A Fővárosi Közgyűlés elé kerülő javaslat nem mindenben egyezik a budapesti taxisok képviselőinek többségi véleményével, melyben például az alapdíjat 1500 forintra szerették volna emeltetni. Ám ma még az sem biztos, hogy az előterjesztést megszavazzák a fővárosi képviselők. Íme az előterjesztett anyag:
Módosító javaslat a Közgyűlés részére
Tisztelt Közgyűlés!
Budapest Főváros | Önkormányzata
Főpolgármestere
A „Javaslat Budapest Főváros Önkormányzata 2022. évi összevont költségvetéséről szóló 43/2021. (XII. 22.) önkormányzati rendelet, valamint a 2023. évi összevont költségvetéséről szóló 46/2022. (XII. 22.) önkormányzati rendelet módosítására” című, a Fővárosi Közgyűlés 2023. január 25-i ülésének napirendi javaslatában 3. pont alatt szereplő előterjesztéshez az alábbi módosító javaslatot terjesztem elő.
(A Fővárosi Közgyűlés úgy dönt, hogy)
„4. az üzemanyag-ársapka Kormány általi kivezetését követő helyzetben elfogadja a személytaxi-szolgáltatást közvetítő és szervező társaságok, valamint a taxis érdekképviseleti szervezetek 2022. december 12-én közösen tett „B” javaslatát az alapdíj, a távolsággal arányos egységdíj és az idővel arányos egységdíj 10%- 10%-10%-os emelésre,
felelős: főpolgármester
határidő: azonnal
cím: 1052 Budapest, Városház utca 9-11. | levélcím: 1840 Budapest 1 / 6 oldal
Központi Statisztikai Hivatal által közzétett maginfláció százalékos mértéke], és amennyiben ez a változás a 20%-ot meghaladja, a hatósági árnak a változásnak megfelelő módosítására tegyen javaslatot a Fővárosi Közgyűlésnek.
felelős: főpolgármester
határidő: folyamatos
határidő: a 31/2013. (IV. 18.) önkormányzati rendelet 1. § (4) bekezdésének hatálybalépéséhez igazodóan”
1. A módosító javaslat fejezeten belüli számítási hibát korrigál.
2-3. A Kormány 2022. december 6-án eltörölte az üzemanyagok ársapkáját, ami a taxisok számára érezhető költségemelkedéssel jár. A taxis szervezetek [City Taxi, 6×6 Taxi, Főtaxi, NSZ, Főtaxi, OTSZ, Taxi 4, BKIK) 2022. december 12-én egységes javaslattal fordultak a Fővárosi Önkormányzathoz, amelyben „A” és „B” változat szerint fogalmazták meg a javaslataikat. Az egységes javaslat „A” változata szerint a telefonon vagy online úton előzetesen megrendelt szolgáltatás esetén az alapdíj 1000 forintról 2000 forintra emelkedne, a többi díjtétel változatlanul hagyása mellett. Az egységes javaslat „B” változata szerint mindhárom díjelem 10%- kal kerülne megemelésre. A későbbiekben a szervezetek újabb javaslatot fogalmaztak meg, amelyben az alapdíjat egységesen 1500 forintra, míg a többi díjtételt 10%-10%-kal kezdeményezték emelni.
A javaslatok közül közpolitikai szempontból az eredeti javaslat „B” változatát terjesztem a Közgyűlés elé, figyelemmel arra, hogy az „A” változat, illetve a későbbi javaslat a kis távolságra szóló utazásokat aránytalanul drágítaná, miközben számos esetben a kis távolságra szóló utazások nem kényelmi célúak, hanem közszolgáltatások vagy más alapvető szolgáltatások igénybevételét célozzák (pl. idősek eljutása egészségügyi intézménybe).
A jelen gazdasági környezetben indokoltnak tartom az árszabályozás rugalmasabbá tételét a fogyasztók és a tisztességes taxisok érdekeinek védelme mellett. Az ártörvény alapján jelenleg vagy fix tarifát vagy maximált árat határozhat meg a Közgyűlés, miközben más nagyvárosok, így például Bécs példája azt mutatja, hogy a sávos (minimum és maximum árat meghatározó) hatósági árszabályozás egyszerre tudja biztosítani a nagyobb versenyt és kizárni a lefelé nivelláló szolgáltatási színvonalat. Ehhez a változtatáshoz ugyanakkor az ártörvény módosítása szükséges, amelyet felterjesztési jog gyakorlása keretében tud kezdeményezni a Fővárosi Önkormányzat. A javaslatunk elfogadása esetén a most meghatározott hatósági árat középárként tekintem, olyan módon, hogy attól felfelé és lefelé is 10%-kal lehessen eltérni.
A megváltozott inflációs környezetben és a gazdasági bizonytalanságok mellett a kiszámíthatóság érdekében javaslom, hogy a Közgyűlés határozza meg, hogy a taxis tarifa felülvizsgálatára milyen objektív körülmények esetén kerül sor. Ehhez egy speciális, a taxiszolgáltatás sajátosságaira figyelemmel levő „költségkosár” meghatározását javaslom, amely egyharmadrészben az üzemanyag árából, egyharmad részben a nemzetgazdasági átlagkeresetből, egyharmad részben pedig (az üzemanyagot nem tartalmazó) maginflációból áll. Ha a hatósági ár utolsó megállapítását követően ez a kosár 20%-nál nagyobb mértékben változik, akkor kerüljon sor a hatósági ár felülvizsgálatára.
Az utasok kényelmét és a taxiszolgáltatás hozzáférhetőségét is javítaná, ha a BudapestGo alkalmazásban lehetőség lenne taxirendelésre. A Fővárosi Közgyűlés a 11/2022. (IV. 26.) önkormányzati rendelet megalkotásával már döntött arról, hogy a taxik foglaltságára vonatkozó és a GPS szerinti adatokat 2025. január 1-től online szolgáltatni kell a BKK részére. Ezen fejlesztés keretében valósítható meg a BudapestGo applikáció taxirendelést lehetővé tevő fejlesztése is.
Kelt a minősített időbélyegző szerinti időpontban
Karácsony Gergely főpolgármester
Budapest Főváros Önkormányzata Közgyűlésének ………………………
önkormányzati rendelete
a személytaxival végzett személyszállítási szolgáltatás és a személytaxi-szolgáltatást közvetítő és szervező szolgálat működtetésének feltételeiről, a taxiállomások létesítésének és igénybevételének rendjéről és a személytaxi-szolgáltatás hatósági áráról szóló 31/2013. (IV. 18.) önkormányzati rendelet módosításáról
Budapest Főváros Közgyűlése
a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény 49. § (3) bekezdés b) pontjában, valamint az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvény 7. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, és a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény 12. § (3)-(4) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
A személytaxival végzett személyszállítási szolgáltatás és a személytaxi-szolgáltatást közvetítő és szervező szolgálat működtetésének feltételeiről, a taxiállomások létesítésének és igénybevételének rendjéről és a személytaxi-szolgáltatás hatósági áráról szóló 31/2013. (IV. 18.) önkormányzati rendelet 16. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) Az egységdíjak kötelező mértéke – rögzített hatósági árként – a következő (a díjtételek az általános forgalmi adót tartalmazzák):
Ez a rendelet 2023. március 6-án lép hatályba.
a személytaxival végzett személyszállítási szolgáltatás és a személytaxi-szolgáltatást közvetítő és szervező szolgálat működtetésének feltételeiről, a taxiállomások létesítésének és igénybevételének rendjéről és a személytaxi-szolgáltatás hatósági áráról szóló 31/2013. (IV. 18.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló rendelet tervezetéhez
A Kormány 2022. december 6-án eltörölte az üzemanyagok ársapkáját, ami a taxisok számára érezhető költségemelkedéssel jár, ez pedig szükségessé teszi a személytaxi szolgáltatásért felszámítható, az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvény 7. § (3) bekezdése szerint rögzített hatósági árként meghatározott díjának változtatását.
Az 1. §-hoz
A tervezet a személytaxi szolgáltatásért felszámítható mindhárom díjelem esetében azok 10%-os emeléséről rendelkezik.
A 2. §-hoz
A hatálybaléptető rendelkezés kellő felkészülési idő biztosítása mellett, a hagyományok szerint hétfői nap meghatározásával rendelkezik a rendelet hatályba lépéséről.
5 / 6 oldal
a személytaxival végzett személyszállítási szolgáltatás és a személytaxi-szolgáltatást közvetítő és szervező szolgálat működtetésének feltételeiről, a taxiállomások létesítésének és igénybevételének rendjéről és a személytaxi-szolgáltatás hatósági áráról szóló 31/2013. (IV. 18.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló rendelet tervezetéhez
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. § (1) bekezdése alapján a jogszabály elő-készítője – a jogszabály feltételezett hatásaihoz igazodó részletességű – előzetes hatásvizsgálat elvégzésével felméri a szabályozás várható következményeit. A hatásvizsgálat során vizsgálni kell a tervezett jogszabály valamennyi jelentősnek ítélt hatását, különösen (a) társadalmi, gazdasági, költségvetési hatásait, (b) környezeti és egészségi következményeit, (c) adminisztratív terheket befolyásoló hatásait, (d) a jogszabály megalkotásának szükségességét, a jogalkotás elmaradásának várható következményeit, és (e) a jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételeket.
A módosítás elősegíti a személytaxival végzett személyszállítási szolgáltatás gazdasági fenntarthatóságát azzal, hogy az üzemanyag árának emelkedésére figyelemmel a hatósági árat növeli, az emelés mértéke azonban nem akkora, hogy az érdemben csökkentse a szolgáltatáshoz való tényleges hozzáférést. A módosítás a Fővárosi Önkormányzat számára közvetlen költségvetési hatással nem jár.
A rendelettervezet környezeti és egészségügyi hatásokkal nem jár.
III. Adminisztratív terhek alakulása
A rendelettervezet az árváltozásból szükségképpen fakadót (taxaméter átállítása, matricacsere) meghaladó adminisztratív teherrel nem jár.
A rendelettervezet elfogadását az üzemanyagárak emelkedése teszi szükségessé, a rendeletalkotás elmaradása esetén a személytaxival végzett személyszállítási szolgáltatás gazdasági fenntarthatósága csökkenne.
A rendelet elfogadása esetén annak alkalmazásához szükséges személyi, tárgyi és pénzügyi feltételekkel a BKK és a Budapest Közút rendelkezik.
Az M4-es autóút vecsési csomópont szakaszán júliusban három ütemben felújításokat hajtanak végre, emiatt a reptérre…
Július 5-től 24-ig az 1-es villamos rövidített útvonalon halad. A Flórián téri felüljárók felújításához kapcsolódó…
Egészen ideáig még meg lehetett úszni egy adminisztrációs költséget, de mostantól már akkor is fizetni…
Több mint 16 ezer életveszélyes Volkswagen autó cirkál jelenleg is az utakon. A gyártó már…
Magyarországon 65 098 új személyautót helyeztek forgalomba az idei első hat hónapban, 4,3 százalékkal többet,…
De van egy jó hírünk is. Két és fél millió ember életét befolyásoló döntés eléggé…