Metál

Az Uber megjelenése – a Főtaxival együttműködésben – a fővárosi piacon hatalmas változásokat indíthat, ez a taxisoknak nem lesz rossz, de a fuvarszervezők száma csökkenhet is a jövőben – mondta Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) elnöke a Porfolio podcastjében. Szó volt arról is, hogy lesz-e tarifaemelés, milyen költségekkel kell szembenéznie egy taxisnak, ha dolgozni szeretne, van-e jövőjük a diszpécserközpontoknak, és hogy miként élték meg a kata-szigorítás alóli mentességet.

 

 

 

Metál Zoltán felidézte, hogy az Uber szitokszóvá vált a taxisok körében, miközben a társadalom őket (vagyis a taxisokat) kiáltotta ki bűnbaknak, amiért elüldözték a céget, amely elindította a digitalizációt az iparágban. A probléma ugyanakkor az volt, hogy a cégnek nem kellett megfelelnie azon a szabályoknak, amelyeket elvártak a fővárosi taxisoktól.

A műsor már meghallgatható a Spotify-on és az Apple Podcasten, a többi nagy podcast platformon, és itt, a cikkbe ágyazott lejátszóban is:


Az Uber 2015-ben az akkor megalkotott és a fuvarszervezés szabályait lefektető rendelet megjelenését követően hagyta el Budapestet, pontosabban 2016 nyarán.

Mi sohasem voltunk ellene, hogy egy új versenytárs megjelenjen a magyar piacon, de azt alapvetően elvártuk, hogy tisztességes módon, mindenki tartsa be a játékszabályokat

– mondta Metál Zoltán.

Mi történik most?

2019-ben az Uber menedzsmentjét leváltották, mert sok városban volt gond a céggel. Azóta teljesen más üzletpolitikát folytatnak, megpróbálnak úgy visszatérni városokba – ahonnan esetleg kiszorultak – hogy betartják a szabályokat.

Így lesz ez Budapesten is: a Főtaxi létrehoz egy leányvállalatot, amelyen keresztül integrálják az Uber technikai hátterét. Ez a háttér folyamatosan fejlődik és olyan szolgáltatást tud nyújtani az utasoknak, amelyről Metál szerint 5-10 éve álmodni sem mertek.

Eddig a taxisok keresték a fuvarszervezőket, aztán vagy elfogadták a feltételeket, vagy nem. Most az Uber megjelenésével olyan szinten meg fog változni a szolgáltatási piac, hogy a taxisok kegyeiért fognak küzdeni a fuvarszervezők

– hangsúlyozta az OTSZ elnöke.

Az üzleti modell már a Bolt megjelenésével is megváltozott: a cég nem fix tagdíjat kér, mint a fuvarszervezők többsége, hanem a fuvardíj arányában jutalékot. Minél többet dolgozik ráadásul egy taxis, arányaiban annál kevesebbet fizet, nominálisan viszont persze annál többet. A Bolt nagy előnye még, hogy a brandjük mindenhol megjelenik, ha valaki megérkezik turistaként Budapestre, akkor nem kockáztat, hanem letölti annak a cégnek az applikációját, amelyet jól ismer.

Az Uber újbóli megjelenésével sok fuvarszervező “sérülni fog”, a fokozódó verseny miatt – tette hozzá.

A diszpécserközpontok szükségességével kapcsolatban Metál Zoltán azt mondta, hogy itt nem sorban, telefonok mellett ülő emberekre kell gondolni, csak a lehetőség biztosítására, hogy az utas segítséget kérhessen, ha rossz szolgáltatást kap, vagy ha bent hagy valamit az autóban. Emellett van, aki telefonon szeret rendelni autót is.

Az időszakos taxishiánnyal kapcsolatban – amikor egyszerűen nem lehet autót fogni – Metál Zoltán azt mondta, hogy kiemelt időszakokban, például szilveszterkor, Európa összes taxija sem tudná kiszolgálni a magyar igényeket, közben az év elején alig van utas.

A műsorban szó volt még arról, hogy:

  • milyen feltételek mellett lehet taxizni Budapesten;
  • mennyi idő alatt lehet megkeresni a 12 millió forintot (ez a kata értékhatára);
  • mit szóltak ahhoz, hogy a kormány kivételezett helyzetbe hozta őket a kata szigorításakor;
  • lesz-e tarifaemelés, valamint hogy
  • kell-e taxisrendőrség az utasokat átverő sofőrök miatt.

Az Uber visszatéréséről előszőr a Taxisok Világa ezen cikkében olvashattak.

Forrás: Portfolio