A közelmúltban egy taxit úgy állított meg a közlekedési hatóság, hogy utasok ültek benne. Ez az eljárás ugyan szokatlan, de nem példa nélküli. Ami azonban utána történt, az cseppet sem szokványos…
A taxi a Váci úton haladt a belváros felé (a történetet név nélkül írjuk, és még a helyszín sem valós, az eljárás ugyanis folyamatban van). A rendőri jelzésre megállt, az intézkedő rendőr az iratokat kérte. Eközben a szintén jelen lévő NAV ellenőre a kocsiba benézve észlelte, hogy a taxaméter a kettes díjszabást mutatja (az utasok külföldiek voltak, a taxis kolléga gondolta, hogy nekik belefér…).
Ettől kezdve az ellenőrzés átment komplex vizsgálatba. Az utasokat megkérték, hogy egy másik taxival utazzanak tovább, a taxistól pedig kérték a taxióra-infót. Meg az aznapi zárást. Ettől aztán kiderült még egy szabálytalanság: a taxaméter memóriában lévő kilométerek semmiféleképpen nem stimmeltek a bevétellel. Még a dupla tarifa használata esetén sem. Vélelmezhető volt egy „kütyü” jelenléte…
A dolog kezdett komolyra fordulni. A túlszámlázás az egy dolog, büntetést von maga után, esetleg még az engedély bevonására is sor kerülhet, ám az óra manipulálása súlyosabb. Annak a büntetőjogi meghatározása csalás, és már nem csak szabálysértésnek, hanem összegtől függően akár bűncselekménynek is minősülhet.
Ennek tisztázása érdekében a hatóság a taxaméter szakértői vizsgálatának idejére a taxigépkocsit lefoglalta!
A taxis vállalkozó kérdésére, hogy mikor kaphatja vissza, a válasz annyi volt, hogy két-három hétre számítson. A gépkocsi jelenleg is a rendőrség telephelyén áll, a vizsgálat befejezéséig. A taxis addig nem használhatja, nem dolgozhat vele.
A hír hallatán persze persze rögtön jöttek az önjelölt jogászok, hogy tanácsokat adjanak: „Foglakozástól eltiltást csak bíróság mondhat ki!” – vélte az egyik jogtudor. „Nem vehetik ez az autót, hiszen az magáncélra is használható” – így a másik. Hát pedig bizony elvették, és ki tudja mikor kerül vissza. Ami pedig a foglalkozástól eltiltást illeti, az sem áll fenn, hiszen a taxivezetői engedély megmaradt, a taxis vállalkozó egyelőre bárhol dolgozhat – alkalmazottként.
Az ügy jelenleg nyomozati szakaszban van, a büntetés mértéke, az egyéb szankciók nem ismertek, a végeredményre később visszatérünk. Addig is kedves kollégák, nézzen minden érintett magába:
Megéri?
Néhány ezer forint pluszbevétel érdekében az autó – akár csak ideiglenes – elvesztését kockáztatni? Addig is villamossal vinni a gyereket óvodába, iskolába? Bűncselekménnyel vádolva lenni, ügyvédeket fogadni, bíróságra járni? Költői kérdések ezek…
A nagyobb baj az, hogy ismét a taxis társadalmon csattan az ostor. Az emberek általánosítanak. A sajtónak botrány kell. Az, hogy valaki nem szabályos tarifával vitte az utasát, a híradásokban már úgy jelenik meg, hogy „a taxisok” csalnak. „A taxisok” becsapják az utasokat. „A taxisok” manipulálják a taxiórát.
Ettől aztán a taxis társadalom túlnyomó többségét alkotó, becsületesen dolgozni kívánó többség is elveszti hitelét és ismét az utasok gyanakvásával néz szembe. A hitelességet elveszíteni könnyű, de visszaszerezni nagyon nehéz…
-oli-
Elfogták a férfit, aki késsel fenyegetett egy taxist a XVIII. kerületben. Kiderült, hogy tavaly is…
Féklámpák az autó elején? Elsőre szokatlannak hangzik – de valódi különbséget jelenthet. Egy grazi és…
A Kínából származó ásványi anyagok megvonása világszerte megbénítja az autógyártókat. Egy gyors megoldás nélkül lassulhat,…
Bár már egy évtizede működik a VÉDA-rendszer a hazai közutakon, még mindig beleszaladni téves feltételezésekbe…
A májusi adatok szerint több mint 50 százalékkal nőtt az elektromos autók iránti érdeklődés egy…
A Google Maps már kivette, a Waze egyelőre még mutatja a traffipaxok helyét – de…