Categories: HírekKiemelt

Sulizóna és iskolautca – partnereket keres a BKK, hogy biztonságosabb legyen a tanulók közlekedése

Újabb eszközzel bővül a gyerekek biztonságos közlekedéséért a BKK által életre hívott Sulizóna program. Az elkövetkezendő időszakban iskolautcák kialakításával az intézmények előtti útszakaszokat időszakosan a gyermekek (és kísérőik) vehetik birtokba. Ez azt jelenti, hogy az iskolák bejárata előtti utca érintett szakaszára a reggeli érkezéskor és a délutáni távozáskor csak gyalog vagy mikromobilitási eszközökkel (pl. kerékpárral vagy rollerrel) lehetne behajtani. A BKK várja azoknak az intézményeknek a jelentkezését, amelyek a társaság partnerei lennének a programban.

A BKK 2023-ban a kerületi önkormányzatokkal, a Budapest Közúttal, valamint a MOME Innovációs Központjával közösen indította el a Sulizóna programot. A projekt célja, hogy a legvédtelenebb úthasználók számára biztonságosabb legyen a környezet, javuljon a már önállóan közlekedő gyermekek biztonsága és biztonságérzete, valamint csökkenjenek az iskolák környezetében sajnos gyakran tapasztalható közlekedési veszélyek.

A programban jelenleg az Újpesti Karinthy Frigyes Magyar–Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola, a Megyeri Úti Általános Iskola (mindkét iskola a IV. kerületben található), a Kőbányai Harmat Általános Iskola (X. kerület) és az Újlak Utcai Általános, Német Nemzetiségi és Magyar–Angol Két Tanítási Nyelvű Iskola (XVII. kerület) vesz részt.

A BKK célja, hogy az iskolák közvetlen környékét legalább a reggeli iskolakezdés és a délutáni hazaindulás idejére biztonságos és egészséges környezetté, lehetőség szerint az átmenő autóforgalomtól mentes területté alakítsa. A program során a szakemberek olyan, önmagát magyarázó utcaképeket alakítanak ki, amelyek egyértelművé teszik minden, az iskola környezetében közlekedő számára, hogy olyan területre érkezett, ahol különös figyelemmel kell viselkednie.

Az iskolák környékén a közlekedés veszélyeinek csökkentésével az is cél, hogy minél többen menjenek szívesen iskolába gyalog vagy kerékpárral – akár egyedül, akár a szülőkkel együtt –, és senki ne jöjjön autóval csak amiatt, mert nem tartja eléggé biztonságosnak az egyéb módokon történő közlekedést – hangsúlyozta Kovács Bendegúz, a BKK szóvivője.

Új eszköz a gyermekek védelmében: jönnek az iskolautcák

A Sulizóna programon belül a BKK a jövőben úgynevezett iskolautcák létrehozását tervezi. A speciális útszakaszok célja, hogy biztonságos, nyugodt és egészséges környezetet teremtsenek a reggeli és délutáni iskolakezdés idejére. Ez a megoldás a nemzetközi tapasztalatok szerint is hatékonyan csökkenti a balesetveszélyt, a gyermekek és az őket kísérő szülők biztonságosabb körülmények között közelíthetik meg az érintett intézményeket, és radikálisan csökkenthető az átlagosnál jellemzően magasabb levegőszennyezettség az iskolák környékén.

Így néz ki egy iskolautca

Az iskolautcává nyilvánított útszakaszokon:

  • időszakosan (pl. egy-egy órára), egész nap, de akár hosszabb ideig is csak gyalog vagy mikromobilitási eszközökkel (pl. kerékpárral vagy rollerrel) lehet közlekedni;
  • az adott időszakban az útszakaszon nem engedélyezett a gépjárműforgalom,
  • kivéve a helyben lakókat, akik gépjárművel legfeljebb 10 km/órával, fokozott figyelemmel kihajthatnak az utcából, de oda nem hajthatnak be.

Az iskolautcáknak köszönhetően az intézmények környékén biztonságosabban lehet közlekedni, azok bejáratát kényelmesebb lesz megközelíteni. Azok, akik mégis autóval szeretnék iskolába vinni a gyermeküket, az iskolától távolabb tehetik ki őket, ezzel is védve a diákokat a zaj- és légszennyezettségtől, valamint a sérülésveszélytől. A gépjárművek behajtásának korlátozásával elkerülhetők a reggeli és délutáni torlódások, mérséklődhet az ilyenkor megszokott balesetveszélyes káosz, valamint kiküszöbölhetők a szabálytalan megállással, parkolással kapcsolatos problémák is.

A program során a BKK nemcsak a közterületek biztonságossá tételében és átalakításában nyújt segítséget, hanem folyamatosan együttműködik a részt vevő intézményekkel. Ennek keretében a felhívásra jelentkező iskolákban a diákoknak, a szülőknek és a tanároknak is szakmai workshopokat tartanak majd, illetve a környéken élőket is tájékoztatják a megváltozott forgalmi rendről – tette hozzá Kovács Bendegúz.

Hol jöhetnek létre az iskolautcák?

Az iskolautcák kialakításának elsődleges célja, hogy az intézmények és környékük biztonságosan, balesetmentesen legyen megközelíthető a gyerekek, a szülők és az ott dolgozók számára. Olyan intézményeknél valósítható meg iskolautca, ahol egyrészt megvan a szándék a változtatásra, másrészt az adott utca forgalmi szerepe lehetővé teszi az átmenő gépjárműforgalom ideiglenes kizárását vagy korlátozását.

A BKK szakemberei minden esetben részletes forgalmi elemzést végeznek, egyeztetnek a helyi szereplőkkel – többek között a kerületi önkormányzattal – annak érdekében, hogy az intézkedés működőképes legyen.

További részletek, illetve jelentkezés a programba: Sulizóna program – BKK.hu.

Forrás: BKK

-ko

Recent Posts

Sok autóvezető ezt nem is tudja a hazai jogosítványról

Egészen érdekes változások történtek 2020-ban és 2021-ben a magyar jogosítványoknál, de még mindig sok autós…

16 óra ago

Az állami támogatás ellenére visszaesett Magyarországon az elektromos autók értékesítése

Áprilisban 1,3 százalékkal nőttek az EU-ban az új autó értékesítések, ezzel idén ez az első…

16 óra ago

Felére estek vissza a Tesla eladásai Európában

49 százalékkal csökkentek a Tesla európai eladásai az egy évvel korábbihoz képest, annak ellenére, hogy…

16 óra ago

Kigyulladt egy Tesla egy pozsonyi mélygarázsban – kiderült a tűz oka is

Idén áprilisban egy pozsonyi társasház mélygarázsában kigyulladt egy Tesla személygépkocsi, egy hónappal később a rendőrség a…

2 nap ago

Tovább erősödik a BYD pozíciója a magyarországi újautó-piacon

Látványosan erősödik a BYD autómárka pozíciója a magyarországi újautó-piacon, az idei első négy hónap kiemelkedő…

2 nap ago

ACEA: áprilisban nőtt a forgalomba helyezett új autók száma az EU-ban

Áprilisban már nőtt, de az év első négy hónapjában még elmaradt az egy évvel korábbi…

2 nap ago