Áremelkedésről, inflációról beszélünk, ám van egy olyan közteher, amelynek összege több mint tíz éve nem változott. A katáról van szó. Bevezetésének évében, 2013-ban a főállású vállalkozónak havi 50 ezer forintot kellett fizetnie. És ma 2024-ben is havi 50 ezer forintot kell fizetnie.
A kata a „kisadózók tételes adója” megnevezés rövidebb formája. Kisadózók, tehát a mikro- és kisvállalkozók számára alkalmazható. Tételes, mert összegét alapesetben nem a bevételhez arányosítják, hanem havonta egy fix összeget kell fizetni
2022 szeptembere óta katások már csak főfoglalkozású egyéni vállalkozók lehetnek. Számukra ez az 50 ezer forintos havi tételes adó a következő közterheket váltja ki:
Taxisoknak katázni is csak éves 12 millió forintig érdemes, az alanyi mentes áfa határ miatt. Hasonlítsuk össze egy katás és egy átalányadózó taxis közterheit éves 12 millió forint bevétel esetén:
A katás fizet:
Az átalányadózó fizet:
(iparűzési adó tekintetében ma már nincs különbség, azt nem is vettem figyelembe)
Az átalányadózó vállalkozó tehát 579.336 forinttal többet fizet, ez majdnem a duplája annak, ami ugyanazon bevételt feltételezve egy katás vállalkozót terhel.
Itt azonban véget is érnek a kata-adózás előnyei. Nézzük a hátrányokat:
Érdemes tehát mérlegelni – különösen az idősebb, de még nem nyugdíjas vállalkozónak – azt, hogy mi éri meg jobban: ha ma kell kevesebbet fizetni, vagy ha majd a nyugdíjas években nem kell nélkülözni. Persze tudjuk, hogy a taxisok nagy része nyugdíjbamenetele után is folytatni kívánja vállalkozását. Ameddig bírja…
– oli –
Jelentősen megváltozik a közlekedés a VII. kerület belső részén június 22-től. Több utcaszakaszt csak a…
Kiírta a BKK a Nagykörút fejlesztésének legfontosabb lépcsőjeként a „bringasztráda” tervezésének pályázatát. A BKK Budapesti…
Meglepően önzetlen taxis hírére kapta fel a fejét az online világ, a 28 éves sofőr…
Olaszországban rengeteg lazán szabályozott sebességmérő kamera figyeli a forgalmat, de idén nyáron szigorúbb előírások alapján…
A Tesla ideiglenes jelleggel június 22-én megteremti az önvezető robottaxis fuvarozás lehetőségét a nagyközönség számára…
Elképesztő kijelentés: egy villanyautó nagyobb szénlábnyomot hagy, mint három hibrid! Akio Toyoda, a Toyota elnöke…