12 hónap és 21 nap után – az ígért, december végi határidő előtt – véget ért a kormány üzemanyagárstop intézkedése. Az árak – megelőzve több környékbeli ország árait – egy csapásra 33 és 46 százalékkal emelkedtek azok számára akik eddig hatósági áron tudtak tankolni. Már csak az a kérdés, milyen gyorsan “gyógyítja meg magát” a megtépázott szektor.
A benzin piaci ára 641 forintra, a gázolajé 699 forintra emelkedett szerda késő este, azután, hogy Gulyás Miniszterelnökséget vezető miniszter és Hernádi Zsolt Mol-vezér váratlanul bejelentette: megszűnik az árstop.
Ezzel uniós összevetésben mind a benzin, mind pedig a gázolaj a 8. legolcsóbb lett Magyarországon, az Európai Bizottság november végi adatait alapul véve.
Érdekes, hogy mindkét üzemanyagtípus elmozdult abból a pozícióból, amelyben az ársapka bevezetése előtt “tartózkodott”, vagyis a benzin kicsivel drágább lett a többi országhoz viszonyítva, a gázolaj pedig olcsóbb.
Ez persze még változhat a következő hetekben, hiszen a kormány olyan agresszíven avatkozott be a piaci viszonyokba, hogy a magyar üzemanyagszektornak időt kell adni, mire minden visszatér a rendes, a kereslet-kínálat egyensúlyán alapuló kerékvágásba.
A kérdés, hogy az emberek visszatérnek-e a fehér kutakhoz, vagy marad a hálózathoz tartozó egységek még erősebb dominanciája, illetve hogy azok a nagykereskedők, amelyek korábban a Mol mellett a piac mintegy 30 százalékát szolgálták ki, mikor döntenek úgy, hogy megint szállítanak Magyarországra.
A környező uniós országokban a következőképpen alakulnak a benzinárak forintra váltva (november végi, 408,87 forintos árfolyamon)
A gázolajnál a következő a sorrend:
Jelenleg a benzin egyébként Máltán a legolcsóbb, 548 forint és Görögországban kerül a legtöbbe 813 forintba. Málta – ahol régóta hatósági áras az üzemanyag – 495 forint a gázolaj, ez szintén negatív rekord, míg Svédországban kell a legtöbbet fizetni: 911 forintot.
A környező országokat nézve mindez azt jelenti, hogy nem igazán éri meg nagy távolságokat megtenni a határ túloldalára még a benzin esetében sem. Ha valaki egy szlovén vagy román kút mellett halad el a benzines autójával, akkor talán érdemes betérni, egyébként maradnak a hazai egységek, feltéve ha a Mol tud szállítani. Hernádi Zsolt szerint egyébként már rövid távon érezhető lesz a benzinárstop eltörlésének hatása, de egy-másfél hónapon belül áll helyre a stabilitás.
Mostantól ismét lesz jelentősége annak, hogy miként változnak hétről hétre az árak, bár az tény, hogy az emberek ingerküszöbe sokkal magasabbra került, mint egy évvel korábban.
Forrás: napi.hu Kép: illusztráció
Bár már egy évtizede működik a VÉDA-rendszer a hazai közutakon, még mindig beleszaladni téves feltételezésekbe…
A májusi adatok szerint több mint 50 százalékkal nőtt az elektromos autók iránti érdeklődés egy…
A Google Maps már kivette, a Waze egyelőre még mutatja a traffipaxok helyét – de…
Már nem csak az elektromosok és hibridek sújtják a piaci versenyben a benzines és gázolajos…
2020 elejéhez képest tízszeresére nőtt a tisztán elektromos járműállomány Magyarországon. Minden idők második legjobb havi…
A lejárt jogosítvány nem csupán egy adminisztratív baki, hanem súlyos következményekkel is jár. Aki nem…