Categories: Hírek

Félmillió forint hetente, mégsem álommunka

 

Azzal mindenki tisztában van, hogy a taxisok sokat költenek tankolásra, a társaságnak pedig, amelynek a színeiben szállítják az utasaikat, leadót fizetnek, ugyanígy az adót és a járulékokat sem ússzák meg. Az viszont kevésbé ismert, hogy a sofőrök jelentős része nem saját járművel dolgozik, hanem bérautóval, ami hetente 70-80, de akár 100-110 ezer forintot is elvisz. Vagyis a taxizás valóban nem olcsó mulatság, de gyakran azoknak sem, akik a volán mögött ülnek.

 

A hagyományos taxitársaságoknál – mint például a Főtaxi – heti tagdíjat fizetnek a sofőrök, jellemzően 40 ezer forint körüli összeget, ezt akkor is le kell tenni a cég asztalára, ha nem dolgoztak. Amennyiben valaki elektromos vagy hibrid személygépkocsival száll a ringbe, ez a fele, 20 ezer forint is lehet. Más cégeknél, ahol havi alapon szedik be a fuvarszervezés díját, a heti 40 ezernél hajszálnyival kedvezőbb összeggel, mintegy 130-150 ezer forinttal lehet számolni.

 

Állóvízbe dobott kő

Ezzel szemben a technológiai alapú szolgáltatóknál, amilyen a Bolt és az Uber is, a fuvardíjak százalékában meghatározott összeg a leadó. A budapesti piacra a 2016-os kivonulása után idén júniusban visszatért Ubernél a rajt pillanatáig már átigazolt taxisok három hónapig ingyenesen használhatják a platformot, vagyis nincs befizetnivalójuk a társaság felé.

Erre a Bolt úgy reagált, hogy fix 9 százalékos leadót állapított meg a korábbi gyakorlat szerinti 25 százalékkal, ami a teljesített utak számától függően 12 százalékig volt mérsékelhető.

Az Uber 0 százaléka szeptemberben lejár, de az induláskor azt ígérte a cég, hogy a Bolt alatt tartja majd a sofőrökre vonatkozó díjakat az őszi folytatásban is.

Így például ha a Bolt lemegy 9-ről 7 százalékra, az Uber alighanem megáll 5 százalékon, amit a később belépőknek eddig is kínált.

 

Nem éppen családbarát munka

Iparági forrásaink szerint a fővárosban hetente 300-400, de akár 500 ezer forint is megkereshető. Számoljunk az utóbbival, ami nem éppen munka-magánélet egyensúlyban, de teljesíthető, igaz, a többség ezt éjszakázással és hétvégi munkavégzéssel éri csak el.

Az 500 ezres példánál, ha csak a leadót nézzük, a tankolást pedig nem, azt jelenti, hogy

  • egy nulladik napon csatlakozott Uberesnek eddig megmaradt mind a félmillió, a később belépőnek 475 ezer,
  • egy hagyományos taxitársaságnál dolgozó vezetőnek 460,
  • míg egy Boltosnak 455 ezer.

Vagyis a tradicionális szolgáltatók érdemi versenyhátrányban nincsenek, ha sokat dolgoznak, amikor viszont kevesebbet vannak kint az utakon, húsba vágó lehet a fix leadó.

Kevesebb szó esik arról, hogy a taxisok jelentős része nem saját járművel dolgozik, a bérlés pedig a leadónál súlyosabb teher, az összege információink szerint típustól függően 70-80 ezer forinttól 100-110 ezerig terjedhet.

Úgy tudjuk, a taxisok több mint fele bérlő is egyben. A 80 ezer forintos példánál maradva, az igen ambiciózus félmilliós viteldíjból már is csak 375–420 ezer forint marad, amiből egy relatíve alacsony, 5-6 liter körüli átlagfogyasztással is két tanknyi üzemanyag biztosan elmegy. 600 forintos benzinárral és 45-50 literes tartálykapacitással számolva ez heti kétszer 27-30 ezer, azaz 54-60 ezer forint. Az átlaggal kalkulálva 318-363 ezer forint marad.

 

Az adó sem játék és mese

És akkor a különböző adókról és járulékokról még nem beszéltünk, ami elől ebben a szakmában sincs menekvés. Van azonban többféle lehetőség is. A taxisok számára fennmaradt a kisvállalkozók tételes adója (kata), ami havi fix 50 ezer forint, nyugdíjas kisadózók esetében 25 ezer. Ugyanakkor a kata éves bevételi határa hiába 18 millió forint, az alanyi áfamentességé mindössze 12 millió. Vagyis efelett jön a 27 százalékos áfa, 18 millió forint felett pedig a 40 százalékos különadó. Az enyhébb, áfás verzió sem túl csábító, pedig ezek a bevételi szintek a budapesti taxispiacon azért elérhető, sőt túlszárnyalható. Ezért aki katázik, az sok esetben trükközik is.

  • Egyre többen részesítik előnyben a katával szemben az átalányadózást.
  • Aki taxisként átalányadózik, arra 80 százalékos költséghányad vonatkozik, vagyis ekkora rész vonható le költségként a bevételből,
  • adót fizetni pedig a fennmaradó rész után kell: a 15 százalékos szja mellett ott van a 13 százalékos szocho is.
  • Ez éves szinten a kata 600 ezer forintjával szemben ennek csaknem a duplája, majd 1,2 millió forint az adóteher.
  • A választás mégsem evidens, a katás vállalkozó ugyanis gyakorlatilag semmilyen adókedvezményre nem jogosult.

Harmadik opció lehet a vállalkozói személyi jövedelemadó, amelynél a taxis bevételéből levonhatók a ténylegesen felmerült költségek, így például az üzemanyag mellett a karbantartás vagy a biztosítási díj is, de a már említett szja és szocho alól itt sincs kibúvó. Tegyük hozzá, ez az adózási forma részletesebb könyvelést és adminisztrációt igényel, mint a kata vagy átalányadó. A további kötelezettségek sorát gyarapítja az egészségügyi szolgáltatási és a nyugdíjjárulék, de más speciális szabályokat is be kell tartani, mint például az online pénztárgép használat. A többség inkább katázik vagy átalányadózik, a vállalkozói szja-t kevesen választják.

 

Árverseny helyett a minőség dönt

A viteldíj továbbra is fix, az alapdíj 1100, a percdíj 110, a kilométerdíj pedig 440 forint. A verseny három meghatározó szereplője a már említett Főtaxi, Bolt, illetve az Uber, miközben rajtuk kívül ugyancsak minősített taxitársaság a BKK lajstroma szerint a City Taxi, az Elit Taxi, a GoTaxi, a Taxi 4 és a Taxim mellett az RT Taxi 1986 is.

Árversenyről tehát nem beszélhetünk, a szigorú szabályozás mellett a minőség, a szolgáltatási színvonal a fő versenyképességi kérdés, ahogy a taxitársaságok, úgy az autók és a sofőrök vonatkozásában is.

Továbbra is nagy kérdés azonban, mit hoz az ősz a turisztikai főszezon kifutásával. Arról ugyanis szeptembertől aligha beszélhetünk, hogy az utasok 80 százaléka külföldi. Háttérbeszélgetéseink alapján a szezon végéhez közeledve már inkább csak 60-40 százalékos túlsúlyban van a nemzetközi közönség, ami valamivel alacsonyabb bázison rövidesen inkább már 50-50 lehet.

Forrás: economx.hu Kép: YouTube

 

Double D

Recent Posts

Katasztrofális hír jött a magyar autósoknak, ez mindenkinél kiveri a biztosítékot

Túl sok az öreg autó, az újakat meg nem veszik, ez a javaslat viszont megint az…

19 óra ago

Ezen a hétvégén is szabad a rakpart

Folytatódik a népszerű rakpartnyitás-sorozat: a hétvégén ismét megnyílik a Pesti alsó rakpart. A mozogni és…

19 óra ago

Az M1 Szerviz kiemelt ajánlata az Országos Taxis Szövetség tagjai részére

Márkaszerviz és márkafüggetlen kárrendezési szolgáltatások Budaörsön Az M1 Szerviz elhivatott abban, hogy egyedi igényekhez igazított,…

1 nap ago

Végigment ugyan a magyar sajtón, de attól még nem vonják ki az 50 eurósokat a forgalomból

Több magyar portál is megírta a Blikkre hivatkozva, hogy az Európai Központi Bank kivonja az…

2 nap ago

Jön az uniós digitális jogosítvány – mégis veszélyben az idősek vezetői engedélye?

A tagállamokra bízzák, milyen feltételekkel hosszabbítják meg az idősek jogosítványát, de a háziorvosokat is be…

2 nap ago

Május 1-től sűrűbben indul a 100E Repülőtéri Expressz

A repülőtéri forgalom várható nyári növekedése miatt a Budapesti Közlekedési Központ május 1-től, csütörtöktől sűrűbben…

3 nap ago