Elkészült az ADAC megbízhatósági statisztikája. A Totalcar most az öt évvel ezelőtt gyártott autóknál nézett körbe.
Elkészítette a német autóklub a legfrissebb megbízhatósági statisztikát és évenként, kategóriánként rangsorolta a modelleket. Az elektromos autók számának növekedésével több volt a hiba az elektromosoknál. 2024-ben 43 678 alkalommal hívták ki a sárga angyalokat villanyautók tulajdonosai Németországban, ami 46 százalékos növekedést jelent 2023-hoz képest.
Az ADAC számára a növekedés előny, ugyanis szélesíti az adatbázist, így könnyebben megválaszolható a kérdés, hogy az elektromos autók megbízhatóbbak-e, mint a belső égésűek. Két évvel ezelőtt az összehasonlítás a 2020-ban először forgalomba helyezett járművekre korlátozódott. A következő évben a 2021-es év új autóit adták hozzá, most pedig a 2022-es modelleket.
Az elektromos meghajtású és a belső égésű motorral hajtott autók összehasonlítása azért ütközik nehézségekbe ütközik: a Szövetségi Közlekedési Hatóság szerint a Németországban nyilvántartásba vett autók átlagéletkora tíz év. Ezzel szemben a villanyautók még nagyon fiatalok. Mivel a kor növekedésével nő a meghibásodások valószínűsége, a teljes járműparkra vonatkozó, az elektromos és a belső égésű modellek meghibásodási hajlamának összehasonlítása nem lenne igazságos.
Az ADAC most legalább a 2020-ban, 2021-ben és 2022-ben forgalomba helyezett példányokkal már össze tudta hasonlítani a belső égésű (dízel- és benzinüzemű) és a tisztán elektromos modelleket. Ez jelentősen gazdagította az adatbázist. Az eredmény: a belső égésűek ezer autóra jutó meghibásodásainak száma (meghibásodási arány) meghaladja a villanyautókét. Míg a négyéves belső égésűek esetében ezer autóra vetítve 12,9-et kellett 2024-ben menteni, addig az elektromos autók esetében ez ezer autóra vetítve csak 8,5 volt. Ha a jelenleg két és négy év közötti autókat vizsgáljuk, az ADAC 2024-ben 9,4 lerobbanást számolt a belső égésűek, de csak 3,8-at a villanyautók esetében.
Utóbbi adatok ellentmondásosnak tűnhetnek, az elektromosautó-hibák számának fent említett 46 százalékos növekedését nézve. Utóbbi azonban egy abszolút szám, tehát azt mutatja be, hány hiba történt a villanyautóknál. A másik viszont egy arányszám, vagyis 1000 darab villanyautónál és 1000 belső égésű társánál mekkora a hibaszázalék, ebben pedig az ADAC-adatok az elektromosokat hoizzák ki győztesnek.
Vissza az összesített adatokhoz. Évek óta az indítóakkumulátor okozza a legtöbb problémát, 2015-ben például a meghibásodások 35,7 százalékát a 12 voltos akkumulátor okozta. A 2020-as koronavírus-járvány csúcspontján az akkumulátor meghibásodásának gyakorisága 46,3 százalékra ugrott, mivel az autókat gyakran egyáltalán nem vagy csak nagyon keveset használták. 2024-ben a meghibásodások 44,9 százalékát az akkumulátor lemerülése okozta.
A második leggyakoribb meghibásodási ok a motorral, elsősorban a motor elektronikájával kapcsolatos probléma (22,1 százalék). A belső égésűek esetében ez a befecskendező- és gyújtásrendszereket érinti, míg az elektromos autók esetében a nagyfeszültségű rendszert. Az indítómotorral, a generátorral, az elektromos rendszerrel vagy a világítással kapcsolatos meghibásodások messze lemaradva a második helyen állnak (10,6 százalék). Ezt követik a gumikkal (8,8 százalék) és a zárakkal (6,9 százalék) kapcsolatos hibák.
A mostani meghibásodási statisztikában mintegy 20 márka 159 típusát elemezték. A 2024-es év folyamán történt összes olyan meghibásodást jegyezték, ami két és kilenc év közötti autókat érintett. A statisztikai elemzéshez a típusból két év alatt legalább hétezer darabot kellett forgalomba helyezni. Feltűnő, hogy a Toyoták milyen rosszul teljesítettek az elmúlt két évben. Ez a Toyota C-HR és a Toyota RAV4 szinte minden elemzett modellévére vonatkozik, a Yaris és a Yaris Cross esetében az újabb modellévek is érintettek. Ezek a meghibásodási gyakoriságok meglepőek, mivel a márka korábban megérdemelten szerzett hírnevet.
A Toyota kommentálta is az eredményeket, mégpedig a következővel: „A Toyota teljeskörűen elemezte a 12 voltos akkumulátor témakörét. Optimalizálták az akkumulátorok gyártásától a kiszállításig tartó folyamatot, ez biztosítja, hogy autóinkat teljesen működőképes és feltöltött akkumulátorokkal szállítsuk ki ügyfeleinknek.”
Az érintett modellek esetében jellemzően akkumulátorral kapcsolatos problémák léptek fel. Az indítóakkumulátort ugyanis nem lehetett a szükséges energiafogyasztással feltölteni. Az érintett autók akkumulátorait azóta a 3 éves gyártói garancia keretében ingyenesen, vagy egyéni megállapodás keretében sok esetben kicserélték nagyobb teljesítményű változatokra. Az új példányokba már nem a problémás akkumulátorok kerülnek.
A részletes ADAC-táblázat a különböző évjáratok esetén és kategóriák szerint rangsorolja a modelleket a megbízhatóságuk szerint.
A 2020-ban gyártott kiautóknál az osztályelső BMW i3 után következik a Mini, majd Volkswagen T-Cross. Míg a fenti toyotás malőr miatt a Yaris, a Ford Puma és a Renault Clio és Captur problémásnak mondható az ADAC szerint.
Az alsó-középkategóriában, más néven a Golf-osztályban a 2020-as gyártású autók közül a Dacia Dokkert, a Mitsubishi ASX-et és a Volkswagen ID.3-at tették a dobogóra a német autóklub szakértői. A legrosszabbak közé tartozik itt is az egyik Toyota, mégpedig a C-HR, továbbá a Mazda CX-30 és a Ford Kuga.
A szintén ötéves, de középkategóriás autók mezőnyét a Mercedes GLC és a C-osztály, valamint az Audi A4 és a Tesla Model 3 vezeti. A sor másik végén a már említett RAV4 mellett a Ford Mondeo és az Opel Insignia áll.
A teljes adatbázis itt érhető el.
Forrás: totalcar.hu Kép: illusztráció
Csaknem két hónapra hétköznaponként is megnyílik a Pesti alsó rakpart. A mozogni és kikapcsolódni vágyók…
Folytatódik a nagykörúti villamosvonal modernizálása: a korábbi terveknek megfelelően idén nyáron a Szent István körúti,…
Nem árulunk el újat azzal, hogy aki B osztályú vezetői engedélyt, azaz a köznyelvben B…
Komoly döntés előtt állnak azok, akik új autó vásárlását fontolgatják, de a használt piacról is…
Tisztelt Kollégáim! Ez úton tudhatom veletek, hogy Kanell István kollégánk, hosszan tartó betegséget követően, május…
Egy éve, 2024 júniusában, nyolc év szünet után hatalmas akciókkal tért vissza az Uber Budapestre. Előbb ingyenes…