Categories: Hírek

Kritikus a helyzet

15,6 évre emelkedett az autók átlagéletkora

 

Egyre öregebbek a magyar autók, erről árulkodik a KSH szeptember végén publikált statisztikája is, ugyanis 15,6 évre nőtt a személygépjárművek átlagos kora. Az adatok szerint a magyar utakon összesen 4.141.267 autó jár, így ez a kor környezetvédelmi és biztonsági szempontból is kritikusnak mondható.

 

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szeptember végi, friss jelentése kimutatta, hogy a magyar személygépjármű állomány átlagos kora 15,6 évre emelkedett a 2022. decemberi 15,4 évről. Ez alatt az időszak alatt ugyanakkor több mint 47 ezerrel emelkedett a magyar rendszámú személyautók száma, részben új járművekkel, részben import autókkal is gyarapodott az állomány. Ez utóbbi halmaz ugyanakkor nem hozott frissülést, ugyanis az a hozzávetőlegesen 50 ezer import autó, amelyet június végéig hoztak be az országba, 60 százalékban 10 évnél idősebb volt.

Így azok számára, akik autót szeretnének cserélni, a megoldást továbbra is az idős hazai használtautó-állomány jelenti, ami igencsak népszerű a vásárlók körében: június végéig 416.835 autó cserélt gazdát határon belül. Elgondolkodtató az a tény is, hogy 10 évvel ezelőtt mindössze 13 év volt az átlagéletkor a KSH adatai szerint.

 

„Egyre súlyosabb a helyzet Magyarországon, az autók átlagos kora ugyanis megállíthatatlanul nő. Ez azért is komoly probléma, mert a magyarok idős, sok esetben veszélyes állapotú autókkal járnak. Az ilyen öreg autók tulajdonosai – az eladásra készülve – az utolsó egy-két évben jellemzően már nem igazán törődnek a karbantartással, gyakran az olajcsere is elmarad, és ezáltal korszerűtlen, rendkívül elhanyagolt járművek közlekednek az utakon, ráadásul a napjainkban elvárt környezetvédelmi normákat sem teljesítik ezek az idős járművek” – mondta el Tóth Péter, a Das WeltAuto Centrum értékesítési igazgatója.

Tóth Péter azt is hozzátette, hogy „ezek az autók várhatóan öt éven belül használhatatlanná válnak, vagy gazdasági totálkárosak lesznek, mégpedig azért, mert nagyon sokba kerül az olcsón vásárolt, de hibás, öreg autók tisztességes rendbehozatala.”

 

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) márkákra bontva is közzétette a Magyarországon forgalomban levő autók kor szerinti listáját, amelyet a Zastava vezet 36,9 éves átlagéletkorával. A napjainkban is kapható márkák közül – népszerű old timer autóik miatt – a FIAT az éllovas a 17,3 átlagévével, közvetlenül az Opel (11,3 év) és a Volkswagen (12,7 év) előtt.

 

Tóth Péter a kilátásokról is beszélt, véleménye szerint akkor csökkenhet a hazai autóállomány átlagéletkora, amennyiben rendeződik az újautó-értékesítés, és csökken az importban megjelenő koros autók száma.

Forrás: Porsche Hungaria Kép: illusztráció

 

Double D

Recent Posts

Fókuszban a buszsávok

Ismét a buszsávban szabálytalanul közlekedőket ellenőrizték a BRFK és a BKK munkatársai. A Budapesti Közlekedési…

9 óra ago

Budapest és Miskolc után ma Debrecenben is elindult az Uber

Az alkalmazás immár három magyar városban elérhető Csütörtöktől az Uber alkalmazás már három városban -…

2 nap ago

Figyelmeztetett a rendőrség és a BKK, felfordul a közlekedés Budapesten

Közlekedési fennakadásokra figyelmeztetett a Budapesti Közlekedési Központ a fővárosban július 24. és 28. között, delegációk…

2 nap ago

Itt az év egyik legkockázatosabb időszaka az autósok számára

Megkezdődött az őzek üzekedése. A nyári esték békéjét könnyen megzavarhatja egy hirtelen az útra ugró…

3 nap ago

Van egy módszer, amely lenullázza a hazai autósok büntetőpontjait, sokan nem tudnak róla

Te is gyűjtöd az előéleti pontokat? Ha igen, és már majdnem kipontozódtál, akkor erről a…

3 nap ago

Olcsó villanyautóba kerül az első tömeggyártású félig szilárdtest-akkumulátor?

Bár a teljesen szilárdtest, azaz folyékony elektrolit nélkül készülő akkumulátorokra még az optimista becslések szerint is az évtized…

3 nap ago