Főleg használt elektromos autó vásárlásakor az emberek jogosan aggódnak a nagyfeszültségű akkumulátor degradációja miatt, hiszen ha cserélni kell, az drága játék – bár sok autónál lehet cellánként cserélgetni. Nemrég azonban megjelent egy tanulmány, miszerint nem kell annyira aggódni, mivel a gyártók által megadott töltési ciklusok rendkívül pesszimista számításokon alapulnak. Olyannyira, hogy a valóságban egy elektromos autó akkumulátora akár 40 százalékkal is tovább tarthat, mint gondolták.
A tanulmány szerint az elektromos autók a való életben a legkülönbözőbb körülmények között mozognak: cammognak napokat töltés nélkül városban és néha oszloptól oszlopig mennek autópályákon. Gyakran kúsznak dugóban, van, amikor csak a parkolóban állnak, és sokszor a töltés módja sem egyértelmű. Vannak tulajok, akik minden este feltöltik autójukat, vannak, akik napokat mennek mielőtt keresnek egy oszlopot. Ilyen kaotikus körülményeket lemodellezni nagyon nehéz, a gyártók nem is foglalkoznak ezzel.
A tanulmányt az SLAC-Stanford Battery Center végezte, akik már az előzetes vizsgálatok során is arra következtettek, hogy a gyártók által megadott ciklusok életszerűtlenek.
Mivel a valós körülményeket laborban nehéz rekreálni, ezért kialakítottak négy valós használaton alapuló akkumulátorhasználati profilt, és két éven keresztül 92 darab lítium-ion akkumulátoron alkalmazták ezeket. Arra jutottak, hogy minél inkább valósághű profilt állítottak össze, annál magasabb lett az adott akkumulátor várható élettartama.
A tesztnek több érdekes eredménye is született: például azoknál az akkumulátoroknál, amiknél több alkalommal történt erőteljes merítés (például nagyobb gyorsítások), alacsonyabb volt a degradáció mértéke – közben az ember azt gondolná, hogy pont az intenzív gázadások ártanak az akkumulátornak.
Emellett az is kiderült, hogy a regeneratív fékezés vagy az akkumulátor pihentetése – például töltés és használat között – szintén jó hatással van az élettartamra.
Az is érdekes, hogy a folyamatosan használatban lévő elektromos autóknál (taxik, buszok, teherautók) a töltési ciklusok száma mérvadó, ha a degradációt vizsgáljuk. Ezzel szemben az átlag felhasználók esetében inkább a kor számít, az öregedés degradálja leginkább az akkumulátort.
A kutatók szerint nem csak a korosodó elektromos autók tulajai lélegezhetnek fel. A gyártók is módosíthatnák előrejelzéseiket akkumulátoraikkal kapcsolatban, hiszen a jelenleg használt szabvány nem pontos. Bár a felhasználó is valószínűleg jobban örül, ha az autója tovább bírja, mint a beígért élettartam.
Forrás: totalcar.hu Kép: illusztráció
A Nemzeti Adó-és Vámhivatal alapesetben 5 évre visszamenőleg végezhet ellenőrzéseket az adózóknál. Jelenleg a nemzetközi…
Sok vállalkozóval előfordul, hogy vállalkozását időnként szüneteltetni kényszerül. A főállású vállalkozóknál érdemes figyelni arra, hogy…
Lépett a kormány, lehet spórolni. A kényelmi díjnak eddig nem volt semmilyen maximuma, a viszonteladók…
Tombol a nyár, itt az ideje a lazításnak. Tömegek indulnak autóval a tenger felé, és…
Két autóipari céggel, a Luciddal és a Nuróval állt össze az Uber. Az autósokat ezúttal…
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal nyári ellenőrzései különösen két témára koncentrálódnak az idén: ezek a…