Categories: HírekUncategorized

Halványul a toyotás legenda – Az ötéves autók közül kik a legjobbak és legproblémásabbak?

Elkészült az ADAC megbízhatósági statisztikája. A Totalcar most az öt évvel ezelőtt gyártott autóknál nézett körbe.
Elkészítette a német autóklub a legfrissebb megbízhatósági statisztikát és évenként, kategóriánként rangsorolta a modelleket. Az elektromos autók számának növekedésével több volt a hiba az elektromosoknál. 2024-ben 43 678 alkalommal hívták ki a sárga angyalokat villanyautók tulajdonosai Németországban, ami 46 százalékos növekedést jelent 2023-hoz képest.

Az ADAC számára a növekedés előny, ugyanis szélesíti az adatbázist, így könnyebben megválaszolható a kérdés, hogy az elektromos autók megbízhatóbbak-e, mint a belső égésűek. Két évvel ezelőtt az összehasonlítás a 2020-ban először forgalomba helyezett járművekre korlátozódott. A következő évben a 2021-es év új autóit adták hozzá, most pedig a 2022-es modelleket.

Elektromos kontra sima

Az elektromos meghajtású és a belső égésű motorral hajtott autók összehasonlítása azért ütközik nehézségekbe ütközik: a Szövetségi Közlekedési Hatóság szerint a Németországban nyilvántartásba vett autók átlagéletkora tíz év. Ezzel szemben a villanyautók még nagyon fiatalok. Mivel a kor növekedésével nő a meghibásodások valószínűsége, a teljes járműparkra vonatkozó, az elektromos és a belső égésű modellek meghibásodási hajlamának összehasonlítása nem lenne igazságos.

Az ADAC most legalább a 2020-ban, 2021-ben és 2022-ben forgalomba helyezett példányokkal már össze tudta hasonlítani a belső égésű (dízel- és benzinüzemű) és a tisztán elektromos modelleket. Ez jelentősen gazdagította az adatbázist. Az eredmény: a belső égésűek ezer autóra jutó meghibásodásainak száma (meghibásodási arány) meghaladja a villanyautókét. Míg a négyéves belső égésűek esetében ezer autóra vetítve 12,9-et kellett 2024-ben menteni, addig az elektromos autók esetében ez ezer autóra vetítve csak 8,5 volt. Ha a jelenleg két és négy év közötti autókat vizsgáljuk, az ADAC 2024-ben 9,4 lerobbanást számolt a belső égésűek, de csak 3,8-at a villanyautók esetében.

Utóbbi adatok ellentmondásosnak tűnhetnek, az elektromosautó-hibák számának fent említett 46 százalékos növekedését nézve. Utóbbi azonban egy abszolút szám, tehát azt mutatja be, hány hiba történt a villanyautóknál. A másik viszont egy arányszám, vagyis 1000 darab villanyautónál és 1000 belső égésű társánál mekkora a hibaszázalék, ebben pedig az ADAC-adatok az elektromosokat hoizzák ki győztesnek. 

Még mindig

Vissza az összesített adatokhoz. Évek óta az indítóakkumulátor okozza a legtöbb problémát, 2015-ben például a meghibásodások 35,7 százalékát a 12 voltos akkumulátor okozta. A 2020-as koronavírus-járvány csúcspontján az akkumulátor meghibásodásának gyakorisága 46,3 százalékra ugrott, mivel az autókat gyakran egyáltalán nem vagy csak nagyon keveset használták. 2024-ben a meghibásodások 44,9 százalékát az akkumulátor lemerülése okozta.

A második leggyakoribb meghibásodási ok a motorral, elsősorban a motor elektronikájával kapcsolatos probléma (22,1 százalék). A belső égésűek esetében ez a befecskendező- és gyújtásrendszereket érinti, míg az elektromos autók esetében a nagyfeszültségű rendszert. Az indítómotorral, a generátorral, az elektromos rendszerrel vagy a világítással kapcsolatos meghibásodások messze lemaradva a második helyen állnak (10,6 százalék). Ezt követik a gumikkal (8,8 százalék) és a zárakkal (6,9 százalék) kapcsolatos hibák.

Problémás Toyoták és a toyotás válasz

A mostani meghibásodási statisztikában mintegy 20 márka 159 típusát elemezték. A 2024-es év folyamán történt összes olyan meghibásodást jegyezték, ami két és kilenc év közötti autókat érintett. A statisztikai elemzéshez a típusból két év alatt legalább hétezer darabot kellett forgalomba helyezni. Feltűnő, hogy a Toyoták milyen rosszul teljesítettek az elmúlt két évben. Ez a Toyota C-HR és a Toyota RAV4 szinte minden elemzett modellévére vonatkozik, a Yaris és a Yaris Cross esetében az újabb modellévek is érintettek. Ezek a meghibásodási gyakoriságok meglepőek, mivel a márka korábban megérdemelten szerzett hírnevet.

A Toyota kommentálta is az eredményeket, mégpedig a következővel: „A Toyota teljeskörűen elemezte a 12 voltos akkumulátor témakörét. Optimalizálták az akkumulátorok gyártásától a kiszállításig tartó folyamatot, ez biztosítja, hogy autóinkat teljesen működőképes és feltöltött akkumulátorokkal szállítsuk ki ügyfeleinknek.”

Az érintett modellek esetében jellemzően akkumulátorral kapcsolatos problémák léptek fel. Az indítóakkumulátort ugyanis nem lehetett a szükséges energiafogyasztással feltölteni. Az érintett autók akkumulátorait azóta a 3 éves gyártói garancia keretében ingyenesen, vagy egyéni megállapodás keretében sok esetben kicserélték nagyobb teljesítményű változatokra. Az új példányokba már nem a problémás akkumulátorok kerülnek.

Modellek és kategóriák

A részletes ADAC-táblázat a különböző évjáratok esetén és kategóriák szerint rangsorolja a modelleket a megbízhatóságuk szerint. 

A 2020-ban gyártott kiautóknál az osztályelső BMW i3 után következik a Mini, majd Volkswagen T-Cross. Míg a fenti toyotás malőr miatt a Yaris, a Ford Puma és a Renault Clio és Captur problémásnak mondható az ADAC szerint. 

Az alsó-középkategóriában, más néven a Golf-osztályban a 2020-as gyártású autók közül a Dacia Dokkert, a Mitsubishi ASX-et és a Volkswagen ID.3-at tették a dobogóra a német autóklub szakértői. A legrosszabbak közé tartozik itt is az egyik Toyota, mégpedig a C-HR, továbbá a Mazda CX-30 és a Ford Kuga. 

A szintén ötéves, de középkategóriás autók mezőnyét a Mercedes GLC és a C-osztály, valamint az Audi A4 és a Tesla Model 3 vezeti. A sor másik végén a már említett RAV4 mellett a Ford Mondeo és az Opel Insignia áll. 

A teljes adatbázis itt érhető el

Forrás: totalcar.hu Kép: illusztráció

-ko

Recent Posts

Katasztrofális hír jött a magyar autósoknak, ez mindenkinél kiveri a biztosítékot

Túl sok az öreg autó, az újakat meg nem veszik, ez a javaslat viszont megint az…

1 nap ago

Ezen a hétvégén is szabad a rakpart

Folytatódik a népszerű rakpartnyitás-sorozat: a hétvégén ismét megnyílik a Pesti alsó rakpart. A mozogni és…

1 nap ago

Az M1 Szerviz kiemelt ajánlata az Országos Taxis Szövetség tagjai részére

Márkaszerviz és márkafüggetlen kárrendezési szolgáltatások Budaörsön Az M1 Szerviz elhivatott abban, hogy egyedi igényekhez igazított,…

2 nap ago

Végigment ugyan a magyar sajtón, de attól még nem vonják ki az 50 eurósokat a forgalomból

Több magyar portál is megírta a Blikkre hivatkozva, hogy az Európai Központi Bank kivonja az…

2 nap ago

Jön az uniós digitális jogosítvány – mégis veszélyben az idősek vezetői engedélye?

A tagállamokra bízzák, milyen feltételekkel hosszabbítják meg az idősek jogosítványát, de a háziorvosokat is be…

2 nap ago

Május 1-től sűrűbben indul a 100E Repülőtéri Expressz

A repülőtéri forgalom várható nyári növekedése miatt a Budapesti Közlekedési Központ május 1-től, csütörtöktől sűrűbben…

3 nap ago