Categories: Hírek

Elkobozhatják az utakon száguldozók autóit Ausztriában

Több, száguldozó sofőr miatt bekövetkezett baleset után az osztrák kormány úgy döntött, kemény szabályozást vezet be: elkobozzák a gyorshajtók kocsiját. A véglegesen elkobzott autókat elárverezik.

 

 

„Van az a sebesség, amikor az autó fegyverré válik” – mondta Leonore Gewessler klímaminiszter (Zöldek) egy sajtótájékoztatón a szélsőségesen nagy sebességgel száguldozókra célozva. A Standard tudósítása szerint a politikus bejelentette, hogy új törvénycsomagot terjesztenek elő, ami alapján ideiglenesen, súlyosabb esetben pedig véglegesen is elkobozhatják az őrülten száguldozók autóit. A miniszter becslése szerint a jogszabály évente 400-450 sofőrre fog lesújtani.

A szabályozás lényege, hogy ha valaki 60 km/órával gyorsabban megy, mint a városi sebességhatár értéke (50 km/óra) – azaz 110-zel vagy annál többel zúz a városban –, vagy 70 km/órával gyorsabban, mint az autópályán megengedett legnagyobb sebesség, azaz 200-nál többel, annak két hétre lefoglalják az autóját. A miniszter szerint ilyen sebességnél egyik vezető sem képes már kontroll alatt tartani a járművet.

A lefoglalás idején megnézik, történt-e már hasonló esete az illetőnek. Ha igen, akkor a gyorshajtó búcsúzhat az autójától. Már az első esetnél véglegesen elkobozzák a kocsit, ha a gyorshajtás városban nyolcvannal vagy a sztrádán kilencvennel haladja meg a megengedett legnagyobb sebességet, illetve ha valaki 220-nál gyorsabban megy az autópályán.

A miniszter szerint az extrém száguldás hívei számára az autó „szent tárgynak” tekinthető, így jelentős visszatartó ereje lesz annak, ha ezt véglegesen elvehetik tőlük.

A véglegesen elkobzott autókat árverésre bocsátják. A bevétel 70 százaléka a közúti közlekedésbiztonsági alapba, 30 százaléka az illetékes önkormányzathoz kerül. A jármű elkobzása mellett még jelentős pénzbírságot is kell fizetni, valamint a jogosítványt is bevonják, nehogy egy másik autóval folytatódjon a száguldozás.

Ezt a fajta szabályozást Svájcban már alkalmazzák.

Az erre vonatkozó tervek egy gyorshajtás elleni törvénycsomag részét képezik, amely amint lehet, hatályba lép, mondta a miniszter, de ennek konkrét időpontját nem nevezte meg.

De nem csak az extrém sebességre kell figyelni Ausztriában. Sok magyar autós még mindig nem tudja, hogy ha egy sebességkorlátozó tábla alatt ezt a három betűt látja az osztrák sztrádán: IG-L, akkor az azt jelenti, hogy környezetvédelmi (levegőtisztasági) okok miatt lassabban (legfeljebb a táblára kiírt tempóval, például 100 km/órával) lehet csak haladni.

Ausztriában bírságolják azokat is, akik nem tartják be a kötelező követési távolságot. Ha a kamera azt rögzíti, hogy a követési távolság nagyon rövid (0,2 vagy több, de kevesebb, mint 0,4 másodperc, azaz 130 km/h-nál 7 m és 14 m között van), akkor jön a bírság.

Ha pedig ennél is agresszívebben tolja valaki az előtte haladót – ami, valljuk be, a magyar autópályán nem megy ritkaságszámba –, azaz 0,2 másodpercnél kisebb a távolság (130 km/h-nál kevesebb, mint 7 m) a bírságon felül legalább hat hónapra bevonhatják a jogsiját is.

Magyarországon november 30-án 219 km/órával száguldott egy autós Borsod-Abaúj-Zemplén megyében egy olyan szakaszon, ahol 60 km/óra volt a megengedett sebesség. A sofőrnek ezért 300 ezer forint bírságot kell fizetnie. Ebben a cikkben írtunk részletesen az ön- és közveszélyes illegális országúti versenyekről, illetve az autósok és a rendőrök végeérhetetlen macska-egér játékáról.

Forrás: telex.hu kép: illusztráció

 

Double D

Recent Posts

Előnyben a közösségi közlekedés – ideiglenesen egyirányúsítják a Népszínház utca egy szakaszát szerdától

Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…

16 óra ago

Az Országos Taxis Szövetség leveleiből

Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…

17 óra ago

Betilthatják a villanyautók egyik spórolós megoldását

Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…

2 nap ago

Taxisofőr fújt le paprikaspray-vel egy buszsofőrt Budapesten

„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…

4 nap ago

A BMW vezérigazgatója szerint hiba volt az EU-tól, hogy 2035-re betiltják a hagyományos motorokat

Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…

4 nap ago

A kutyának sem kell a kínai autó

A kínai elektromos autók iránt csak szerény az érdeklődés Európában – derül ki egy pénteken…

4 nap ago