Categories: Hírek

Duplán dolgozik helyetted ez az autó

 

A világon elsőként kapott engedélyt két önvezető rendszer egyidejű alkalmazására a BMW. A dolog nagyobb jelentőségű, mint ennyiből gondolnánk.

 

Sokszor elmondtuk már, de nekünk sem árt az ismétlés: az autóipar hat lépcsőt különböztet meg az autonóm mobilitásban. A nulladikban egyáltalán nincsenek segédrendszerek, az ötödikben pedig már kormánykerékre sincs szükség, az autó minden helyzetben önmagát vezeti.

Olyan autót ma már nem forgalmaznak Európában, amiben semmi vezetőtámogató rendszer nincs, a robotjármű pedig ma még csak kísérleti szinten létezik, így a fennmaradó három szint (2, 3 és 4) az, ahol egymással versengenek az autógyártók.

 

Ezek a szintek jól elhatárolt képességeket és pontosan meghúzott határokat jelentenek, olyan nincs, hogy egy funkció ide is, oda is tartozik, különben lehetetlenné válna a szabályozás.

 

A BMW viszont most összemosott – vagy mondjuk inkább így: minden releváns ponton integrált – két rendszert: a 2. szintű autópálya-asszisztenst (BMW Highway Assistant) és a 3. szintű személyi sofőr (BMW Personal Pilot L3) funkciókat.

Az előbbi 130 km/óra alatt, pontosan meghatározott infrastrukturális körülmények (egymástól szerkezetileg elhatárolt útpályákból felépülő autópálya) között biztosít önkormányzást, illetve sávváltási támogatást.

A technológia lehetővé teszi, hogy a sofőr elengedje a kormányt, a tekintetét azonban nem veheti le az útról. Egy kiegészítő rendszer a sávváltást is elvégzi elengedett kormánnyal; ehhez a vezetőnek csupán a megfelelő oldali tükörbe kell pillantania, miután a sávváltás lehetőségét felkínálta az autó.

Ezt a kormányt még fogni kell

Ezzel szemben a Personal Pilot L3 rendszer nem igényli, hogy folyamatosan az utat fürkésszük. Filmet nézhetünk, telefont nyomkodhatunk, de nem alhatunk – míg a 2. szintű rendszernél arra kell készen állnunk, hogy bármikor azonnal visszavegyük az irányítást, a 3. szintűnél néhány másodpercet kapunk erre: az autó figyelmeztet, mi pedig letesszük a kétkezes méretű kézműves hamburgert, és megragadjuk a kormányt.

 

Mivel a két rendszer működési tartománya átfedi egymást, komoly munka lehetett összehangolni ezeket – ezt csupán feltételezzük, a BMW sajnos nem közölt technológiai részleteket az integrációról.

Azt viszont elárulták, mennyiért kaphatjuk meg mindkét rendszert egyben: az újonnan rendelt BMW 7-esekhez a német piacon 6000 euróba, azaz 2,4 millió forintba kerül a teljes csomag (amit az egyszerűség kedvéért csak Personal Pilot L3 néven kínálnak). Akinek az autója már rendelkezik a 3-as szintű önvezető képességgel, de a kettest is szeretné, az a nyár végétől ingyenes frissítés formájában kaphatja azt meg.

Forrás: vezess.hu  Kép: illusztráció

Double D

Recent Posts

Itt az év egyik legkockázatosabb időszaka az autósok számára

Megkezdődött az őzek üzekedése. A nyári esték békéjét könnyen megzavarhatja egy hirtelen az útra ugró…

18 óra ago

Van egy módszer, amely lenullázza a hazai autósok büntetőpontjait, sokan nem tudnak róla

Te is gyűjtöd az előéleti pontokat? Ha igen, és már majdnem kipontozódtál, akkor erről a…

18 óra ago

Olcsó villanyautóba kerül az első tömeggyártású félig szilárdtest-akkumulátor?

Bár a teljesen szilárdtest, azaz folyékony elektrolit nélkül készülő akkumulátorokra még az optimista becslések szerint is az évtized…

18 óra ago

Visszamenőleges ellenőrzések – Célkeresztben a 2020-2021-es évek

A Nemzeti Adó-és Vámhivatal alapesetben 5 évre visszamenőleg végezhet ellenőrzéseket az adózóknál. Jelenleg a nemzetközi…

2 nap ago

A vállalkozás szüneteltetésének buktatói.

Sok vállalkozóval előfordul, hogy vállalkozását időnként szüneteltetni kényszerül. A főállású vállalkozóknál érdemes figyelni arra, hogy…

3 nap ago

Autópálya-matrica: szeptembertől vége!

Lépett a kormány, lehet spórolni. A kényelmi díjnak eddig nem volt semmilyen maximuma, a viszonteladók…

3 nap ago