Categories: Hírek

Komoly változás jöhet a jogosítványoknál

Két szakmai szervezet is megkongatta a vészharangot, hamarosan súlyos buszsofőrhiány léphet fel az Európai Unióban. Ezért azt szeretnék elérni, hogy az unió újragondolja a vezetői engedélyekkel kapcsolatos irányelveket.

 

Az Európai Unió példátlan és súlyos sofőrhiánnyal néz szembe, amely 2026-ra várhatóan megháromszorozódik, ha nem tesznek lépéseket. Két szakmai szervezet nyílt levélben osztotta meg aggodalmait az Európai Tanáccsal, amellyel azt szeretnék elérni, hogy gondolják újra az uniós vezetői engedélyekkel kapcsolatos irányelveket.

A Nemzetközi Közúti Fuvarozók Szövetsége (IRU), valamint az Európai Személyszállítási Közlekedési Szolgáltatók Szövetsége (EPTO) arra hívta fel a figyelmet, hogy le kellene vinni a hivatásos buszsofőrök alsó korhatárát 18 évre. Azt szeretnék tehát, hogy akár már ennyi évesen is rendelkezhessen valaki D kategóriás jogosítvánnyal – írja a vezess.hu.

A legtöbb uniós tagországban a buszsofőrökre vonatkozó minimuméletkor jelenleg 21 és 24 év között van, ami nagy szakadékot jelent a középiskolai tanulmányi idő, valamint a szakmaválasztás között.

Az Európai Unióban hamarosan legalább százezer buszsofőr hiányozhat a munkaerőpiacról. Az ilyen mértékű munkaerőhiány megjósolhatatlan következményekkel járhat. Könnyen lehet, hogy ez az alapvető szolgáltatásokat is érintheti, sőt végső soron csorbítaná az EU CO2-csökkentéssel kapcsolatos elképzeléseit – hívta fel a figyelmet Raluca Marian, az IRU EU-ügyekért felelős tanácsadója, hozzátéve, hogy ha az unió komolyan gondolja a jelenlegi károsanyag-kibocsátási célok teljesítését, akkor még vonzóbbá kell tenni a buszos közlekedést, ehhez pedig még több buszsofőrre lenne szükség.

lap beszámolója szerint a sofőrhiány csökkentéséhez azonban le kell vinni a minimumkorhatárt 18 évre, így nem kellene éveket várniuk azoknak, akik biztos szakmát szeretnének a középiskolai tanulmányaik után.

Jelenleg a buszsofőrök kevesebb mint 5 százaléka 25 évnél fiatalabb. A minimumkorhatár lecsökkentésével elképzelhető, hogy 2030-ra megduplázható a 25 év alatti buszsofőrök száma. A két szervezet becslése szerint a következő években a buszvezetők iránti igény 20 százalékkal fog nőni, mivel az utazási irodák forgalma visszatérhet a pandémia előtti évek szintjére.

Forrás: index.hu Kép: illusztráció

OldA

Recent Posts

Előnyben a közösségi közlekedés – ideiglenesen egyirányúsítják a Népszínház utca egy szakaszát szerdától

Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…

2 óra ago

Az Országos Taxis Szövetség leveleiből

Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…

2 óra ago

Betilthatják a villanyautók egyik spórolós megoldását

Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…

1 nap ago

Taxisofőr fújt le paprikaspray-vel egy buszsofőrt Budapesten

„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…

3 nap ago

A BMW vezérigazgatója szerint hiba volt az EU-tól, hogy 2035-re betiltják a hagyományos motorokat

Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…

3 nap ago

A kutyának sem kell a kínai autó

A kínai elektromos autók iránt csak szerény az érdeklődés Európában – derül ki egy pénteken…

3 nap ago