Categories: Könyvelés

Maradjunk biztonságban – a tűzoltók is felkészültek az elektromos autók növekvő számára

Folyamatosan nő a közlekedésben az elektromos autók, motorok száma, ami új kihívások elé állítja a biztonsággal foglalkozó szakembereket is. A Székesfehérvári Önkormányzat és a Jövő Mobilitása Szövetség egy olyan új, innovatív segédeszközt adott át a Fejér Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóságnak, amellyel a kigyulladt autóknál tudnak beavatkozni a tűzoltó takaróval az elektromos járműveknél a 2-3000 Celsius-fokon égő lítium is eloltható.

 

Személygépkocsi lángolt ma délelőtt Székesfehérváron a Szent Flórián körúton, de szerencsére ez csak egy bemutató része volt. A Fejér Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság ma vehette át dr. Cser-Palkovics Andrástól, Székesfehérvár polgármesterétől és Pukler Gábortól, a Jövő Mobilitása Szövetség elnökétől azt a többször használható tűzoltó takarót, amivel a jövőben akár a kigyulladt elektromos autókat is eredményesen tudjak oltani.

„Folyamatosan nő itthon az elektromos autók száma, egyre kedveltebb az autózásnak ez a formája: a legfrissebb adatok szerint 2023. február végén a teljes gépkocsi állomány 0,78%-a volt tisztán elektromos, ami összesen 37019 gépkocsit jelent. Ez a növekvő arány tette szükségessé, hogy gondoljunk ezen autók biztonságára is – iparági szövetségként fontos feladatunk felhívni a figyelmet az új a veszélyekre és támogatni azok megoldásait is” – mondta Pukler Gábor, a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke.

Székesfehérvár, 2023. április 4.
Cser-Palkovics András polgármester, Pukler Gábor, a Jövõ Mobilitása Szövetség elnöke és Sallai László, a székesfehérvári katasztrófavédelmi kirendeltség vezetõje (b-j) az elektromos autók oltására is alkalmas tûzoltó takaró bemutatóján Székesfehérváron 2023. április 4-én. A 48 négyzetméteres, norvég gyártmányú paplan elvonja az égéshez szükséges oxigént. Felhelyezése néhány másodpercet vesz igénybe, így elõsegíti, hogy a környezõ jármûveket, épületeket meg tudják védeni. Az új eszköz növeli a tûzoltói beavatkozások biztonságát is. Az elektromos meghajtású jármûvek esetében a 2-3 ezer Celsius-fokon égõ lítium oxigént fejleszt, a takaró használatával, idõt nyer a mentésvezetõ, amíg az oltáshoz, visszahûtéshez szükséges vízmennyiséget a helyszínre szállítják.
MTI/Vasvári Tamás

Hogyan működik a takaró?

Éghető anyag, gyulladási hőmérséklet, oxigén – ez kell a tűzhöz. Ha az égés három feltétele közül kivonjuk az oxigént, akkor megszűnik az égés – pontosan ezt teszi a tűzoltó takaró. Természetesen a tűzoltó takarónak vannak fizikai határai, egy házat például nem lehet becsomagolni, de egy személyautó, esetleg egy kisteherautó esetében gyorsan és hatékonyan alkalmazható. Ennek a takarónak továbbfejlesztett változata alkalmas a hibrid, illetve a csak elektromos meghajtású autók tüzeinek oltására is. Ezek abban különböznek a korábbi, hagyományos meghajtású járművekhez használható takaróktól, hogy magasabb hőmérsékletet képesek elviselni. Erre a villamos energia tárolására használt lítium-ion akkumulátor miatt van szükség, ugyanis amennyiben az akkumulátorpakkot is elérik a lángok a keletkező tűz csúcshőmérséklet a 2000-3000 Celsius-fokot is elérheti.

Büszkék vagyunk rá, hogy városunk hozzájárulhatott ennek a fontos védelmi eszköznek a beszerzéséhez” – mondta dr. Cser-Palkovics András, Székesfehérvár polgármestere. „Városunk kiáll az elektromos járművek támogatása érdekében, tömegközlekedésünkbe is egyre több elektromos buszt kapcsolunk be, jelenleg 12 ilyen jármű közlekedik a városban. Rendszeresen megrendezzük az Elektromos járművek napját, hogy népszerűsítsük ezt a közlekedési módot. Felelős városvezetőként feladatunk az új biztonsági kihívásokra is megoldást kínálni – ezért adjuk a szövetséggel együtt a takarót a helyi tűzoltók számára” – tette hozzá a polgármester.

„Az új eszköz nemcsak hatékonyabban oltja el az ilyen jellegű tüzeket, hanem növeli a tűzoltói beavatkozások biztonságát, ami nagyon fontos szempont egy-egy új technológia alkalmazása során” – emelte ki Sallai László tűzoltó alezredes, a székesfehérvári katasztrófavédelmi kirendeltség vezetője – „így az egyre nagyobb számban jelenlevő, feszültség alatt levő járművek vagy akár napelempanelek tüzeinek oltását rövidebb idő alatt, biztonságosabban lehet elvégezni.”

 

Forrás: Jövő Mobilitása Szövetség Képek: MTI Vasvári Tamás

Double D

Recent Posts

Felismerhetetlen autókat kezdett használni a rendőrség

Néhány információt elárult az ORFK arról az egyelőre 17 darab autóról, amelyek közül szinte mindnek…

2 óra ago

Meddig érvényes a régi 50 és 100 eurós? Ezek a szabályok

Ahogy közeledik a nyaralási szezon csúcsa, egyre több fiók mélyéről kerül elő pár gyűrött bankjegy, köztük olyan…

2 óra ago

Tesla, Nissan, BMW: ennyi most egy elektromos autó biztosítása

Folyamatosan emelkedik a villanyautók száma Magyarországon. Az idei első 5 hónap végén közel 77 ezerre…

2 óra ago

Taxisokat is érintő változások a Belső-Erzsébetvárosban

2025. június 22. napján jelentős forgalmirend-változás lép életbe Belső-Erzsébetvárosban. A változás célja, hogy a terület…

18 óra ago

Mellbevágó adat: kiderült, hány méterről látja az autót a traffipax Magyarországon

Nem célszerű arra játszani, hogy előbb kiszúrjuk a traffipaxokat, mint ahogy azok lefotóznának minket. Az…

2 nap ago

Szüneteltetik az M7-es felújítását nyáron

A nyári csúcsidőszakra egészen szeptember 1-ig szüneteltetik az M7-es autópálya felújítását. Leállítják nyárra az M7-es…

2 nap ago