Categories: Hírek

Ilyen drasztikusan hat a hideg a villanyautók hatótávjára

Vannak típusok, amelyeknél akár duplájára is nő a fogyasztás, ha fagyos időben kell teljesíteniük.

 

Belső égésű motoros autóknál inkább csak a legelvetemültebbek feszülnek rá az olyan apróságokra, mennyivel emeli meg a fogyasztást a klíma, az ülésfűtés vagy más extrák. A többlet még a nagyobb fogyasztók esetében is csak deciliterekben mérhető, és mivel benzinkutak elég sűrűn vannak az út szélén, a tankolás meg csak pár perc, annyira nem égető a probléma. Elektromos autóknál viszont más a helyzet, hiszen egyes régiókban ritkább a töltőhálózat, az áramvételezés időtartama is hosszabb, mint egy sima tankolás benzinnel vagy gázolajjal. Ezért aztán az is fontos kérdés, hogy például a téli hidegben hogyan változik a fogyasztás és a hatótáv. Erre a fogyasztókon kívül a hideg levegő nagyobb közegellenállása is hatással van. A német autóklub, vagyis az ADAC megnézte, mekkora a tényleges különbség.

 

Mit kell fűteni?

Mivel a villanyautókban nincs belső égésű motor, aminek a hőjét fel lehetne használni, így tisztán elektromos energiával valósul meg az utastér fűtése, ha pedig van a kocsiban ülés- vagy kormányfűtés, akkor természetesen az is az aksit szipkázza. Emellett magát az akkumulátort is melegíteni kell, a legtöbb modell rendelkezik ilyen temperáló rendszerrel. Érdemes tehát kihasználni az előfűtési lehetőséget, ha van.

 

Mi történik mínuszban?

Az ADAC szakemberei először a Green NCAP mérési ciklusának eredményeit hasonlították össze: egyrészt -7 Celsius-fokos, másrészt +23 Celsius-fokos környezeti hőmérséklet mellett, mérőpadon történtek ezek a tesztek. Mivel kifejezetten rövid távokat szimuláltak (23 kilométer 30 perc alatt), viszonylag szélsőségesnek mondhatók ezek az eredmények, lényegében a legrosszabb körülményeket tükrözik.

Voltak olyan modellek, amelyeknél a fogyasztáskülönbség mintegy kétszeres volt: a Volkswagen ID.5 107, míg a Renault Kangoo E-Tech Electric 101 százalékkal zabált több energiát -7 ℃ mellett, mint 23 ℃ esetén. A Hyundai Ioniq 5 sem lehetett túl büszke a 85 százalékos emelkedésre. Viszont a BYD Atto 3 és a Dacia Spring jól muzsikált, 40 százalék alatt maradt az eltérés. A tesztben szereplő összes típus átlaga azért így is elég magas, 70 százalékos fogyasztástöbblet.

 

Íme, a teljes táblázat:

forrás: ADAC

 

Ha pedig a fogyasztás nő, akkor a hatótáv csökken, még ha nem is ugyanolyan mértékben. A Volkswagen ID.5-é például a fele alá zuhant, 524 kilométer helyett csak 252-t lett volna képes megtenni, a Renault Kangoo 251 helyett 125-öt. A Tesla Model 3 sem vagánykodhat a 414 helyett 241-gyel, vagy a Model S a 604 helyett 367-tel. Ezzel szemben a Dacia Spring alig vesztett a 200-ból, maradt így is 144. Azt is megfigyelték, milyen meleg lett a félórás etap végén az utastérben. A Dacia például egészen kellemes 23,7 ℃-t produkált, de a BYD Atto 3 16,6 ℃-os belső hőmérséklete elég gyalázatos, a Teslák 30 ℃ körüli értéke meg már fölöslegesen sok.

 

Itt a teljes eredménysor:

forrás: ADAC

 

Az ADAC emellett saját tesztet is végzett, más körülmények között, más autókkal. Igaz, itt csak három modellt választottak ki, sem a Peugeot e-208, sem a Volkswagen ID.3, sem pedig az Xpeng G9 nem szerepelt a Green NCAP összehasonlításában. Ők nem laboratóriumi környezetben, hanem valós közúti közlekedéssel, 0, illetve +20 ℃ körüli hőmérséklet mellett végezték a méréseiket, 23 helyett 100 kilométeren. Kevésbé lettek extrémek a kapott értékek, az ID.3 fogyasztása csaknem harmadával, a Renault Zoe és a Peugeot e-208 étvágya 21-21 százalékkal emelkedett.

 

Így alakult:

forrás: ADAC

 

Mit javasolnak?

A szakemberek a tapasztalatok tükrében azt tanácsolják, hogy télen mindenképpen számoljunk fogyasztásnövekedéssel és hatótávcsökkenéssel, mert ezek minden mérési módszerrel nagy mértékben jelen voltak. Rövid utakon ennek kisebb a jelentősége, miközben pont itt nagyobb a veszteség, de hosszabb távon már fontosabb előrelátónak lenni. Hozzátették, hogy benzines autók esetében 15, dízeleknél akár 24 százalékkal magasabb fogyasztással kalkulálhatunk télen.

(forrás: ADAC)

Forrás: instylemen.hu kép: ADAC

Double D

Recent Posts

Május 1-től sűrűbben indul a 100E Repülőtéri Expressz

A repülőtéri forgalom várható nyári növekedése miatt a Budapesti Közlekedési Központ május 1-től, csütörtöktől sűrűbben…

9 óra ago

Európába is elhozhatja hatótávnövelős villanyautóját a Volkswagen

A Volkswagen is beszállna a hatótávnövelt villanyautók (EREV) európai piacára, ahol eddig csak néhány szereplő…

1 nap ago

Főtaxi sofőr toborzó nyíltnap

Főtaxi sofőr toborzó nyíltnap 150 000 FORINT KEZDÉSI TÁMOGATÁSSAL!2025. április 28-án, HÉTFŐN 10:00 órakor  A…

2 nap ago

Traffipaxok brutális tévedései: 700-zal száguldó Ford és gyorshajtó parkoló autó

Csak ritkán hibázik a sebességmérésre felállított rendszer, de amikor megtörténik, az sokszor érdekes, tanulságos esetet…

4 nap ago

Gyalogoszónává alakítják a Belső-Erzsébetvárost – új közlekedési rend jön a bulinegyedben

Gyökeres változás jöhet a bulinegyedben június végétől: az Index birtokába jutott előterjesztés szerint sétálóutcává alakítanák…

6 nap ago

Durva szigorítás jöhet, évente kellene műszakira vinni az autókat

A közlekedésbiztonság javítása érdekében egy új EU-s javaslat előírná, hogy a tíz évnél idősebb autók…

6 nap ago