Categories: Hírek

A dízel visszatér?

A dízelautók látványosan visszatértek a piacra Európában. Az év elején már több dízelt adtak el kontinensünkön, mint elektromos autót. Az okok sokrétűek, a jelenség figyelemre méltó. 

 

Meghalt a dízel, éljen a dízel! Meglepő? Első hallásra igen, de az okokat ismerve már nem kell rajta túlságosan csodálkozni.

Ami a tény:

Európában januárban a dízelautók eladásai meghaladták az akkumulátoros gépkocsikét. A villanyautók értékesítési aránya a teljes piacon nem haladta meg a 11 százalékot, noha a 2023-as átlagértékesítés már 14,6 százalék volt. A dízelautók ugyanakkor 13,4 százalékos piaci részesedést értek el a tavalyihoz képest, annak ellenére, hogy ez a szegmensen belül 5-ös csökkenést jelent.

 

De maradjunk az elektromos kontra dízel összehasonlításnál.

Mi történik a piacon?

Elemzők az elektromos autók számának csökkenését az öreg kontinensen az akkumulátoros autókra vonatkozó német ösztönzők megszűnésével hozzák összefüggésbe. Miután az állami támogatás december 31-én megszűnt, a német fogyasztók már nem tartották olyan vonzónak az elektromos meghajtásra való áttérést.

 

A jelenség egész Európára érvényes, és hatása Olaszországban még hangsúlyosabb. Az Olasz Autóipari Szövetség (Anfia) elnöke, Roberto Vavassori kiemelte: „Európában januárban a tisztán elektromos autók (BEV) és a dízelmotorok piaci részesedése 11 százalék körüli. Olaszországban azonban mellbevágóan mások az arányok. A dízelek 15,4 százalékot képviselnek, míg az akkumulátoros járművek lefékeztek 2,1 százalékon.

 

A használt piacon ennél még nagyobb a különbség a dízelek javára, melyek a teljes forgalom oroszlánrészét teszik ki 41 százalékkal. De ez a jelenség jobban megmagyarázható, mert azok, akik használt autót vásárolnak, arra számítanak, hogy a gépkocsit rövidebb ideig fogják használni, és megválnak tőle az európai tilalmak életbe lépése előtt.

Az elektromos és a dízel közti különbség Olaszországban is megmutatkozik az állami ösztönzők felhasználásának trendjében. A belső égésű motorokhoz elkülönített 120 milliót eurót szinte azonnal és teljes mértékben kihasználták a gépkocsivásárlók. Az elektromos autókra, BEV-ekre és Plug-in-ekre vonatkozó, összesen 423 millió lényegében érintetlen maradt: mindössze 10 milliót használtak fel belőle.

A dízelek elhagyásával szembeni ellenállást nemcsak az elektromos autók még mindig magas ára magyarázza. Teljesen egyértelmű ugyanis, hogy az ökológiai, „zöld” váltást mindenekelőtt a nagyvárosokban élő, felső-középosztályához tartozók szorgalmazzák, míg vidéken egészen más a helyzet.

 

Az elmúlt évtizedben Európa utcáin lezajlott tüntetések közül sok a dízel-világból indult. A francia kormánynak elég volt csak belengetni a mezőgazdasági gázolaj árának emelését ahhoz, hogy Párizs szívében lángoljon fel a sárgamellényesek tiltakozása.

A legutóbbi európai traktoros demonstrációk is részben erre vezethetők vissza. A hétköznapi valóságban a dízel egyre gyakrabban vidéket, a fővárostól távol eső körzeteket, a tömegközlekedési rendszerrel nehezen lefedhető területeket jelenti. Azokat a zónákat, amelyekben még azok is dízelautókat használnak, akik nem gazdálkodnak, de naponta sok kilométert kénytelenek utazni. Az ezeken a vidékeken élők számára az elektromos autóra való kötelező átállás a gazdagok megmagyarázhatatlan különcségének tűnik. Talán ezt a piacot is szem előtt tartotta a BMW, amikor nemrég bejelentette, hogy 2030 után is fenntartja a belső égésű motorok választékát.

 

Valójában a jelenlegi dízelmotorok jövője fontos innovációkon múlik. A legismertebb a biodízel, bár arról is kiélezett viták folynak. Németország engedélyezi a szintetikus forrásból előállított dízelt, az e-üzemanyagot, míg Olaszország és Franciaország a természetes forrásokból, főleg pálmaolajból előállított biodízelt részesíti előnyben. Ez utóbbit a következő években betiltja az EU, mert azzal vádolják a gyártókat, hogy a termelés tragikus erdőirtással jár az Amazonas mentén és Indonéziában.  A nagy kérdés ezért, hogy találnak-e más, természetes forrásokat az előállításához.

 

Szinte bizonyos, hogy ha Európa politikai tengelye jobbra mozdul a júniusi európai parlamenti szavazás után, az arra készteti Brüsszelt, hogy elfogadja a technológiai semlegesség elméletét. Ennek lényege, hogy a járművek károsanyag-kibocsátása egy bizonyos küszöb alatt maradjon, függetlenül attól, a gépkocsikat milyen motorok hajtják.

Sok gyártó már erre készül. Február elején a GM és a Punch kutatólaboratóriumait örökölő torinói Dumarey hármas megállapodást írt alá a Renault-val és a kínai Geely-vel egy vegyesvállalat, a Horse létrehozásáról, amely új generációs dízelmotorokat fejleszt, melyek eleget tesznek az Euro 7 követelményeinek.

Lehet, hogy a dízel nem halt meg. Vagy legalábbis időlegesen erőre kap.

Forrás: autoszektor.hu Kép: illusztráció

Double D

Recent Posts

Háziorvosok kezében az idősebb sofőrök sorsa?

Alaposan átrendezi az új uniós szabályozás a jogosítványokkal kapcsolatos eddigi rendszert. A hazai részletes szabályok…

3 óra ago

Ne fizessen a biztonság illúziójáért: így leplezheti le a hamis légzsákot egy használt autóban

Lehetséges, hogy az ön autójában lévő légzsák hibásan működik – vagy ami még rosszabb, egyáltalán…

3 óra ago

Négy pontos ígéret Brüsszeltől, több ezer munkavállalón kegyelmeznek meg

Vasárnap az Európai Néppárt vezetője megerősítette a belső égésű motorok EU-s tilalmának visszavonását, és Brüsszel…

3 óra ago

Itt vannak az új magyar szupertraffipaxok

Pár hét múlva élesednek az első készülékek, amelyek több tulajdonságukban eltérnek az eddigi sebességmérőktől. Például…

19 óra ago

Piával és pénzzel kenték meg a vizsgabiztosokat, hogy átmenjenek a romok

Kenőpénzről már mindenki hallott, a kenőszesz már kevésbé gyakori megoldás. Állítólag Magyarország nem Balkán, mégis…

1 nap ago

Elárasztják a Budapest környéki településeket az új trafiboxok

Több mint egy tucat új egységet ígérnek. Budapest környékén hamarosan jóval több fix sebességmérő figyeli…

2 nap ago