Főleg használt elektromos autó vásárlásakor az emberek jogosan aggódnak a nagyfeszültségű akkumulátor degradációja miatt, hiszen ha cserélni kell, az drága játék – bár sok autónál lehet cellánként cserélgetni. Nemrég azonban megjelent egy tanulmány, miszerint nem kell annyira aggódni, mivel a gyártók által megadott töltési ciklusok rendkívül pesszimista számításokon alapulnak. Olyannyira, hogy a valóságban egy elektromos autó akkumulátora akár 40 százalékkal is tovább tarthat, mint gondolták.
A tanulmány szerint az elektromos autók a való életben a legkülönbözőbb körülmények között mozognak: cammognak napokat töltés nélkül városban és néha oszloptól oszlopig mennek autópályákon. Gyakran kúsznak dugóban, van, amikor csak a parkolóban állnak, és sokszor a töltés módja sem egyértelmű. Vannak tulajok, akik minden este feltöltik autójukat, vannak, akik napokat mennek mielőtt keresnek egy oszlopot. Ilyen kaotikus körülményeket lemodellezni nagyon nehéz, a gyártók nem is foglalkoznak ezzel.
A tanulmányt az SLAC-Stanford Battery Center végezte, akik már az előzetes vizsgálatok során is arra következtettek, hogy a gyártók által megadott ciklusok életszerűtlenek.
Mivel a valós körülményeket laborban nehéz rekreálni, ezért kialakítottak négy valós használaton alapuló akkumulátorhasználati profilt, és két éven keresztül 92 darab lítium-ion akkumulátoron alkalmazták ezeket. Arra jutottak, hogy minél inkább valósághű profilt állítottak össze, annál magasabb lett az adott akkumulátor várható élettartama.
A tesztnek több érdekes eredménye is született: például azoknál az akkumulátoroknál, amiknél több alkalommal történt erőteljes merítés (például nagyobb gyorsítások), alacsonyabb volt a degradáció mértéke – közben az ember azt gondolná, hogy pont az intenzív gázadások ártanak az akkumulátornak.
Emellett az is kiderült, hogy a regeneratív fékezés vagy az akkumulátor pihentetése – például töltés és használat között – szintén jó hatással van az élettartamra.
Az is érdekes, hogy a folyamatosan használatban lévő elektromos autóknál (taxik, buszok, teherautók) a töltési ciklusok száma mérvadó, ha a degradációt vizsgáljuk. Ezzel szemben az átlag felhasználók esetében inkább a kor számít, az öregedés degradálja leginkább az akkumulátort.
A kutatók szerint nem csak a korosodó elektromos autók tulajai lélegezhetnek fel. A gyártók is módosíthatnák előrejelzéseiket akkumulátoraikkal kapcsolatban, hiszen a jelenleg használt szabvány nem pontos. Bár a felhasználó is valószínűleg jobban örül, ha az autója tovább bírja, mint a beígért élettartam.
Forrás: totalcar.hu Kép: illusztráció
Az alanyi adómentesség éves bevételi korlátja a jelenlegi 18 millió forintról 2026-ban 20 millió, 2027-ben…
Az Országos Taxis Szövetség elnöke tájékoztatta szerkesztőségünket a fővárosi drosztengedély kiváltásával kapcsolatos előírások változásáról. A…
A Budapesti Közlekedési Központ legújabb fejlesztésével a BKK Info oldalán egyszerűen bejelenthetők azok a közúti…
Az utasoktól és a kollégáitól is elköszönt hétői Facebook-posztjában a 6×6 Taxi. A népszerű társaság közölte:…
Miriam Mattova kanadai–szlovák modell szerint vallási alapon tették ki az út szélén, miután az Uber-sofőrje…
Noha korábban az Európai Bizottság ezt is felvetette, most úgy tűnik, mégsem kell majd évente műszaki…