A budapesti taxis fuvarszervezői piac hatalmasat nőtt 2023-ban, sokkal nagyobbat, mint amit a tavaly márciusi, 10 százalékos tarifaemelés indokolna. A piac 80 százaléka két cégé, és még csak most indult el az Uber, amelyhez csak az előregisztrációkor 3000 sofőr csatlakozott.
Jelentősen emelkedett a fővárosi taxis fuvarszervezőcégek bevétele tavaly, amely mögött részben a 10 százalékos tarifaemelés, részben pedig a növekvő forgalom áll.
9,2 milliárd forint bevételt ért el tavaly, míg profitjuk közel 1,5 milliárd forint lett.
A fuvarszervezők bevételei nem azt az összeget fedik le, amit az emberek a budapesti taxikban elköltenek, utóbbi természetesen sokkal magasabb összeg ennél. Ez a pénz azért jár neki, mert összekötik a sofőröket az utasokkal.
2022-ben ezek a cégek 6,7 milliárd forint bevételt termeltek, vagyis tavaly 37 százalékkal nőtt a bevételük. Ebben szerepe van a 2023. március 6-án bevezetett 10 százalékos tarifaemelésnek és annak is, hogy tavaly a külföldi vendégéjszakák száma 12,5 százalékkal növekedett.
A 2023-as összeg majdnem háromszorosa annak, amelyet a nagy taxiscégek 2020-ban a koronavírus-járvány idején össze tudtak szedni. Ismert, hogy járvány idején bevezetett korlátozások és a turizmus szinte teljes megszűnése miatt forgalmuk jelentősen visszaesett. A Covid legsúlyosabb időszakában, sok taxisofőr kénytelen volt alternatív megoldásokat keresni a megélhetés biztosítása érdekében. Az ételszállítás és egyéb futárszolgáltatások népszerű megoldássá váltak, az olyan platformok, mint a Wolt és a Foodpanda, lehetőséget biztosítottak arra, hogy a taxisofőrök átmenetileg átcsoportosítsák erőforrásaikat és továbbra is jövedelemhez jussanak.
A Bolt már évek óta az első
A piac messze legnagyobb szereplője a Bolt, amelynek mind a bevétele, mind pedig a profitja elképesztő ütemben emelkedett, és bár fiatal szereplő a budapesti piacon, csak pár év kellett ahhoz, hogy piacvezető legyen (ez 2021-ben történt meg). Tavaly 4,2 milliárd forint bevételt értek el 1,2 milliárd forint profit mellett, amelyből 1,1 milliárdot ki is vettek osztalékként.
A Bolt sikere egyrészt abban rejlett, hogy kedvező kondíciókkal tudta átcsábítani magához a sofőröket, másrészt pedig a nemzetközi brand segített elhalászni azokat a külföldi utasokat, akik eleve őket hívták, miután az applikációjuk rajta volt a mobiljukon.
Gyakorlatilag ebben a szegmensben veszi fel a kesztyűt a Főtaxi azzal, hogy egyezséget kötött az Uberrel. Ők azokra a turistákra számítanak, akiknek az első dolga lesz a repülőről leszállva megnézni, hogy az Uber elérthető-e a városban. A két vállalat szolgáltatása nemrég elindult itthon is.
Az Uber elsőként a Portfolio-nak adott interjút még tavasszal. Magáról az indulásról Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke is beszélt a Checklist podcastban.
KÖVESS MINKET
A Főtaxi a második legnagyobb szereplő a fővárosi piacon 3,2 milliárd forintos bevétellel és 264 millió forintos profittal.
A budapesti taxis piac jelenlegi helyzetét jól szemlélteti, hogy a Bolt és a Főtaxi együttesen közel a 80 százalékát uralják. Az Uber belépésével könnyen kétszereplős piac alakulhat ki, ahol az eddig is korlátozott verseny még inkább háttérbe szorulhat. Ennek egyik oka, hogy Budapesten fix fuvardíjak vannak érvényben, így a verseny inkább a szolgáltatás minőségében és elérhetőségében nyilvánul meg. Ha maradnak is játékosok még a következő években, a budapesti taxis piac struktúrája valószínűleg továbbra is oligopol jellegű marad, ahol a versenytársak száma korlátozott, és a verseny feltételei is megszabottak.
Az elmúlt években ráadásul koncentrálódott is a piac, elég csak a Főtaxi és a Budapest Taxi összeolvadására gondolni.
A fuvardíjak alapján a tavaly 675 millió forintos bevételt elérő 6X6 Taxi a harmadik legnagyobb szereplő, de a Zengő Motorsport érdekeltségében lévő cég már a második egymást követő évben zár veszteséggel, 2022-ben 66, tavaly pedig 51 millióval.
A City Taxi 554,2 millió forint bevétellel, minimális 3 milliós profittal zárt. A társaság szövetkezeti formában működik, 2020 végén még 413 taggal rendelkeztek, ez azóta folyamatosan csökkent, tavaly decemberben már csak 357 tagjuk volt.
A piacon viszonylag régi szereplő a Taxi 4, amelynek a többi céggel ellentétben évről évre csökken a bevétele, tavaly már csak 107 millió forint volt.
Fiatal szereplő még az MB Elit és a Taxim, amelyek 269 és 242 milliós bevételre tettek szert 2023-ban. Ezek ugyanakkor emelkedést jelentenek 2022-höz viszonyítva.
Portfolio vélemény:
Nem tudjuk, hogy az árverseny megszüntetése nélkül is ekkora koncentráció ment volna végbe a budapesti taxis piacon. Lehetséges, hogy az egész személyszállítási piac annyira applikáció-központú lett, hogy eleve nem lett volna működőképes egy fragmentált modell. Az ugyanakkor egészen biztos, hogy az Uber vonzereje a Bolttal együtt óriási lehet a sofőrök számára is. Az Uber regisztrációs időszakában ugyanis már 3 ezer ember jelezte, hogy csatlakozna az üzemeltető F Mobilitás Kft.-hez.
.
Forrás: portfolio.hu Kép: illusztráció
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…
Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…
Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…