Categories: Hírek

Politikai csaták nélkül, alulról építkezve szorították ki az autókat Bécsből

Így lett sokkal élhetőbb, mint Budapest

 

Budapest vezetése is belátja: gyakran az ideálisnál kevesebb pénz marad a közlekedési fejlesztések népszerűsítésére. Petra Jens, Bécs sétaügyi biztosa szerint pedig éppen ezzel lehet megnyerni a lakosokat egy olyan városi jövőképnek, amelyben ők maguk is jobban érzik magukat. Az osztrák szakemberrel a budapesti városházán beszélgetett Balogh Samu kabinetfőnök arról, hogy néz ki Bécs most, és hogy nézhetne ki Budapest a jövőben.

 

Pazarolja a közpénzt, hülyeségre költi, ez senkinek sem fog kelleni – ezzel vádolta meg az egyik legnagyobb osztrák lap, a Kronen Zeitung a „sétaügyi biztosként” nemrég munkába állt Petra Jenst 2015-ben, amikor úgynevezett sétálótérképeket készített a hivatalával. A térképek bemutatták, hogy a városban melyek a legkellemesebb, leghasznosabb sétaútvonalak.

 

Jens fokozott sajtóérdeklődésre és népharagra számított ezután, nem is csoda, hogy összerezzent, amikor a cikk publikálása után először csöngött ki a telefonja. Ám kiderült, hogy csupán egy érdeklődő idős bécsi nő akarta megkérdezni tőle, hol szerezhet magának sétálótérképet. A telefon hamarosan újra csöngött, és újabb lakos kért a térképből: pár héten belül elfogyott a bécsi városháza összes példánya, és még egy adagot kellett nyomtatni. „A következő évben is pontosan így ment a dolog, mi pedig megtanultuk, hogy az emberek értékelik a jó marketinget és a jó szolgáltatásokat” – idézte fel Jens, aki szerdán a budapesti önkormányzat vendége volt, és Balogh Samu kabinetfőnökkel beszélgetett a gyalogos és kerékpáros városfejlesztésekről a két fővárosban.

 

Bécs azt tűzte ki célul, hogy közlekedésében 2025-re csak 20 százaléknyi részt tesz majd ki az autózás, Budapest pedig 2030-ra akarja elérni ugyanezt. A beszélgetésből elsősorban az derült ki: érdemes pénzt szánni a zöldebb közlekedési alternatívák népszerűsítésére, és a sikerhez az visz közelebb, ha egyedi, véletlenszerű felújítási projektek mellett hálózatokban és nagyobb léptékű tervekben gondolkodik a városvezetés.

A budapesti városháza dísztermében megtartott eseményen először Balogh Samu tartott prezentációt Budapest bicikli- és gyalogosbarát fejlesztéseiből. Szóba került a Vörösmarty tér átalakítása, a Blaha Lujza téren felfestett új gyalogosátkelők, valamint a körúti és a város több pontján felfestett – nemrég az Üllői úton zöld karókkal meg is védett – biciklisávok, a rakpart lezárása, valamint természetesen a Lánchíd felújítása is.

 

Míg Balogh inkább felsorolásszerűen hozta fel a budapesti zöldprojekteket, addig az osztrák Jens előadásából teljesen más léptékű gondolkodásmód és hozzáállás tűnt ki. „Ezek nagyon jók, csak nem elegendőek” – mondta is Balogh a budapesti fejlesztésekről.

Fel tudunk mutatni sok olyan teret, amely az elmúlt 10-15 évben megújult, de ha ilyen lépésekben haladunk, nem fogunk a végére érni soha. Az állításunk az, hogy nagyobb léptékű átalakításokra van szükség – tette hozzá.

 

Politikai csatározás helyett alulról építkező fejlesztés

Jens beszámolójából kiderült, hogyan nézhetnének ki ezek a nagyobb, egész várost átfogó fejlesztések. A szakember és Bécs munkakapcsolata még 2006-ban indult, amikor a háromgyerekes nőt annyira zavarni kezdte a városban széjjelhagyott kutyaürülék, hogy kampányt indított az utcák tisztítására, amihez több mint 160 ezer ember csatlakozott. 2013-ban kezdett el a bécsi mobilitási ügynökségnél dolgozni. Nem túlzás azt mondani, hogy az elmúlt időszakban a városvezetéssel egyetemben tudományos egzaktsággal végezték Bécs autómentesítését. Ma már átlagosan háromszáz méterenként találhatók meg a városban a kerékpáros infrastruktúra részei.

 

Az osztrák szakember a beszélgetés során láthatóan alig tudott kezdeni valamit azzal a jelenséggel, amit a magyarban „autósüldözésnek” neveznek. Amikor a magyaroktól származó kérdések azt firtatták, hogy mekkora politikai vihart kavartak Bécs biciklis és gyalogos fejlesztései, egy-egy kisebb fellángoláson kívül nem tudott példát hozni hosszabb, rendszerszintű politikai kampányra vagy ellenkampányra, ami gátolta volna a haladást.

A város fejlesztése tehát nem vált politikai csatározások terepévé, ehelyett hosszabb, rendszerszintű projektek keretein belül valósult meg.

  1. A város vezetése mindenek előtt a „bécsi bicikliút-hadművelettel” próbálta és próbálja csökkenteni az autósforgalmat: ennek kiemelt célja, hogy a város legfontosabb pontjait észak-déli tengelyen folyamatosan jó minőségű, széles bicikliutak kössék össze.
  2. Ehhez kapcsolódik a gyalogos hálózat fejlesztése is, amire az egyes kerületek „mesterterveket” hoznak létre, a helyi elképzeléseket pedig a központi városvezetés koordinálja.

 

A kezdeti nehézségek között Jens a Mariahilfer Strasse átépítését említette: amikor ebből a bevásárlóutcából autóút helyett sétálóutcát alakítottak ki, a fejlesztést számos helyi lakos feleslegesnek, forgalomakadályozónak, károsnak gondolta. Miután azonban a kezdeti ellenségeskedés lelohadt, szépen elkezdték a gyalogosok birtokba venni azt, mára pedig a helyiek által Mahünek nevezett terület nemcsak Bécs, de egész Ausztria legnagyobb, legnépszerűbb vásárlóutcája lett.

Fontos, hogy befektessünk az emberek vízióiba, és azt hangsúlyozzuk, hogy mit nyerhetnek a lakók ezeken a projekteken ahelyett, hogy mit veszíthetnek rajtuk.

Forrás: rtl.hu/ma

 

Double D

Recent Posts

Előnyben a közösségi közlekedés – ideiglenesen egyirányúsítják a Népszínház utca egy szakaszát szerdától

Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…

16 óra ago

Az Országos Taxis Szövetség leveleiből

Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…

16 óra ago

Betilthatják a villanyautók egyik spórolós megoldását

Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…

2 nap ago

Taxisofőr fújt le paprikaspray-vel egy buszsofőrt Budapesten

„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…

4 nap ago

A BMW vezérigazgatója szerint hiba volt az EU-tól, hogy 2035-re betiltják a hagyományos motorokat

Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…

4 nap ago

A kutyának sem kell a kínai autó

A kínai elektromos autók iránt csak szerény az érdeklődés Európában – derül ki egy pénteken…

4 nap ago