Categories: Hírek

Tanulmány: 40 százalékkal tovább bírják a villanyautók akkumulátorai, mint a gyártók ígérik

 

  • Egy tanulmány szerint az elektromos autók akkumulátora jóval tovább bírja, mint ahogy azt a gyártók gondolják.
  • A kutatók szerint a gyártók mérési módszertana rossz.
  • A kísérlet során két évig teszteltek 92 akkumulátort.
  • A töltési ciklusok sokat számítanak.
  • A folyamatosan használatban lévő autók akkumulátorát a ciklusok, az átlag felhasználóét a kor degradálja jobban.
  • Az intenzív gyorsulás, a regeneratív fékezés és a pihentetés is jó hatással van az akkumulátorra.

 

Főleg használt elektromos autó vásárlásakor az emberek jogosan aggódnak a nagyfeszültségű akkumulátor degradációja miatt, hiszen ha cserélni kell, az drága játék – bár sok autónál lehet cellánként cserélgetni. Nemrég azonban megjelent egy tanulmány, miszerint nem kell annyira aggódni, mivel a gyártók által megadott töltési ciklusok rendkívül pesszimista számításokon alapulnak. Olyannyira, hogy a valóságban egy elektromos autó akkumulátora akár 40 százalékkal is tovább tarthat, mint gondolták.

 

A tanulmány szerint az elektromos autók a való életben a legkülönbözőbb körülmények között mozognak: cammognak napokat töltés nélkül városban és néha oszloptól oszlopig mennek autópályákon. Gyakran kúsznak dugóban, van, amikor csak a parkolóban állnak, és sokszor a töltés módja sem egyértelmű. Vannak tulajok, akik minden este feltöltik autójukat, vannak, akik napokat mennek mielőtt keresnek egy oszlopot. Ilyen kaotikus körülményeket lemodellezni nagyon nehéz, a gyártók nem is foglalkoznak ezzel.

A tanulmányt az SLAC-Stanford Battery Center végezte, akik már az előzetes vizsgálatok során is arra következtettek, hogy a gyártók által megadott ciklusok életszerűtlenek.

Mivel a valós körülményeket laborban nehéz rekreálni, ezért kialakítottak négy valós használaton alapuló akkumulátorhasználati profilt, és két éven keresztül 92 darab lítium-ion akkumulátoron alkalmazták ezeket. Arra jutottak, hogy minél inkább valósághű profilt állítottak össze, annál magasabb lett az adott akkumulátor várható élettartama.

 

A tesztnek több érdekes eredménye is született: például azoknál az akkumulátoroknál, amiknél több alkalommal történt erőteljes merítés (például nagyobb gyorsítások), alacsonyabb volt a degradáció mértéke – közben az ember azt gondolná, hogy pont az intenzív gázadások ártanak az akkumulátornak.

Emellett az is kiderült, hogy a regeneratív fékezés vagy az akkumulátor pihentetése – például töltés és használat között – szintén jó hatással van az élettartamra.

Az is érdekes, hogy a folyamatosan használatban lévő elektromos autóknál (taxik, buszok, teherautók) a töltési ciklusok száma mérvadó, ha a degradációt vizsgáljuk. Ezzel szemben az átlag felhasználók esetében inkább a kor számít, az öregedés degradálja leginkább az akkumulátort.

A kutatók szerint nem csak a korosodó elektromos autók tulajai lélegezhetnek fel. A gyártók is módosíthatnák előrejelzéseiket akkumulátoraikkal kapcsolatban, hiszen a jelenleg használt szabvány nem pontos. Bár a felhasználó is valószínűleg jobban örül, ha az autója tovább bírja, mint a beígért élettartam.

Forrás: totalcar.hu Kép: illusztráció

Double D

Recent Posts

Változás jön a magyar jogosítványoknál

Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…

1 nap ago

Sok autós még nem is hallott erről az új uniós szabályról – Az ön autóját is érinti!

Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…

3 nap ago

Hatalmas horderejű bejelentésekkel érkezik a Toyota az idei Japán Mobilitási Kiállításon

Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…

4 nap ago

Olcsóbb lesz a jogosítvány: oktató helyett a szülők is taníthatják a kezdő sofőröket

Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…

4 nap ago

Az október 23-i hosszú hétvégén lesz utoljára nyitva a Pesti alsó rakpart 2025-ben

Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…

5 nap ago

Ön is e-cigizik vezetés közben? Mostantól ez tilos lehet – mutatjuk, miért!

Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…

6 nap ago