Categories: Hírek

Átszabják a budapesti sebességhatárokat, és ebben a mesterséges intelligencia is segít

 

Az utóbbi évek legforróbb budapesti közlekedési témája a sebességhatárok általános csökkentésének ötlete volt. 2020 tavaszán először az került be a köztudatba, hogy lakott területen mindenhol megszüntethetik a 70 km/órára emelt sebességű szakaszokat, máshol pedig a 30 lesz az új 50, mert a nagyobb forgalmú utcákban is leviszik a sebességhatárt a KRESZ-ben a lakott területre vonatkozó általános szintről.

 

Bár a városvezetés az első riadalom után gyorsan eloszlatta a fűnyíróelvvel kapcsolatos félreértést, a Budapesti Közlekedési Központ csütörtöki háttérbeszélgetésén kiderült: a sebességhatárok átfésülése továbbra is kiemelt cél, mert számos egyéb eszköz mellett ez szerepel is a 2023-ban elfogadott Közlekedésbiztonsági Stratégiában.

Mint elmondták, szeretnék megértetni a közlekedőkkel, hogy a forgalom tempóját és a dugók kialakulását elsősorban nem a sebességhatár befolyásolja, hanem az, hogy a járművek milyen átlagsebességgel, mennyire akadálytalanul tudják megtenni az útjukat. Ezt meghatározza az út keresztmetszete, a sávfelfestések kialakítása, hogy hol vagyunk kénytelenek hirtelen lassítani, illetve, hogy mennyire jellemzőek a pozitív vagy negatív kilengések a közlekedők sebességében. Az utóbbiak miatt kialakuló úgynevezett fantomdugókkal kapcsolatos kutatásáért kapott tavaly Bolyai-díjat Stépán Gábor gépészmérnök, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem professzora, a vele készült interjúnkat itt olvashatják.

 

Egyszerű a magyarázat arra, hogy az abszolút sebességhatárok irányából próbálnak könnyíteni a dugóhelyzeten, és biztonságosabbá tenni a közlekedést a BKK-nál.

Budapesten hetente, átlagosan egy ember meghal valamilyen balesetben, ami 2011 és 2021 között 471 áldozatot jelentett.

Részben a tudatos forgalomlassítással szeretnék a halálos áldozatok számát a felére csökkenteni 2030-ig, húsz évvel később pedig nullára, hogy összesen 800 életet mentsenek meg. Az új elképzelés szerint az egyes útszakaszok közlekedési dinamikáját és eseményeit elemezve döntenek majd a sebességhatárok sorsáról, ráadásul összetett információk alapján. Vagyis szó sincs arról, hogy a 2030-ig tartó stratégia megvalósítása után mindenhol lassabban lehet majd csak menni Budapesten, mint eddig.

 

A cég mobilitásfejlesztési igazgatója, Bodor Ádám által ismertetett koncepcióban szerepel az is, hogy az összes budapesti utat kategóriákba sorolják azok közterületi, illetve hálózati szerepe alapján. Figyelembe veszik azok elhelyezkedését, fő funkcióját, a rajtuk zajló forgalom nagyságát, valamint, hogy hol milyen valószínűséggel találkoznak egymással az autósok és a közlekedés más résztvevői, köztük a legsérülékenyebbek, a gyalogosok és a kerékpárosok.

Az elemzés részeként az utóbbi évek évek rendőrségi baleseti adatai mellett a Waze közösségi navigációs applikáció felhasználóitól származó bejelentéseket is felhasználják, de más adatforrásokból is dolgoznak. Ezek közt nemcsak a rendőrség beavatkozásával végződő esetek szerepelnek, de koccanások és mindenféle kisebb fennakadás is. A nyers információkat a szakemberek mellett egy erre a célra létrehozott mesterségesintelligencia-modell is értékeli, fejtette ki Tóth Patrik, a BKK Adatelemzés és Modellezés vezetője. Szerinte részben az AI is segít meghatározni, hogy javítana-e az egyes útszakaszok biztonságán, ha az eddiginél lassabban mehetnének rajtuk a járművek, valamint azt is, hogy mi befolyásolja még a baleseti kockázatot.

 

A BKK elemzői például az I. kerületi Attila út Mikó utca és Alagút utca közti szakaszán is vizsgálták az összefüggést a balesetek kockázata és a sebességhatárok közt. Az eredmények azt mutatták, hogy a sebességhatár mérséklése jelentősen csökkentené a balesetek számát, így ezen a 200 méteres szakaszon 50 helyett 40 km/órával lehet menni, hasonlóan a Mikó utca és a Vérmező közti szakaszon már meglévő korlátozáshoz.

A számítások szerint pusztán ezzel az intézkedéssel az egy kilométerre, illetve egy évre vetített közlekedési balesetek száma az eddigi 43-ról 19-re csökkenthető.

A következő kísérleti helyszín a Szentmihályi út egy kilométeres szakasza lesz, ahol a mostani 60-ról 50-re csökkentik a megengedett legnagyobb sebességet.

Bár a sebességkorlátozás a magyar autósok jelentős része számára vörös posztó, mert sokan úgy gondolják, hogy mindig képesek eldönteni, hány kilométer per óra kellően gyors, de még elég biztonságos számukra a gyors célba érkezéshez, a valóság ennél zordabb. Ezt nem csupán a BKK, hanem az II. kerületben két éve kihelyezett úgynevezett traffiboxokkal szerzett tapasztalatok is megerősítik.

Ahol van doboz, ott attól függetlenül kevesebb baleset történt, hogy volt-e benne a rendőrség által üzemeltetett sebességmérő berendezés vagy sem. Nem mellékes az sem, hogy a tavaly július 1-én, éjjel az Árpád hídon történt tragikus baleset után a főváros nemcsak a hídra, de más forgalmas, az éjszakai száguldozások gyakori helyszínéül szolgáló útra is sebességmérőket vásárolt. Ezek egyelőre tesztüzemben működnek, de hamarosan büntetni fogják a gyorshajtókat a mérési eredményeik alapján.

 

Mint a II. kerület Telex rendelkezésére bocsátott kimutatásából kiderül, a kerületben összesen 170 személyi sérüléssel járó közlekedési baleset történt 2022. július 1. és 2023. július 1. közt.

Miután összesen hét helyre felszerelték a traffiboxokat, és az idei év azonos időszakában 27 százalékkal 124-re csökkent a balesetek száma a budai kerületben, ezért további három helyen újabb dobozokat telepítenek a közeljövőben.

Az eredményeket összegző tájékoztatás kitér arra is, hogy csupán a múlt héten 105 óra működési idő alatt 144 gyorshajtót fogott a Kapy utcában használt lézeres sebességmérő berendezés, ahol ez idő alatt 42 ezer jármű haladt el. A leggyorsabb sebessége 81 km/óra volt.

 

A mesterséges intelligencia állítólag olyan hatékonyan működik a BKK-s szakemberek keze alatt, hogy 90 százalékos pontossággal képes meghatározni, hol lesznek majd balesetek. Bár a fővárosi közlekedési cég nem kizárólag erre a megoldásra hagyatkozik a táblák és a felfestések, valamint az egyéb sebességcsökkentő intézkedések bevezetésekor, az már látható, hogy az eddigieken felül is lesznek olyan belső kerületi utcák, ahol 50 helyett 30-cal, esetleg még lassabban lehet majd menni a jövőben. Bár a BKK háttérbeszélgetésén csupán sematikus térképvázlatot mutattak a budapesti úthálózatról, ezt látva nem nagy kockázat megjósolni, hogy a budai alsó rakparton is több helyen csökkentik a most 70-es korlátozást.

A sebességhatárok csökkentése nem egyenlő a közlekedésbiztonság növelésével, hiszen sokat számít az utak kialakítása, beláthatósága, az autókba épített biztonsági berendezések és persze az is, hogy a nem járművel közlekedők is betartják-e a szabályokat. Ugyanakkor a nemzetközi példák szerint döntő tényező, hogy hol lehet 50-nel vagy 30-cal menni a városon belül. A háttérbeszélgetés során London, Edinburgh, Zürich és Brüsszel példájából kiderült, hogy ezekben a nagyvárosokban 46, 38, 16, illetve 10 százalékkal csökkent a balesetek száma azáltal, hogy visszafogták a tempót. A halálos sérülések száma a brit fővárosban a negyedével, Brüsszelben pedig több mint a felével alacsonyabb, mint az intézkedések előtt.

Forrás: telex.hu Kép: illusztráció

Double D

Recent Posts

Katasztrofális hír jött a magyar autósoknak, ez mindenkinél kiveri a biztosítékot

Túl sok az öreg autó, az újakat meg nem veszik, ez a javaslat viszont megint az…

23 óra ago

Ezen a hétvégén is szabad a rakpart

Folytatódik a népszerű rakpartnyitás-sorozat: a hétvégén ismét megnyílik a Pesti alsó rakpart. A mozogni és…

23 óra ago

Az M1 Szerviz kiemelt ajánlata az Országos Taxis Szövetség tagjai részére

Márkaszerviz és márkafüggetlen kárrendezési szolgáltatások Budaörsön Az M1 Szerviz elhivatott abban, hogy egyedi igényekhez igazított,…

2 nap ago

Végigment ugyan a magyar sajtón, de attól még nem vonják ki az 50 eurósokat a forgalomból

Több magyar portál is megírta a Blikkre hivatkozva, hogy az Európai Központi Bank kivonja az…

2 nap ago

Jön az uniós digitális jogosítvány – mégis veszélyben az idősek vezetői engedélye?

A tagállamokra bízzák, milyen feltételekkel hosszabbítják meg az idősek jogosítványát, de a háziorvosokat is be…

2 nap ago

Május 1-től sűrűbben indul a 100E Repülőtéri Expressz

A repülőtéri forgalom várható nyári növekedése miatt a Budapesti Közlekedési Központ május 1-től, csütörtöktől sűrűbben…

3 nap ago