Főleg használt elektromos autó vásárlásakor az emberek jogosan aggódnak a nagyfeszültségű akkumulátor degradációja miatt, hiszen ha cserélni kell, az drága játék – bár sok autónál lehet cellánként cserélgetni. Nemrég azonban megjelent egy tanulmány, miszerint nem kell annyira aggódni, mivel a gyártók által megadott töltési ciklusok rendkívül pesszimista számításokon alapulnak. Olyannyira, hogy a valóságban egy elektromos autó akkumulátora akár 40 százalékkal is tovább tarthat, mint gondolták.
A tanulmány szerint az elektromos autók a való életben a legkülönbözőbb körülmények között mozognak: cammognak napokat töltés nélkül városban és néha oszloptól oszlopig mennek autópályákon. Gyakran kúsznak dugóban, van, amikor csak a parkolóban állnak, és sokszor a töltés módja sem egyértelmű. Vannak tulajok, akik minden este feltöltik autójukat, vannak, akik napokat mennek mielőtt keresnek egy oszlopot. Ilyen kaotikus körülményeket lemodellezni nagyon nehéz, a gyártók nem is foglalkoznak ezzel.
A tanulmányt az SLAC-Stanford Battery Center végezte, akik már az előzetes vizsgálatok során is arra következtettek, hogy a gyártók által megadott ciklusok életszerűtlenek.
Mivel a valós körülményeket laborban nehéz rekreálni, ezért kialakítottak négy valós használaton alapuló akkumulátorhasználati profilt, és két éven keresztül 92 darab lítium-ion akkumulátoron alkalmazták ezeket. Arra jutottak, hogy minél inkább valósághű profilt állítottak össze, annál magasabb lett az adott akkumulátor várható élettartama.
A tesztnek több érdekes eredménye is született: például azoknál az akkumulátoroknál, amiknél több alkalommal történt erőteljes merítés (például nagyobb gyorsítások), alacsonyabb volt a degradáció mértéke – közben az ember azt gondolná, hogy pont az intenzív gázadások ártanak az akkumulátornak.
Emellett az is kiderült, hogy a regeneratív fékezés vagy az akkumulátor pihentetése – például töltés és használat között – szintén jó hatással van az élettartamra.
Az is érdekes, hogy a folyamatosan használatban lévő elektromos autóknál (taxik, buszok, teherautók) a töltési ciklusok száma mérvadó, ha a degradációt vizsgáljuk. Ezzel szemben az átlag felhasználók esetében inkább a kor számít, az öregedés degradálja leginkább az akkumulátort.
A kutatók szerint nem csak a korosodó elektromos autók tulajai lélegezhetnek fel. A gyártók is módosíthatnák előrejelzéseiket akkumulátoraikkal kapcsolatban, hiszen a jelenleg használt szabvány nem pontos. Bár a felhasználó is valószínűleg jobban örül, ha az autója tovább bírja, mint a beígért élettartam.
Forrás: totalcar.hu Kép: illusztráció
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…
Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…
Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…