A tanulmány leleplezésével ünnepelte a Toyota thaiföldi jelenlétének 60. évfordulóját

 

Alig pár hete jelentette be a Toyota, hogy a világ legnépszerűbb és egyben legkeményebb pickupja, a  2022/2023-as ’Év Pickupja’ díjas Toyota Hilux hamarosan melléktermékként tiszta vizet kibocsátó, zéró emissziós hidrogén üzemanyagcellás elektromos változatban is elérhető lehet Európában, múlt héten pedig, a Toyota Thaiföld fennállásának 60. évfordulóján egy akkumulátoros elektromos tanulmányt lepleztek le a legendás modellből. Ennek apropója az volt, hogy a Toyota thaiföldi Samrong üzemében már 58 éve gyártják a világ kedvenc pickupját.

A Toyota thaiföldi járműgyártó és -forgalmazó leányvállalata múlt héten ünnepelte fennállásának 60. évfordulóját, az eseményen részt vett Supattanapong Punmeechaow, a Thaiföldi Királyság miniszterelnök-helyettese és energiaügyi minisztere, a thaiföldi kormány több más és Akio Toyoda, a Toyota világszintű elnöke is, aki köszönetét fejezte ki Thaiföldnek és biztosította a leányvállalatot a további együttműködés iránti elkötelezettségéről. Az autórajongók számára ugyanakkor az esemény fénypontját kétségkívül az jelentette, amikor a Toyota elnöke leleplezte a Thaiföldön legnagyobb darabszámban gyártott Toyota modell, a Hilux akkumulátoros elektromos tanulmány változatát. Azt már korábban sejteni lehetett, hogy előbb-utóbb érkezik majd tisztán elektromos változat a világ kedvenc pickupjából, hiszen mikor Akio Toyoda tavaly bepillantást engedett a 2030-ig érkező 30 akkumulátoros elektromos Toyota modellbe, azok között már helyet kapott egy pickup.

Akio Toyoda akkumulatoros elektromos Hilux

Azt is tudni lehet, hogy 2025-re a Toyota egyetlen olyan modellt sem kínál majd, amely ne lenne elérhető valamilyen részben vagy teljesen elektromos meghajtással, de arról, hogy a Hilux először valamilyen hibrid elektromos meghajtással mutatkozik-e majd be, vagy pedig mindjárt érkeznek a hidrogén üzemanyagcellás elektromos és akkumulátoros elektromos kivitelek, az autógyártó egyelőre nem árult el részleteket.

A Hilux gyártás fellegvára

Thaiföldön a helyi autópiacon 33%-os részesedéssel piacvezető Toyota három gyárral is rendelkezik, ezek közül az 1964-ben megnyílt, ma évi 240.000 darab/éves gyártókapacitással működő Samrong üzemben, és a 2007-ben megnyílt, ma évi 220.000 darab/éves kapacitással üzemelő Ban Pho-ban gyártják a világ kedvenc pickupját, a 2022/2023-as ’Év Pickupja’ díjas Hiluxot, míg az 1996-ban nyílt Gateway üzemben Corolla, Corolla Cross, Yaris, Yaris Ativ, Camry és C-HR modellek gyártása zajlik, évi 300.000 darabos kapaticással.

A Ban Pho üzbemben gyártják egyébként a Hilux plató nélküli testvérmodelljét, az Ázsiában és Afrikában rendkívül népszerű Fortunert is. A mintegy 5,6 millió thaiföldi autóipari dolgozóból nem kevesebb, mint 275.000 fő dolgozik a Toyota helyi leányvállalatánál, márkakereskedőinél és beszállítóinál. A japán autógyártó thaiföldi üzemeiben ma 20 másodperceként gördül le egy új Toyota a gyártósorról, az elmúlt 60 évben pedig több, mint 12,5 millió autót gyártottak, ennek túlnyomó részét a Hilux modellek tették ki.

Az ASEAN régióban Thaiföldön létesült először Japánon kívüli Toyota gyártóüzem, motorgyár, kutatási és fejlesztési központ és az itt épült meg az első akkumulátor-újrahasznosító üzem is, ahogyan a régióban itt gyártottak Japánon kívül először hibrid modelleket is.

Toyota BEV Pickup Concept

A Toyota Thaiföld 2002-ben kapta meg az IMV nevű globális járműplatform tervezésének és megépítésének feladatát. Az IMV az Innovative International Multi-Purpose Vehicle rövidítése, és célja egy olyan közös platform létrehozása volt, amely különböző modelleket támogat a méretgazdaságosság elérése érdekében. Az egykor egy Akio Toyoda nevű fiatal vezető által irányított IMV projekt (aki ugyanaz az Akio Toyoda, aki ma a vállalat világszintű elnöke, a vállalatalapító Kiichiro Toyoda unokája) hatalmas sikernek bizonyult: eddig több mint 7 millió IMV-alapú jármű (köztük a legendás Hilux több generációja) készült Thaiföldön, és több mint 4 millió darabot exportáltak a világ 124 országába. Az IMV projekt egy új ellátási lánc létrehozását is segítette itt Thaiföldön, 41 százalékkal növelve a Toyota helyi beszállító hálózatát, miután 2000 alkatrész gyártását helyezték át Japánból Thaiföldre – így a helyi alapanyagok aránya 60 százalékról 93 százalékra nőtt.

Forrás/képek: Toyota CE