Áremelkedésről, inflációról beszélünk, ám van egy olyan közteher, amelynek összege több mint tíz éve nem változott. A katáról van szó. Bevezetésének évében, 2013-ban a főállású vállalkozónak havi 50 ezer forintot kellett fizetnie. És ma 2024-ben is havi 50 ezer forintot kell fizetnie.
A kata a „kisadózók tételes adója” megnevezés rövidebb formája. Kisadózók, tehát a mikro- és kisvállalkozók számára alkalmazható. Tételes, mert összegét alapesetben nem a bevételhez arányosítják, hanem havonta egy fix összeget kell fizetni
2022 szeptembere óta katások már csak főfoglalkozású egyéni vállalkozók lehetnek. Számukra ez az 50 ezer forintos havi tételes adó a következő közterheket váltja ki:
Taxisoknak katázni is csak éves 12 millió forintig érdemes, az alanyi mentes áfa határ miatt. Hasonlítsuk össze egy katás és egy átalányadózó taxis közterheit éves 12 millió forint bevétel esetén:
A katás fizet:
Az átalányadózó fizet:
(iparűzési adó tekintetében ma már nincs különbség, azt nem is vettem figyelembe)
Az átalányadózó vállalkozó tehát 579.336 forinttal többet fizet, ez majdnem a duplája annak, ami ugyanazon bevételt feltételezve egy katás vállalkozót terhel.
Itt azonban véget is érnek a kata-adózás előnyei. Nézzük a hátrányokat:
Érdemes tehát mérlegelni – különösen az idősebb, de még nem nyugdíjas vállalkozónak – azt, hogy mi éri meg jobban: ha ma kell kevesebbet fizetni, vagy ha majd a nyugdíjas években nem kell nélkülözni. Persze tudjuk, hogy a taxisok nagy része nyugdíjbamenetele után is folytatni kívánja vállalkozását. Ameddig bírja…
– oli –
Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…
Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…
Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…
„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…
Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…
A kínai elektromos autók iránt csak szerény az érdeklődés Európában – derül ki egy pénteken…