Categories: Hírek

Ilyen drasztikusan hat a hideg a villanyautók hatótávjára

Vannak típusok, amelyeknél akár duplájára is nő a fogyasztás, ha fagyos időben kell teljesíteniük.

 

Belső égésű motoros autóknál inkább csak a legelvetemültebbek feszülnek rá az olyan apróságokra, mennyivel emeli meg a fogyasztást a klíma, az ülésfűtés vagy más extrák. A többlet még a nagyobb fogyasztók esetében is csak deciliterekben mérhető, és mivel benzinkutak elég sűrűn vannak az út szélén, a tankolás meg csak pár perc, annyira nem égető a probléma. Elektromos autóknál viszont más a helyzet, hiszen egyes régiókban ritkább a töltőhálózat, az áramvételezés időtartama is hosszabb, mint egy sima tankolás benzinnel vagy gázolajjal. Ezért aztán az is fontos kérdés, hogy például a téli hidegben hogyan változik a fogyasztás és a hatótáv. Erre a fogyasztókon kívül a hideg levegő nagyobb közegellenállása is hatással van. A német autóklub, vagyis az ADAC megnézte, mekkora a tényleges különbség.

 

Mit kell fűteni?

Mivel a villanyautókban nincs belső égésű motor, aminek a hőjét fel lehetne használni, így tisztán elektromos energiával valósul meg az utastér fűtése, ha pedig van a kocsiban ülés- vagy kormányfűtés, akkor természetesen az is az aksit szipkázza. Emellett magát az akkumulátort is melegíteni kell, a legtöbb modell rendelkezik ilyen temperáló rendszerrel. Érdemes tehát kihasználni az előfűtési lehetőséget, ha van.

 

Mi történik mínuszban?

Az ADAC szakemberei először a Green NCAP mérési ciklusának eredményeit hasonlították össze: egyrészt -7 Celsius-fokos, másrészt +23 Celsius-fokos környezeti hőmérséklet mellett, mérőpadon történtek ezek a tesztek. Mivel kifejezetten rövid távokat szimuláltak (23 kilométer 30 perc alatt), viszonylag szélsőségesnek mondhatók ezek az eredmények, lényegében a legrosszabb körülményeket tükrözik.

Voltak olyan modellek, amelyeknél a fogyasztáskülönbség mintegy kétszeres volt: a Volkswagen ID.5 107, míg a Renault Kangoo E-Tech Electric 101 százalékkal zabált több energiát -7 ℃ mellett, mint 23 ℃ esetén. A Hyundai Ioniq 5 sem lehetett túl büszke a 85 százalékos emelkedésre. Viszont a BYD Atto 3 és a Dacia Spring jól muzsikált, 40 százalék alatt maradt az eltérés. A tesztben szereplő összes típus átlaga azért így is elég magas, 70 százalékos fogyasztástöbblet.

 

Íme, a teljes táblázat:

forrás: ADAC

 

Ha pedig a fogyasztás nő, akkor a hatótáv csökken, még ha nem is ugyanolyan mértékben. A Volkswagen ID.5-é például a fele alá zuhant, 524 kilométer helyett csak 252-t lett volna képes megtenni, a Renault Kangoo 251 helyett 125-öt. A Tesla Model 3 sem vagánykodhat a 414 helyett 241-gyel, vagy a Model S a 604 helyett 367-tel. Ezzel szemben a Dacia Spring alig vesztett a 200-ból, maradt így is 144. Azt is megfigyelték, milyen meleg lett a félórás etap végén az utastérben. A Dacia például egészen kellemes 23,7 ℃-t produkált, de a BYD Atto 3 16,6 ℃-os belső hőmérséklete elég gyalázatos, a Teslák 30 ℃ körüli értéke meg már fölöslegesen sok.

 

Itt a teljes eredménysor:

forrás: ADAC

 

Az ADAC emellett saját tesztet is végzett, más körülmények között, más autókkal. Igaz, itt csak három modellt választottak ki, sem a Peugeot e-208, sem a Volkswagen ID.3, sem pedig az Xpeng G9 nem szerepelt a Green NCAP összehasonlításában. Ők nem laboratóriumi környezetben, hanem valós közúti közlekedéssel, 0, illetve +20 ℃ körüli hőmérséklet mellett végezték a méréseiket, 23 helyett 100 kilométeren. Kevésbé lettek extrémek a kapott értékek, az ID.3 fogyasztása csaknem harmadával, a Renault Zoe és a Peugeot e-208 étvágya 21-21 százalékkal emelkedett.

 

Így alakult:

forrás: ADAC

 

Mit javasolnak?

A szakemberek a tapasztalatok tükrében azt tanácsolják, hogy télen mindenképpen számoljunk fogyasztásnövekedéssel és hatótávcsökkenéssel, mert ezek minden mérési módszerrel nagy mértékben jelen voltak. Rövid utakon ennek kisebb a jelentősége, miközben pont itt nagyobb a veszteség, de hosszabb távon már fontosabb előrelátónak lenni. Hozzátették, hogy benzines autók esetében 15, dízeleknél akár 24 százalékkal magasabb fogyasztással kalkulálhatunk télen.

(forrás: ADAC)

Forrás: instylemen.hu kép: ADAC

Double D

Recent Posts

Félelmetes jelentések születnek, már a parlament is a taxiskáoszról beszél

Felduzzadt a taxispiac a pandémia óta, miközben egyre több a szakmailag és jogilag is megkérdőjelezhető…

15 óra ago

Metál Zoltán: Számos olyan taxis jelent meg a piacon, akiknek nemhogy jogosítványa, általános iskolai végzettsége sincs

Dermesztő képet festett a taxis piac jelenlegi helyzetéről Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke…

15 óra ago

Sokakat hidegzuhanyként érhet, jönnek az új autópályadíjak

Jövőre autósok százezrei spórolhatnak az autópálya-használaton: egyes vármegyékben féláron vagy még olcsóbban váltható éves matrica,…

15 óra ago

Újabb közúti razziát jelentett be a rendőrség, most ezt fogják nézni

A hétfőn induló egyhetes akcióban ezúttal mindenféle járműveket ellenőriznek majd. A ROADPOL Operational Group (Európai…

15 óra ago

Ez az új traffipax sokat fog kaszálni Budapesten

Magyarország egyik legforgalmasabb útszakaszára telepítettek a napokban traffiboxt. A Liszt Ferenc repülőtér 1-es terminálja előtt…

2 nap ago

Piros vagy fekete? Sokan még mindig rosszul bikázzák be az autót – Ön ne essen ebbe a hibába!

Amikor nem indul a kocsi, sokan csak legyintenek: „Sebaj, rácuppantom a kábeleket, és kész is.”…

2 nap ago