A közelmúltban egy taxit úgy állított meg a közlekedési hatóság, hogy utasok ültek benne. Ez az eljárás ugyan szokatlan, de nem példa nélküli. Ami azonban utána történt, az cseppet sem szokványos…
A taxi a Váci úton haladt a belváros felé (a történetet név nélkül írjuk, és még a helyszín sem valós, az eljárás ugyanis folyamatban van). A rendőri jelzésre megállt, az intézkedő rendőr az iratokat kérte. Eközben a szintén jelen lévő NAV ellenőre a kocsiba benézve észlelte, hogy a taxaméter a kettes díjszabást mutatja (az utasok külföldiek voltak, a taxis kolléga gondolta, hogy nekik belefér…).
Ettől kezdve az ellenőrzés átment komplex vizsgálatba. Az utasokat megkérték, hogy egy másik taxival utazzanak tovább, a taxistól pedig kérték a taxióra-infót. Meg az aznapi zárást. Ettől aztán kiderült még egy szabálytalanság: a taxaméter memóriában lévő kilométerek semmiféleképpen nem stimmeltek a bevétellel. Még a dupla tarifa használata esetén sem. Vélelmezhető volt egy „kütyü” jelenléte…
A dolog kezdett komolyra fordulni. A túlszámlázás az egy dolog, büntetést von maga után, esetleg még az engedély bevonására is sor kerülhet, ám az óra manipulálása súlyosabb. Annak a büntetőjogi meghatározása csalás, és már nem csak szabálysértésnek, hanem összegtől függően akár bűncselekménynek is minősülhet.
Ennek tisztázása érdekében a hatóság a taxaméter szakértői vizsgálatának idejére a taxigépkocsit lefoglalta!
A taxis vállalkozó kérdésére, hogy mikor kaphatja vissza, a válasz annyi volt, hogy két-három hétre számítson. A gépkocsi jelenleg is a rendőrség telephelyén áll, a vizsgálat befejezéséig. A taxis addig nem használhatja, nem dolgozhat vele.
A hír hallatán persze persze rögtön jöttek az önjelölt jogászok, hogy tanácsokat adjanak: „Foglakozástól eltiltást csak bíróság mondhat ki!” – vélte az egyik jogtudor. „Nem vehetik ez az autót, hiszen az magáncélra is használható” – így a másik. Hát pedig bizony elvették, és ki tudja mikor kerül vissza. Ami pedig a foglalkozástól eltiltást illeti, az sem áll fenn, hiszen a taxivezetői engedély megmaradt, a taxis vállalkozó egyelőre bárhol dolgozhat – alkalmazottként.
Az ügy jelenleg nyomozati szakaszban van, a büntetés mértéke, az egyéb szankciók nem ismertek, a végeredményre később visszatérünk. Addig is kedves kollégák, nézzen minden érintett magába:
Megéri?
Néhány ezer forint pluszbevétel érdekében az autó – akár csak ideiglenes – elvesztését kockáztatni? Addig is villamossal vinni a gyereket óvodába, iskolába? Bűncselekménnyel vádolva lenni, ügyvédeket fogadni, bíróságra járni? Költői kérdések ezek…
A nagyobb baj az, hogy ismét a taxis társadalmon csattan az ostor. Az emberek általánosítanak. A sajtónak botrány kell. Az, hogy valaki nem szabályos tarifával vitte az utasát, a híradásokban már úgy jelenik meg, hogy „a taxisok” csalnak. „A taxisok” becsapják az utasokat. „A taxisok” manipulálják a taxiórát.
Ettől aztán a taxis társadalom túlnyomó többségét alkotó, becsületesen dolgozni kívánó többség is elveszti hitelét és ismét az utasok gyanakvásával néz szembe. A hitelességet elveszíteni könnyű, de visszaszerezni nagyon nehéz…
-oli-
Ismét a Fővárosi Közgyűlés napján. Taxis demonstráció közepette tartja szerdai ülését a Fővárosi Közgyűlés –…
Továbbra is dinamikus kereslet tapasztalható a hazai használtautó-piacon, különösen az elektromos és hibrid modellek iránt.…
De miért? A közúti balesetekben elhunytak száma világszerte évente nagyjából 1,19 millió főre tehető, ami azt…
Valós fogyasztási és kibocsátási adatok mutatják, hogy konnektoros hibridekkel alig spórolnak benzint az autósok, a…
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…