Categories: Könyvelés

Maradjunk biztonságban – a tűzoltók is felkészültek az elektromos autók növekvő számára

Folyamatosan nő a közlekedésben az elektromos autók, motorok száma, ami új kihívások elé állítja a biztonsággal foglalkozó szakembereket is. A Székesfehérvári Önkormányzat és a Jövő Mobilitása Szövetség egy olyan új, innovatív segédeszközt adott át a Fejér Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóságnak, amellyel a kigyulladt autóknál tudnak beavatkozni a tűzoltó takaróval az elektromos járműveknél a 2-3000 Celsius-fokon égő lítium is eloltható.

 

Személygépkocsi lángolt ma délelőtt Székesfehérváron a Szent Flórián körúton, de szerencsére ez csak egy bemutató része volt. A Fejér Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság ma vehette át dr. Cser-Palkovics Andrástól, Székesfehérvár polgármesterétől és Pukler Gábortól, a Jövő Mobilitása Szövetség elnökétől azt a többször használható tűzoltó takarót, amivel a jövőben akár a kigyulladt elektromos autókat is eredményesen tudjak oltani.

„Folyamatosan nő itthon az elektromos autók száma, egyre kedveltebb az autózásnak ez a formája: a legfrissebb adatok szerint 2023. február végén a teljes gépkocsi állomány 0,78%-a volt tisztán elektromos, ami összesen 37019 gépkocsit jelent. Ez a növekvő arány tette szükségessé, hogy gondoljunk ezen autók biztonságára is – iparági szövetségként fontos feladatunk felhívni a figyelmet az új a veszélyekre és támogatni azok megoldásait is” – mondta Pukler Gábor, a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke.

Székesfehérvár, 2023. április 4.
Cser-Palkovics András polgármester, Pukler Gábor, a Jövõ Mobilitása Szövetség elnöke és Sallai László, a székesfehérvári katasztrófavédelmi kirendeltség vezetõje (b-j) az elektromos autók oltására is alkalmas tûzoltó takaró bemutatóján Székesfehérváron 2023. április 4-én. A 48 négyzetméteres, norvég gyártmányú paplan elvonja az égéshez szükséges oxigént. Felhelyezése néhány másodpercet vesz igénybe, így elõsegíti, hogy a környezõ jármûveket, épületeket meg tudják védeni. Az új eszköz növeli a tûzoltói beavatkozások biztonságát is. Az elektromos meghajtású jármûvek esetében a 2-3 ezer Celsius-fokon égõ lítium oxigént fejleszt, a takaró használatával, idõt nyer a mentésvezetõ, amíg az oltáshoz, visszahûtéshez szükséges vízmennyiséget a helyszínre szállítják.
MTI/Vasvári Tamás

Hogyan működik a takaró?

Éghető anyag, gyulladási hőmérséklet, oxigén – ez kell a tűzhöz. Ha az égés három feltétele közül kivonjuk az oxigént, akkor megszűnik az égés – pontosan ezt teszi a tűzoltó takaró. Természetesen a tűzoltó takarónak vannak fizikai határai, egy házat például nem lehet becsomagolni, de egy személyautó, esetleg egy kisteherautó esetében gyorsan és hatékonyan alkalmazható. Ennek a takarónak továbbfejlesztett változata alkalmas a hibrid, illetve a csak elektromos meghajtású autók tüzeinek oltására is. Ezek abban különböznek a korábbi, hagyományos meghajtású járművekhez használható takaróktól, hogy magasabb hőmérsékletet képesek elviselni. Erre a villamos energia tárolására használt lítium-ion akkumulátor miatt van szükség, ugyanis amennyiben az akkumulátorpakkot is elérik a lángok a keletkező tűz csúcshőmérséklet a 2000-3000 Celsius-fokot is elérheti.

Büszkék vagyunk rá, hogy városunk hozzájárulhatott ennek a fontos védelmi eszköznek a beszerzéséhez” – mondta dr. Cser-Palkovics András, Székesfehérvár polgármestere. „Városunk kiáll az elektromos járművek támogatása érdekében, tömegközlekedésünkbe is egyre több elektromos buszt kapcsolunk be, jelenleg 12 ilyen jármű közlekedik a városban. Rendszeresen megrendezzük az Elektromos járművek napját, hogy népszerűsítsük ezt a közlekedési módot. Felelős városvezetőként feladatunk az új biztonsági kihívásokra is megoldást kínálni – ezért adjuk a szövetséggel együtt a takarót a helyi tűzoltók számára” – tette hozzá a polgármester.

„Az új eszköz nemcsak hatékonyabban oltja el az ilyen jellegű tüzeket, hanem növeli a tűzoltói beavatkozások biztonságát, ami nagyon fontos szempont egy-egy új technológia alkalmazása során” – emelte ki Sallai László tűzoltó alezredes, a székesfehérvári katasztrófavédelmi kirendeltség vezetője – „így az egyre nagyobb számban jelenlevő, feszültség alatt levő járművek vagy akár napelempanelek tüzeinek oltását rövidebb idő alatt, biztonságosabban lehet elvégezni.”

 

Forrás: Jövő Mobilitása Szövetség Képek: MTI Vasvári Tamás

Double D

Recent Posts

Elkészült a világ első autópályája, amelyen vezeték nélkül lehet tölteni az elektromos autókat

Az innováció lehetővé teszi, hogy az autók, buszok és teherjárművek vezetés közben is energiához jussanak,…

3 óra ago

Ebben a 10 városban a legdrágább a taxizás

A Deutsche Bank elemzésében a világ 69 nagyvárosában nézte meg, mi, mennyibe kerül, és ezek…

1 nap ago

Terjeszkedik Közép- és Kelet-Európában a Genius Automotive magyarországi érdekeltsége

Megkezdte a terjeszkedést a közép-kelet-európai régióban az Omoda és Jaecoo autómárka magyarországi importőre, a Genius…

1 nap ago

Taposson a fékbe! Most kiderül, milyen messzire lát el a traffipax

Hirtelen meglátjuk az út mentén az ismerős dobozt, benne egy optikával. Beletaposunk a fékbe, mert…

1 nap ago

Újabb helyeken korlátozták a parkolást Budapesten

Kizárólagos lakossági parkolóhelyek kialakításával segítik a helyi lakosokat. Új rendelkezést hozott Zugló önkormányzata azért, hogy…

1 nap ago

Most megmondjuk, miért ne vezessen télikabátban, de ha mégis, így használja a biztonsági övet

Télikabátban vezet? A Volvo Car Poland megbízásából végzett kutatás szerint a lengyel sofőrök akár 83%-a…

2 nap ago