvaló tehát, hogy a motor ezt a fokozott üzemanyag-felhasználásból fedezi. Nem csak a belsőégésűeknél, de az elektromos járművek esetében is így van : a villanyautót használók amúgy is jól tudják, hogy akár a hűtés, akár a fűtés komoly pluszfogyasztást okoz. Így aztán kézenfekvőnek tűnik, hogy ha spórolni szeretnénk, akkor a klíma helyett inkább csak húzzuk le az ablakot. De valóban jó megoldás ez?
Mint általában a műszaki kérdéseknél, a válasz itt sem egyértelmű. Az alapvető magyarázat az, hogy az autókat komoly aerodinamikai szempontok alapján tervezik, a lehető legkisebb légellenállásra törekedve, így a motornak nem kell olyan keményen dolgoznia. Az ablakok leengedése megzavarja ezt a kialakítást, ami enyhe légellenállás-növekedést okoz. Ebben az esetben a motor egy kicsit keményebben dolgozik ami azt jelenti, hogy több üzemanyagot kell elégetnie – már pedig pont ezt akartuk elkerülni.
Minden autó kicsit más, és a külső körülmények, mint például a hőmérséklet, szintén befolyásolják a választ, így nincs végleges következtetés. Ökölszabályként azonban általában a legjobb, ha alacsony sebességnél leengedjük az ablakokat (és kikapcsoljuk a klímát), nagyobb sebességnél pedig bekapcsolt légkondival és felhúzott ablakokkal haladunk, hogy elkerüljük a magasabb üzemanyag-fogyasztást – írja a jalopnik.com.
Az Egyesült Államok Energiaügyi Minisztériuma szerint az igazi hőséggel küzdő légkondicionáló rendszer akár 25%-kal is növelheti a fogyasztást, ami óriási szám. A SAE International, egy repülőgépipari és autóipari mérnököket tömörítő szövetség kiszámította, hogy a légkondicionáló használata egy autó teljes üzemanyag-fogyasztásának átlagosan 4–30%-ába, tehát akár plusz 2–3 literbe is kerülhet. Minél gyorsabban halad az autó, annál nagyobb a plusz fogyasztás. A SAE szerint ez 80 km/h körüli sebességnél a legsúlyosabb, nagyobb tempónál azonban visszaesik.
Forrás: blikk.hu Kép: illusztráció
A férfi késsel próbálta meg elvinni a sofőr pénzét és kocsiját Havannatelepen. A taxis azonban…
„Megjött az e-nyugta, érdemes foglalkozni vele” – kezdte előadását Mizsányi Attila, a NAV főosztályvezetője szerdán…
Mit tehetünk, ha Németországból gyorshajtási bírság landol a postaládában? Egyáltalán, a németek gyorshajtásért megbüntethetnek bennünket…
Az elektromos autókkal kapcsolatban számos tévhit, vagy inkább meggyőződés kering, amelyek közül nem mindegyik igaz…
Előfordult már önnel olyan, hogy egy taxiból kiszállva jött rá: valami ott maradt? Nincs egyedül.…
Sokan azt mondják, hogy elég egyetlen alkoholos csokit rosszkor bekapni, vagy alkoholos mosót spriccelni a…