A taxisok több száz autóval zárták le a parlamentet és a kormány épületét Romániában. A tiltakozás az internetes fuvarmegosztó cégek, például az Uber és a Bolt miatt robbant ki. A taxisok szerint igazságtalan előnyt kapnak ezek az alkalmazások, miközben a hivatásos személyszállítóknak rengeteg szabálynak és előírásnak kell megfelelniük.
Több száz taxis sorakozott fel járművével szerdán a bukaresti parlament, illetve a kormány székháza előtt, tiltakozásul az internetes fuvarmegosztó cégek szerintük tisztességtelen konkurenciája ellen.
A taxisok egyebek mellett azt sérelmezik, hogy míg az ő működésüket számos engedély beszerzéséhez kötik, és alapfeltétel a kizárólag személyszállításra használt, tíz évnél nem régebbi gépkocsi, addig – az utasok és autósok egymásra találását segítő – internetes alkalmazásokat működtető cégekre sokkal lazább szabályok érvényesek, szinte bárki üzletszerű személyszállításra használhatja az autóját.
Másfelől, míg Bukarestben tízezer taxinak van működési engedélye a városházától, a fuvarmegosztó cégek kötelekében „alternatív személyszállítással” pénzt kereső autósok számát elvileg semmilyen jogszabály nem korlátozza.
A taxisok szerint a helyi piac ostrom alatt áll, senki nem ellenőrzi, hogy az Uber és a Bolt hány sofőrt hoz más térségekből a fővárosba. Azt követelik, hogy a fuvarmegosztó cégek járműveire is vezessék be a taxisokra érvényes korlátozást, amely ezer lakosonként legfeljebb négy taxisengedélyt tesz lehetővé.
Drágább, de igazságosabb lehetne a taxizás Budapesten – a Főtaxi és a Bolt kárára Kiállási díjat és a 10 kilométernél hosszabb fuvarok esetében kedvezőbb kilométerdíjat javasol a taxisok egy része, ám a piac két legnagyobb szereplőjének, a Főtaxinak és a Boltnak nagyon fájna ez. Így viszont a városon átutazók járnak rosszul, ráadásul olykor a taxisok is teljesen feleslegesen autóznak a budapesti belvárosban. |
A taxisok a fuvarmegosztók által használt „dinamikus tarifarendszer” betiltását is követelik: amikor ugyanis bármilyen fennakadás van a bukaresti tömegközlekedésben, akkor a fuvarmegosztóknál azonnal a szokásos duplájára, sőt háromszorosára emelkednek a tarifák, a taxik iránti megnövekedett keresletet viszont a taxisok nem tudják kamatoztatni.
Romániában 2018-ban számolták fel az internetes fuvarmegosztók működésével kapcsolatos korábbi joghézagot. Az akkor hatályba lépett – utóbb a parlament által is megerősített – sürgősségi kormányrendelet a fuvarmegosztó cégeknek előírja, hogy évente megújított műszaki engedélyt váltsanak ki internetes alkalmazásaikra a távközlési minisztériumtól, továbbá az általuk foglalkoztatott gépkocsivezetőknek és járműveiknek is egy sor feltételt kell teljesíteniük.
A fuvarmegosztóknak csak 21. életévüket betöltött gépkocsivezetőket szabad foglalkoztatniuk, akik legalább kétéves gépkocsivezetői tapasztalattal és a közlekedési szakhatóság speciális személyszállítási engedélyével is rendelkeznek. A járművek nem lehetnek 15 évesnél régebbiek, érvényes műszaki vizsgával kell rendelkezniük, amelyet félévente meg kell újítani, az internetes fuvarmegosztó logóját pedig látható módon fel kell tüntetni rajtuk.
A gazdasági szaksajtó szerint a kétmilliós lakosságú Bukarestben a fuvarmegosztók internetes alkalmazásaival pénzt kereső gépkocsivezetők száma már 2019-ben meghaladta a taxisokét, számukat jelenleg 30 ezerre becsülik.
Forrás: vg.hu Kép: illusztráció
Gyökeres változás jöhet a bulinegyedben június végétől: az Index birtokába jutott előterjesztés szerint sétálóutcává alakítanák…
A közlekedésbiztonság javítása érdekében egy új EU-s javaslat előírná, hogy a tíz évnél idősebb autók…
A gépjárműadót április 15.éig kellett befizetniük a járműtulajdonosoknak, üzemben tartóknak. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) friss…
A Tesla számos listán állt az élen az elmúlt években, de mostanában sikerült egy olyan…
Változik a forgalmi rend a Dohány utcában: felszabadul a trolik útvonala, szélesebbek lesznek a járdák,…
A CATL második generációs Shenxing akkumulátora öt perc alatt 520 kilométernyi hatótávot képes felvenni, és…