A közúti közlekedési balesetek számának jelentős csökkentése érdekében számos új szabályt vezetnének be Európa-szerte. Egy készülőben lévő EU-s módosítás szerint a közeljövőben új szabályok vonatkozhatnak az idősebb sofőrökre. Ha valaki meg szeretné tartani érvényes jogosítványát 70 év felett is, annak meg kell majd ismételnie bizonyos teszteket. A módosítás célja, hogy növeljék a biztonságot az utakon – írta az Infostart március közepén.
A kozlekedésbiztonsag.kti.hu oldalon most további részleteket ismertetnek, így például azt, hogy a tervezet csak egy eszköz abban, hogy az Európai Unióban 2050-re el kell érni, hogy senki ne haljon meg a kontinens útjain. A részleteikben még kidolgozás előtt álló tervezet szerint minden tagállamban kötelezővé tennék például a vezetési alkalmasság ellenőrzését, ami jelenleg nem mindenhol kötelező. A tagállamok önállóan dönthetnének arról, milyen módon és időközönként ellenőrzik a vezetési alkalmasságot. Előírhatnak kötelező egészségügyi szűrővizsgálatot és vizsgát is az alkalmasság bizonyítására. A tervezetnek csak a legfajsúlyosabb része, hogy a jövőben 70 év felett valamilyen formában mindenképpen bizonyítaniuk kellene a gépjárművezetőknek, hogy még alkalmasak a vezetésre.
Radikális változás készül a jogosítványoknál
Vége az örökre szóló jogosítványoknak, az Európai Unió szigorítást tervez. Nem ok nélkül fókuszál az unió és a változásokat kezdeményező Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) az idősek alkalmasságának ellenőrzésére. Az Európai Unió Statisztikai Hivatalának adatai szerint 2018-ban a közlekedési balesetekben elhunytak között a 65 év felettiek aránya 28 százalék volt. 2010-ben e korosztály aránya a halálos áldozatok között 22 százalék volt. Még rosszabb a kép, ha csak a városokban történt halálos kimenetelű közlekedési baleseteket vizsgáljuk. Ezekben a 65 év felettiek aránya 38 százalékos, míg a gyalogosok között közelít a 60 százalékhoz.
Európa számos tagállamában persze már ma is igazolniuk kell az idős sofőröknek, hogy „még birtokában vannak” a biztonságos vezetéshez szükséges képességeknek:
A még formálódó uniós koncepció szerint a közúti közlekedési balesetek számának jelentős csökkentése érdekében számos új szabályt vezetnének be Európa-szerte.
Bár a részletszabályok kialakítása a legtöbb esetben továbbra is nemzeti hatáskörben maradna, a jelek szerint az ETSC több olyan javaslatát is magáévá tette az Európai Unió, amelyek határokon átnyúló hatósági fellépést tennének lehetővé a közlekedési szabálysértések megelőzése és az elkövetett szabályszegésekért kiszabott büntetések be-, illetve végrehajtásában.
Napjainkban négy ország, Bulgária, Horvátország, Magyarország és Ausztria között van érvényben (2013 óta) olyan együttműködési megállapodás, melynek értelmében az egymás országában elkövetett közlekedési szabálysértések büntetéseit kölcsönösen behajtják.
Ugyancsak a közlekedésbiztonság javítását, a másokat súlyosan veszélyeztető közlekedők kiszűrését szolgálja az a tervezet is, melynek értelmében, ha bármelyik tagállamban eltiltottak valakit a gépjárművezetéstől, az eltiltása az Európai Unió valamennyi tagállamára érvényes lesz. Bármely országban jogerősen eltiltanak egy sofőrt a vezetéstől, az nemcsak abban az országban nem vezethet az eltiltás ideje alatt, ahol az eltiltást eredményező szabályszegést elkövette, hanem még a saját hazájában sem.
A javaslatok között olvasható még egyebek között – osztrák mintára – jogosítványhoz jutás feltételeinek szigorítása, többszintűvé tétele.
Felmérések szerint a balesetek kockázata a friss jogosítvánnyal vezetők körében a legmagasabb. Minden ötödik balesetben érintett gépjárművezető a jogosítvány megszerzését és az önálló vezetés megkezdését követő első hat hónapban okoz vagy szenved el balesetet.
A javaslat azt is tartalmazza, hogy még azokban az országokban is rendeljenek el nulla toleranciát a kétévesnél frissebb jogosítvánnyal közlekedők számára, ahol a kis mértékű alkoholfogyasztás megengedett a gépjárművezetők számára.
A kezdő sofőrök védelme és az általuk okozott balesetek csökkentése érdekében a tanács felnőtt jelenlétéhez kötné a kezdő sofőrök éjszakai vezetését, hogy egy csapat egy autóban utazó fiatal ne kergethesse bele a fiatal (még rutintalan, a közlekedés valós kockázatait felmérni nem mindig tudó) sofőrt veszélyes helyzetekbe.
Forrás: infostart.hu Kép: illusztráció
Magyarországon 65 098 új személyautót helyeztek forgalomba az idei első hat hónapban, 4,3 százalékkal többet,…
De van egy jó hírünk is. Két és fél millió ember életét befolyásoló döntés eléggé…
Már több, mint hatezren pályáztak az e-autóra, a kifizetések folyamatosak, már csak 3,2 milliárd maradt,…
Illegális „taxist” leplezett le a BKK: az engedély nélkül dolgozó sofőr egy népszerű mobiltelefonos alkalmazással…
Mulasztási bírságra számíthat, aki nem rendezi a munkavállalói jogviszonyát. Július elsejétől bővül a Nemzeti Adó-…
Jövő évtől objektív felelősségi körbe tartozik a biztonsági öv használatának elmulasztása. A gépjármű üzembentartója, illetve…