Az Európai Unióban évente a jelenleginél nyolcszor több elektromos járművek feltöltéséhez szükséges infrastruktúrát kell telepíteni 2030-ig az uniós klímasemlegességi célok eléréséhez – olvasható Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) hétfőn közzétett jelentésében.
A brüsszeli székhelyű szakmai képviseleti szervezet szerint 2017 és 2023 között az elektromos autók eladása az EU-ban háromszor gyorsabban nőtt, mint a töltőpontok telepítése.
“Az elektromos autók tömeges elterjedésére van szükség az összes tagországban, hogy elérjük az unió ambiciózus szén-dioxid-csökkentési céljait. Ez azonban nem fog megtörténni a töltőinfrastruktúra széles körű elérhetősége nélkül” – hívta fel a figyelmet Sigrid de Vries, az ACEA igazgatója.
De Vries szerint aggasztó, hogy a töltőinfrastruktúra kiépítése az elmúlt években nem tartott lépést az elektromos autók értékesítésével. “Az infrastrukturális szakadék a jövőben tovább nőhet, az Európai Bizottság becsléseinél sokkal nagyobb mértékben” – tette hozzá.
Az ACEA adatai szerint, tavaly alig több mint 150 ezer nyilvános töltőpontot helyeztek üzembe az EU-ban. Az Európai Bizottság szerint 2030-ig 3,5 millió töltőpontot kellene telepíteni, ami évente 410 ezer állomás létrehozását jelentené. Az ACEA azonban úgy becsüli, hogy 2030-ra 8,8 millió töltőpontra lenne szükség. Ennek eléréséhez évente 1,2 millió töltőállomás létrehozására lenne szükség, ami a legutóbbi éves telepítési arány nyolcszorosa.
“A nyilvános töltőpontokhoz való akadálymentes hozzáférés a közúti közlekedés szén-dioxid-mentesítésének elengedhetetlen feltétele, a piaci támogatás és a versenyképes európai gyártási keret mellett. A nyilvános töltőinfrastruktúrába történő beruházásokat sürgősen fel kell gyorsítani” – figyelmeztetett de Vries.
Az EU számvevőszéke is erre mutatott rá legutóbbi jelentésében. Az uniós testület szerint az elektromobilitáshoz jelentős feltöltési infrastruktúra szükséges, ennek lefedettsége, hozzáférhetősége azonban még nem megfelelő. 2021-es jelentésükre hivatkozva a számvevők úgy vélik, az EU-ban sehol sincs elég feltöltőállomás, a meglévők legtöbbje Franciaországban, Németországban és Hollandiában található, míg az unió keleti felében különösen ritkák.
Az EU célkitűzése szerint 2030-ra az 1990-es szinthez képest legalább 55 százalékkal kell csökkenteni az üvegházhatást okozó gázok nettó kibocsátását.
MTI
Már nem csak az elektromosok és hibridek sújtják a piaci versenyben a benzines és gázolajos…
2020 elejéhez képest tízszeresére nőtt a tisztán elektromos járműállomány Magyarországon. Minden idők második legjobb havi…
A lejárt jogosítvány nem csupán egy adminisztratív baki, hanem súlyos következményekkel is jár. Aki nem…
A római taxisok nem örültek neki, hogy a négyszeres Formula–1-es világbajnok Max Verstappenéhez hasonlították a…
A fővárosi rendőrök újabb razziáján 625 embert igazoltattak, ebből 11 embert elfogtak. A Budapesti Rendőr-főkapitányság…
A magyar KRESZ 135 éves története alatt rengeteg módosításon esett át, viszont jelenleg 1975 óta,…