12 hónap és 21 nap után – az ígért, december végi határidő előtt – véget ért a kormány üzemanyagárstop intézkedése. Az árak – megelőzve több környékbeli ország árait – egy csapásra 33 és 46 százalékkal emelkedtek azok számára akik eddig hatósági áron tudtak tankolni. Már csak az a kérdés, milyen gyorsan “gyógyítja meg magát” a megtépázott szektor.
A benzin piaci ára 641 forintra, a gázolajé 699 forintra emelkedett szerda késő este, azután, hogy Gulyás Miniszterelnökséget vezető miniszter és Hernádi Zsolt Mol-vezér váratlanul bejelentette: megszűnik az árstop.
Ezzel uniós összevetésben mind a benzin, mind pedig a gázolaj a 8. legolcsóbb lett Magyarországon, az Európai Bizottság november végi adatait alapul véve.
Érdekes, hogy mindkét üzemanyagtípus elmozdult abból a pozícióból, amelyben az ársapka bevezetése előtt “tartózkodott”, vagyis a benzin kicsivel drágább lett a többi országhoz viszonyítva, a gázolaj pedig olcsóbb.
Ez persze még változhat a következő hetekben, hiszen a kormány olyan agresszíven avatkozott be a piaci viszonyokba, hogy a magyar üzemanyagszektornak időt kell adni, mire minden visszatér a rendes, a kereslet-kínálat egyensúlyán alapuló kerékvágásba.
A kérdés, hogy az emberek visszatérnek-e a fehér kutakhoz, vagy marad a hálózathoz tartozó egységek még erősebb dominanciája, illetve hogy azok a nagykereskedők, amelyek korábban a Mol mellett a piac mintegy 30 százalékát szolgálták ki, mikor döntenek úgy, hogy megint szállítanak Magyarországra.
A környező uniós országokban a következőképpen alakulnak a benzinárak forintra váltva (november végi, 408,87 forintos árfolyamon)
A gázolajnál a következő a sorrend:
Jelenleg a benzin egyébként Máltán a legolcsóbb, 548 forint és Görögországban kerül a legtöbbe 813 forintba. Málta – ahol régóta hatósági áras az üzemanyag – 495 forint a gázolaj, ez szintén negatív rekord, míg Svédországban kell a legtöbbet fizetni: 911 forintot.
A környező országokat nézve mindez azt jelenti, hogy nem igazán éri meg nagy távolságokat megtenni a határ túloldalára még a benzin esetében sem. Ha valaki egy szlovén vagy román kút mellett halad el a benzines autójával, akkor talán érdemes betérni, egyébként maradnak a hazai egységek, feltéve ha a Mol tud szállítani. Hernádi Zsolt szerint egyébként már rövid távon érezhető lesz a benzinárstop eltörlésének hatása, de egy-másfél hónapon belül áll helyre a stabilitás.
Mostantól ismét lesz jelentősége annak, hogy miként változnak hétről hétre az árak, bár az tény, hogy az emberek ingerküszöbe sokkal magasabbra került, mint egy évvel korábban.
Forrás: napi.hu Kép: illusztráció
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…
Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…
Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…