Két szakmai szervezet is megkongatta a vészharangot, hamarosan súlyos buszsofőrhiány léphet fel az Európai Unióban. Ezért azt szeretnék elérni, hogy az unió újragondolja a vezetői engedélyekkel kapcsolatos irányelveket.
Az Európai Unió példátlan és súlyos sofőrhiánnyal néz szembe, amely 2026-ra várhatóan megháromszorozódik, ha nem tesznek lépéseket. Két szakmai szervezet nyílt levélben osztotta meg aggodalmait az Európai Tanáccsal, amellyel azt szeretnék elérni, hogy gondolják újra az uniós vezetői engedélyekkel kapcsolatos irányelveket.
A Nemzetközi Közúti Fuvarozók Szövetsége (IRU), valamint az Európai Személyszállítási Közlekedési Szolgáltatók Szövetsége (EPTO) arra hívta fel a figyelmet, hogy le kellene vinni a hivatásos buszsofőrök alsó korhatárát 18 évre. Azt szeretnék tehát, hogy akár már ennyi évesen is rendelkezhessen valaki D kategóriás jogosítvánnyal – írja a vezess.hu.
A legtöbb uniós tagországban a buszsofőrökre vonatkozó minimuméletkor jelenleg 21 és 24 év között van, ami nagy szakadékot jelent a középiskolai tanulmányi idő, valamint a szakmaválasztás között.
Az Európai Unióban hamarosan legalább százezer buszsofőr hiányozhat a munkaerőpiacról. Az ilyen mértékű munkaerőhiány megjósolhatatlan következményekkel járhat. Könnyen lehet, hogy ez az alapvető szolgáltatásokat is érintheti, sőt végső soron csorbítaná az EU CO2-csökkentéssel kapcsolatos elképzeléseit – hívta fel a figyelmet Raluca Marian, az IRU EU-ügyekért felelős tanácsadója, hozzátéve, hogy ha az unió komolyan gondolja a jelenlegi károsanyag-kibocsátási célok teljesítését, akkor még vonzóbbá kell tenni a buszos közlekedést, ehhez pedig még több buszsofőrre lenne szükség.
A lap beszámolója szerint a sofőrhiány csökkentéséhez azonban le kell vinni a minimumkorhatárt 18 évre, így nem kellene éveket várniuk azoknak, akik biztos szakmát szeretnének a középiskolai tanulmányaik után.
Jelenleg a buszsofőrök kevesebb mint 5 százaléka 25 évnél fiatalabb. A minimumkorhatár lecsökkentésével elképzelhető, hogy 2030-ra megduplázható a 25 év alatti buszsofőrök száma. A két szervezet becslése szerint a következő években a buszvezetők iránti igény 20 százalékkal fog nőni, mivel az utazási irodák forgalma visszatérhet a pandémia előtti évek szintjére.
Forrás: index.hu Kép: illusztráció
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…
Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…
Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…