Categories: Hírek

Olcsó, villámgyorsan tölthető, 1000 kilométeres akkut mutatott be a CATL

Shenxing Plus névre hallgat a CATL új, következő generációs LFP akkumulátora, amely jelentősen megnöveli az olcsóbb akkukémia energiasűrűségét. Tölteni is brutálgyorsan lehet.

 

Plusz

A világ legnagyobb akkugyártója tavaly augusztusban mutatta be a Shenxing LFP cellák első generációját, amely a kínai szabvány szerint számolva 700 kilométerre növelte az ezzel szerelt autók hatótávját.

Persze a CLTC szabvány 700-a, az Európai WLTP-ben inkább 550 körül lenne, fontos megjegyezni, hogy ez az LFP kémiánál már a tavaly is mérföldkő volt. A most bemutatott Plus generáció viszont ennél is tovább megy:

eléri a 205 Wh/kg-ot, amely lehetővé teheti az 1000 kilométeres CLTC, nagyjából 800 kilométeres WLTP hatótávot az olcsóbb autóknál is.

Az energiasűrűség javításban az új, egy darabból gyártott cella-tokozás is közrejátszik, amely a közvetlenül, modulok nélkül az akkupakkba (CTP) helyezett akkumulátoroknál további 7 százalékkal javítja a helykihasználást.

Ez azonban még nem minden. Az energiasűrűség növelésének egyik kulcsa az anódhoz adott 3D-s, méhsejt szerkezetű anyag, amely azonban a töltés során jelentkező tágulást is rugalmasan szabályozni tudja, így nem következik be az akku károsodása. Emellett a gyártó gyorsabb elektronvezető képességgel rendelkező bevonatot, átmenetifém összetevőket, nanométeres tokozást, és jobb hővezető képességű elektromos csatlakozási pontokat adott a cellához, miközben mesterséges intelligenciával felszerelt akkuvezérlő (BMS) segíti a gyorsabb töltést.

Ezzel 4C-nek megfelelő töltési teljesítményt ért el a gyártó, amit úgy fordítottak le, hogy 10 perc alatt 600 CLTC (~480 WLTP) kilométer hatótáv visszatöltését teszi lehetővé.

A sikeren felbuzdulva a CATL saját Shenxing töltőhálózat kiépítését is tervezi Kínában.

tervek szerint az év végéig legalább 50 autótípus kapja meg az új akkumulátort.

 

LFP jövő

A lítium-vasfoszfát akkucellák számos előnnyel rendelkeznek a régebb óta használatos és drágább NMC aksikhoz képest.

Ez a kémia kevésbé gyúlékony, olcsóbb, és 2-4x nagyobb élettartammal rendelkezik. Hogy akkor miért nem használják minden akkuban az LFP-t? Azért, mert energiasűrűsége relatív alacsony, így ugyanakkora helyen, illetve tömegben, kevesebb akkukapacitást tud magával vinni az autó.

A CATL azonban folyamatosan fejleszti ezt a kémiát, és az M3P, mangánnal megbolondított, nagyobb energiasűrűségű LFP cellái mellett a Shenxing Plus is egy újabb áttörés ezen a téren.

Forrás: villanyautosok.hu Kép: illusztráció

Double D

Recent Posts

Magyar turisták tucatjai sírnak: brutális büntetések Horvátországban

Egy gyorshajtás, egy kagyló a zsebbe, vagy egy rossz parkolás – és máris több tíz-…

2 óra ago

Leszámol a Volkswagen az ID-sorozattal

A német gyártó befejezi az ID-sorozatot, legalábbis ami a névadást illeti. A Volkswagen lezárja az…

2 óra ago

Taxis hiénák Budapesten: a főváros elismerte, katasztrofális a helyzet, kegyetlen a csalás – „A kezemet nézd, ne a terminált”

Hiába a szigorú ellenőrzések és az egymilliós bírságok, még mindig trükköznek a taxis hiénák Budapesten.…

1 nap ago

Fantomcégek uralják a fővárosi taxipiacot: így csapják be a sofőröket és az államot egyszerre

Egyre több sofőr panaszkodik arra, hogy a budapesti taxispiacot ma súlyos visszaélések és feszült versenyhelyzet…

1 nap ago

Felújítási munkák miatt szombattól jelentős közúti korlátozásokra kell számítani az Astoriánál

Augusztus 9-től 17-ig fontos villamospálya- és útburkolat-felújítási munkák lesznek Budapest egyik legforgalmasabb csomópontjában, az Astoriánál.…

3 nap ago

Ez ám a jó hír az elektromos autósoknak

Megújult az E.ON Drive Infrastructure (EDRI) több mint 400 elektromosautó-töltőpontból álló hálózata: új arculatot kaptak…

3 nap ago