A taxisok több száz autóval zárták le a parlamentet és a kormány épületét Romániában. A tiltakozás az internetes fuvarmegosztó cégek, például az Uber és a Bolt miatt robbant ki. A taxisok szerint igazságtalan előnyt kapnak ezek az alkalmazások, miközben a hivatásos személyszállítóknak rengeteg szabálynak és előírásnak kell megfelelniük.
Több száz taxis sorakozott fel járművével szerdán a bukaresti parlament, illetve a kormány székháza előtt, tiltakozásul az internetes fuvarmegosztó cégek szerintük tisztességtelen konkurenciája ellen.
A taxisok egyebek mellett azt sérelmezik, hogy míg az ő működésüket számos engedély beszerzéséhez kötik, és alapfeltétel a kizárólag személyszállításra használt, tíz évnél nem régebbi gépkocsi, addig – az utasok és autósok egymásra találását segítő – internetes alkalmazásokat működtető cégekre sokkal lazább szabályok érvényesek, szinte bárki üzletszerű személyszállításra használhatja az autóját.
Másfelől, míg Bukarestben tízezer taxinak van működési engedélye a városházától, a fuvarmegosztó cégek kötelekében „alternatív személyszállítással” pénzt kereső autósok számát elvileg semmilyen jogszabály nem korlátozza.
A taxisok szerint a helyi piac ostrom alatt áll, senki nem ellenőrzi, hogy az Uber és a Bolt hány sofőrt hoz más térségekből a fővárosba. Azt követelik, hogy a fuvarmegosztó cégek járműveire is vezessék be a taxisokra érvényes korlátozást, amely ezer lakosonként legfeljebb négy taxisengedélyt tesz lehetővé.
Drágább, de igazságosabb lehetne a taxizás Budapesten – a Főtaxi és a Bolt kárára Kiállási díjat és a 10 kilométernél hosszabb fuvarok esetében kedvezőbb kilométerdíjat javasol a taxisok egy része, ám a piac két legnagyobb szereplőjének, a Főtaxinak és a Boltnak nagyon fájna ez. Így viszont a városon átutazók járnak rosszul, ráadásul olykor a taxisok is teljesen feleslegesen autóznak a budapesti belvárosban. |
A taxisok a fuvarmegosztók által használt „dinamikus tarifarendszer” betiltását is követelik: amikor ugyanis bármilyen fennakadás van a bukaresti tömegközlekedésben, akkor a fuvarmegosztóknál azonnal a szokásos duplájára, sőt háromszorosára emelkednek a tarifák, a taxik iránti megnövekedett keresletet viszont a taxisok nem tudják kamatoztatni.
Romániában 2018-ban számolták fel az internetes fuvarmegosztók működésével kapcsolatos korábbi joghézagot. Az akkor hatályba lépett – utóbb a parlament által is megerősített – sürgősségi kormányrendelet a fuvarmegosztó cégeknek előírja, hogy évente megújított műszaki engedélyt váltsanak ki internetes alkalmazásaikra a távközlési minisztériumtól, továbbá az általuk foglalkoztatott gépkocsivezetőknek és járműveiknek is egy sor feltételt kell teljesíteniük.
A fuvarmegosztóknak csak 21. életévüket betöltött gépkocsivezetőket szabad foglalkoztatniuk, akik legalább kétéves gépkocsivezetői tapasztalattal és a közlekedési szakhatóság speciális személyszállítási engedélyével is rendelkeznek. A járművek nem lehetnek 15 évesnél régebbiek, érvényes műszaki vizsgával kell rendelkezniük, amelyet félévente meg kell újítani, az internetes fuvarmegosztó logóját pedig látható módon fel kell tüntetni rajtuk.
A gazdasági szaksajtó szerint a kétmilliós lakosságú Bukarestben a fuvarmegosztók internetes alkalmazásaival pénzt kereső gépkocsivezetők száma már 2019-ben meghaladta a taxisokét, számukat jelenleg 30 ezerre becsülik.
Forrás: vg.hu Kép: illusztráció
Augusztus 9-től 17-ig fontos villamospálya- és útburkolat-felújítási munkák lesznek Budapest egyik legforgalmasabb csomópontjában, az Astoriánál.…
Megújult az E.ON Drive Infrastructure (EDRI) több mint 400 elektromosautó-töltőpontból álló hálózata: új arculatot kaptak…
Fémdoboz, ami néha mér, néha csak figyel – mégis egyre többen lassítanak miatta. A Trafibox…
Metál Zoltán, az Országos Taxiszövetség elnöke az ATV reggeli műsorában: Forrás: ATV
Sokan terveznek autós nyaralást, ám az egyes európai országok gyakorlata között jelentős eltérés mutatkozhat autópálya…
Mindig kérdés, hogy külföldi utazásokon az adott ország rendőrei milyen iratokat és kötelező tartozékokat kérhetnek…