Categories: Hírek

Olcsó, villámgyorsan tölthető, 1000 kilométeres akkut mutatott be a CATL

Shenxing Plus névre hallgat a CATL új, következő generációs LFP akkumulátora, amely jelentősen megnöveli az olcsóbb akkukémia energiasűrűségét. Tölteni is brutálgyorsan lehet.

 

Plusz

A világ legnagyobb akkugyártója tavaly augusztusban mutatta be a Shenxing LFP cellák első generációját, amely a kínai szabvány szerint számolva 700 kilométerre növelte az ezzel szerelt autók hatótávját.

Persze a CLTC szabvány 700-a, az Európai WLTP-ben inkább 550 körül lenne, fontos megjegyezni, hogy ez az LFP kémiánál már a tavaly is mérföldkő volt. A most bemutatott Plus generáció viszont ennél is tovább megy:

eléri a 205 Wh/kg-ot, amely lehetővé teheti az 1000 kilométeres CLTC, nagyjából 800 kilométeres WLTP hatótávot az olcsóbb autóknál is.

Az energiasűrűség javításban az új, egy darabból gyártott cella-tokozás is közrejátszik, amely a közvetlenül, modulok nélkül az akkupakkba (CTP) helyezett akkumulátoroknál további 7 százalékkal javítja a helykihasználást.

Ez azonban még nem minden. Az energiasűrűség növelésének egyik kulcsa az anódhoz adott 3D-s, méhsejt szerkezetű anyag, amely azonban a töltés során jelentkező tágulást is rugalmasan szabályozni tudja, így nem következik be az akku károsodása. Emellett a gyártó gyorsabb elektronvezető képességgel rendelkező bevonatot, átmenetifém összetevőket, nanométeres tokozást, és jobb hővezető képességű elektromos csatlakozási pontokat adott a cellához, miközben mesterséges intelligenciával felszerelt akkuvezérlő (BMS) segíti a gyorsabb töltést.

Ezzel 4C-nek megfelelő töltési teljesítményt ért el a gyártó, amit úgy fordítottak le, hogy 10 perc alatt 600 CLTC (~480 WLTP) kilométer hatótáv visszatöltését teszi lehetővé.

A sikeren felbuzdulva a CATL saját Shenxing töltőhálózat kiépítését is tervezi Kínában.

tervek szerint az év végéig legalább 50 autótípus kapja meg az új akkumulátort.

 

LFP jövő

A lítium-vasfoszfát akkucellák számos előnnyel rendelkeznek a régebb óta használatos és drágább NMC aksikhoz képest.

Ez a kémia kevésbé gyúlékony, olcsóbb, és 2-4x nagyobb élettartammal rendelkezik. Hogy akkor miért nem használják minden akkuban az LFP-t? Azért, mert energiasűrűsége relatív alacsony, így ugyanakkora helyen, illetve tömegben, kevesebb akkukapacitást tud magával vinni az autó.

A CATL azonban folyamatosan fejleszti ezt a kémiát, és az M3P, mangánnal megbolondított, nagyobb energiasűrűségű LFP cellái mellett a Shenxing Plus is egy újabb áttörés ezen a téren.

Forrás: villanyautosok.hu Kép: illusztráció

Double D

Recent Posts

Belepiszkálnak a szabályokba a B-s jogosítványoknál, ágálnak a szakértők

Az uniós elképzelés szerint előmozdítanák az elektromos és alternatív hajtású járművek használatát, és a motorozás…

20 óra ago

Félelmetes jelentések születnek, már a parlament is a taxiskáoszról beszél

Felduzzadt a taxispiac a pandémia óta, miközben egyre több a szakmailag és jogilag is megkérdőjelezhető…

2 nap ago

Metál Zoltán: Számos olyan taxis jelent meg a piacon, akiknek nemhogy jogosítványa, általános iskolai végzettsége sincs

Dermesztő képet festett a taxis piac jelenlegi helyzetéről Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke…

2 nap ago

Sokakat hidegzuhanyként érhet, jönnek az új autópályadíjak

Jövőre autósok százezrei spórolhatnak az autópálya-használaton: egyes vármegyékben féláron vagy még olcsóbban váltható éves matrica,…

2 nap ago

Újabb közúti razziát jelentett be a rendőrség, most ezt fogják nézni

A hétfőn induló egyhetes akcióban ezúttal mindenféle járműveket ellenőriznek majd. A ROADPOL Operational Group (Európai…

2 nap ago

Ez az új traffipax sokat fog kaszálni Budapesten

Magyarország egyik legforgalmasabb útszakaszára telepítettek a napokban traffiboxt. A Liszt Ferenc repülőtér 1-es terminálja előtt…

3 nap ago