Ezt a cikket a Telex és az autóMAGAZIN együttműködésének keretében olvashatják.
A Seagull teljesítménye 55 kilowatt (kb. 75 lóerő), a kínai szabvány szerint a hatótávolsága 305 kilométer. A nekünk viccesen hangzó Sehol belépőmodellje, a helyi piacon mindössze 2,5 millió forintnak megfelelő összegért kínált E10X akkumulátora mindössze 25 kilowattóra kapacitású, és a HiNa nevű cégtől származik, amely a világpiacot vezető CATL-hez hasonlóan néhány hónapja kezdte meg a nátriumion-akkumulátorok gyártását. A BYD ezt a tevékenységet saját leányvállalatára, a Findreamsre bízza, amely erre a célra vegyesvállalatot hozott létre a könnyű elektromos járművek egyik nagy gyártójával.
A nátrium ugyanúgy nagy reakcióképességű alkálifém, mint közeli rokona, a lítium, az az akkumulátoron belül pedig a folyékony elektrolit tartalmazza. Elektromos töltésű részecskéinek, más néven ionjainak tömege és mérete is nagyobb, mint a lítiumé, ami gyarapítja a cellák tömegét. Ez növeli a mechanikai igénybevételt és csökkenti az energiasűrűséget. A Sehol E10X akkumulátorának egy kilogrammja ennek megfelelően csak 160 wattóra energiát tartalmaz, ami körülbelül harmadával kevesebb, mint amennyit egy NMC-kémiájú (nikkel, mangán és kobalt) lítiumion-akkumulátor tárol.
Ezt a hátrányt azonban jelentős előnyök ellensúlyozzák. A nátriumion-celláknak kicsi a belső ellenállásuk, ezért kevés hőt bocsátanak ki. Így szorosan lehet őket elhelyezni, ami a rendszer, azaz az akkumulátortelep szintjén javítja az energiasűrűséget, továbbá kevés hűtést igényel, ráadásul az elektrolitjuk sem gyúlékony. A nagy teljesítménysűrűség különösen hasznos a töltés során. A Sehol miniautóját akár 20 perc alatt fel lehet tölteni, ráadásul ez az érték alig romlik még mínusz 20 Celsius fokos hőmérsékleten is. Ezzel ellentétben a lítium-vas-foszfát- (LFP) cellák, amelyek ma az NMC-akkumulátorok olcsó alternatíváját jelentik, hidegben fűtést igényelnek.
A nátrium döntő előnye a könnyű hozzáférhetősége, hiszen a só egyik összetevője, ami a földkéreg hatodik leggyakoribb eleme. A konyhasó nátriumtartalma 40 százalék, egy liter tengervíz pedig tizenegy grammot tartalmaz, így nem meglepő, hogy a nátrium-karbonát beszerzési ára a lítium-karbonát nyolcvanad része.
A Na-ion-cellában az anód szénből és alumíniumból áll, ami szintén olcsóbb, mint a Li-ion-akkumulátorok grafit/réz anódja. A CATL az előállítási költségeket kilowattóránként körülbelül 30 euróra becsüli, és ha ez megvalósul, akkor egy 50 kilowattóra kapacitású akkumulátor összesen kevesebb mint kétezer euróba (kb. 790 ezer forint) kerülhet. A következő lépésben a kínai akkumulátoróriás az energiasűrűséget 200 Wh/kg-ra, azaz a jelenlegi LFP-cellák szintjére kívánja növelni. A CATL ezen kívül egy új akkumulátorkoncepcióval is készül, amely vegyesen tartalmazna Na-ion- és Li-ion-cellákat.
Az olcsó Nátrium-ion-akkumulátorok jelenthetik a jövő megoldását a pénztárcabarát kis- és kompakt elektromos autók számára, a prémiumkategóriában viszont nem az ár, hanem a hatótávolság a központi kérdés. A Nio ET7 típus kínai szabványok szerinti hatótávja akár ezer kilométer lehet, ha 2024-től, a világon elsőként 150 kWh kapacitású szilárdtest-akkumulátorral gyártani kezdik. A Toyota abban bízik, hogy hasonló kialakítású energiatárolójával 1200 kilométert is képes lesz elérni, bár az ezzel felszerelt villanyautó sorozatgyártása várhatóan csak 2027-ben kezdődik. Ez már a dízelautók szintje, ráadásul a gyártók 10 perces újratöltési időt is ígérnek ehhez.
Ma a szilárdtest-akkumulátorokat tekintik az akkumulátortechnológia Szent Gráljának, hiszen mindenki áradozik erről a megoldásról, de közelről csak kevesen látták. Az összes nagy gyártó régóta dolgozik az új technológián az erre szakosodott partnereivel. A Volkswagen például 2018 és 2021 között 300 millió eurót fektetett a kaliforniai Quantumscape nevű partnercégébe, a Nio és a Mercedes a tajvani Prologiummal, a BMW és a Ford pedig a coloradói Solid Powerrel működik együtt. A Stellantis, a Hyundai/Kia és ismét csak a Mercedes a massachusettsi székhelyű Factorial Energyvel fejleszti a szilárdtest-akkumulátort, miközben a Solid Energy Systems, a GM, a Hyundai, a Honda, a Geely és a SAIC partnere is ugyanabban az amerikai államban működik. A sorozatgyártás tervezett kezdete? Valamikor 2025 és 2028 között.
A szilárdtestcellákban kerámia vagy műanyag helyettesíti a folyékony elektrolitot, azaz azt a közeget, amelyben az ionok oda-vissza mozognak. Ez egyrészt csökkenti a tűzveszélyt, mindenekelőtt azonban lehetővé teszi új típusú anódok, vagyis negatív pólusok használatát, amelyek már nem a nehezen reakcióra kényszeríthető grafitból, hanem magas lítiumtartalmú fémből készülnek. Ezek biztosítják a nagy energiasűrűséget, ezáltal a nagy hatótávolságot. További előnyük, hogy könnyűek, felépítésük pedig kompakt
A szilárdtest-akkumulátorok kulcsproblémája a gyártás, amely sokkal nagyobb pontosságot igényel és összetettebb, mint a mai áramforrásoké. A nem folyékony elektrolitnak stabilan kell kapcsolódnia az elektródákhoz, hogy az ionok könnyen áramolhassanak. A Nio beszállítója, a Prologium a jelek szerint ezt a problémát egy köztes lépéssel, félig folyékony elektrolittal oldotta meg. Alternatívaként léteznek szulfid- és oxidtartalmú elektrolitok, amelyek kénvegyületekből vagy bizonyos ásványokból állnak. A Solid Power és a Prologium ezeken dolgozik. De 2030 előtt ezek sem lesznek készen a sorozatgyártásra.
A lítium, a grafit és a kobalt egyaránt fontos akkumulátor-alapanyagok, ráadásul a források zöme kínai vállalatok ellenőrzése alatt áll. Az új cellatechnológiák azonban ezen a téren is fordulatot hozhatnak. Az Európai Unió Tanácsának spanyol elnöksége nemrég olyan dokumentumot tett közzé, amely szerint 2030-ra Európa a lítiumion-akkumulátorok tekintetében ugyanolyan függőségbe kerülhet Kínától, mint ahogy 2022 elejéig Oroszországtól függött a gáz- és az olajellátás szempontjából.
A kínai vállalatok jelenleg nem csak az akkumulátorcellák és rendszerek piacát uralják, hiszen ellenőrzésük alatt tartják az előállításhoz szükséges összes fémet és ásványi anyagot is. A főleg Chiléből és Ausztráliából származó lítium esetében Kína magához ragadta a feldolgozási folyamatokat, a grafitot belföldön, a kobaltot pedig általában Afrikában bányásszák, és ez a három anyag pótolhatatlan az Európában kapható villanyautókban lévő NMC-akkumulátorokban.
További probléma, hogy a alapanyagok károsítják az éghajlatot, hiszen becslések szerint a lítium, a kobalt, a mangán, illetve a grafit kitermelése és feldolgozása 1 kilowattóra akkumulátorkapacitásra vetítve körülbelül 100 kilogramm szén-dioxid-kibocsátással jár. A kobalt bányászata ugyancsak környezetkárosító, ráadásul legfontosabb lelőhelyén, Kongóban megoldatlan probléma a gyerekmunka.
A kínai kormány számára stratégiai szempont a globális fölény fenntartása a villanyautó-iparban. Kína évek óta szisztematikusan bővítésre törekszik, ezért nagy összegeket fektet a termelési láncokba és az akkumulátorkutatásba. Ebben a versenyben most egy második hatalmi pólus alakulhat ki az USA-ban, hiszen a washingtoni politikusok felismerték a kérdés jelentőségét, így például az úgynevezett inflációcsökkentő törvény keretében több milliárd dollárt csoportosítottak át az elektromos hajtások nyersanyag-kitermelése és -feldolgozása felé.
Ebben a kétfrontos konfliktusban a német autógyártók globális együttműködéssel és közös vállalkozásokkal próbálják biztosítani ellátásukat. A legnagyobb lehetőségük azonban valószínűleg a technológiaváltásban rejlik. A lítium-vasfoszfát-akkumulátorok mangán, nikkel és kobalt nélkül is működnek, és ugyanez vonatkozik a nátriumion-akkumulátorokra is, ezért érthető, hogy fejlesztésükre több ország nagy energiákkal koncentrál.
Forrás: Telex
A fővárosi rendőrök újabb razziáján 625 embert igazoltattak, ebből 11 embert elfogtak. A Budapesti Rendőr-főkapitányság…
A magyar KRESZ 135 éves története alatt rengeteg módosításon esett át, viszont jelenleg 1975 óta,…
Egy joghézagot kihasználva online rendszer épült ki azoknak az autósoknak, akik már közel állnak a…
Az Európai Unió új szabályozást fogadott el a vezetői engedélyek érvényességére vonatkozóan, amely 2033-ig minden…
Zűrzavar uralkodott el csütörtök reggel Németország autópályáin. Olyat mutatott a Google Maps, amilyenre nem nagyon…
A férfi késsel próbálta meg elvinni a sofőr pénzét és kocsiját Havannatelepen. A taxis azonban…