„Van az a sebesség, amikor az autó fegyverré válik” – mondta Leonore Gewessler klímaminiszter (Zöldek) egy sajtótájékoztatón a szélsőségesen nagy sebességgel száguldozókra célozva. A Standard tudósítása szerint a politikus bejelentette, hogy új törvénycsomagot terjesztenek elő, ami alapján ideiglenesen, súlyosabb esetben pedig véglegesen is elkobozhatják az őrülten száguldozók autóit. A miniszter becslése szerint a jogszabály évente 400-450 sofőrre fog lesújtani.
A szabályozás lényege, hogy ha valaki 60 km/órával gyorsabban megy, mint a városi sebességhatár értéke (50 km/óra) – azaz 110-zel vagy annál többel zúz a városban –, vagy 70 km/órával gyorsabban, mint az autópályán megengedett legnagyobb sebesség, azaz 200-nál többel, annak két hétre lefoglalják az autóját. A miniszter szerint ilyen sebességnél egyik vezető sem képes már kontroll alatt tartani a járművet.
A lefoglalás idején megnézik, történt-e már hasonló esete az illetőnek. Ha igen, akkor a gyorshajtó búcsúzhat az autójától. Már az első esetnél véglegesen elkobozzák a kocsit, ha a gyorshajtás városban nyolcvannal vagy a sztrádán kilencvennel haladja meg a megengedett legnagyobb sebességet, illetve ha valaki 220-nál gyorsabban megy az autópályán.
A miniszter szerint az extrém száguldás hívei számára az autó „szent tárgynak” tekinthető, így jelentős visszatartó ereje lesz annak, ha ezt véglegesen elvehetik tőlük.
A véglegesen elkobzott autókat árverésre bocsátják. A bevétel 70 százaléka a közúti közlekedésbiztonsági alapba, 30 százaléka az illetékes önkormányzathoz kerül. A jármű elkobzása mellett még jelentős pénzbírságot is kell fizetni, valamint a jogosítványt is bevonják, nehogy egy másik autóval folytatódjon a száguldozás.
Ezt a fajta szabályozást Svájcban már alkalmazzák.
Az erre vonatkozó tervek egy gyorshajtás elleni törvénycsomag részét képezik, amely amint lehet, hatályba lép, mondta a miniszter, de ennek konkrét időpontját nem nevezte meg.
Ausztriában bírságolják azokat is, akik nem tartják be a kötelező követési távolságot. Ha a kamera azt rögzíti, hogy a követési távolság nagyon rövid (0,2 vagy több, de kevesebb, mint 0,4 másodperc, azaz 130 km/h-nál 7 m és 14 m között van), akkor jön a bírság.
Ha pedig ennél is agresszívebben tolja valaki az előtte haladót – ami, valljuk be, a magyar autópályán nem megy ritkaságszámba –, azaz 0,2 másodpercnél kisebb a távolság (130 km/h-nál kevesebb, mint 7 m) a bírságon felül legalább hat hónapra bevonhatják a jogsiját is.
Magyarországon november 30-án 219 km/órával száguldott egy autós Borsod-Abaúj-Zemplén megyében egy olyan szakaszon, ahol 60 km/óra volt a megengedett sebesség. A sofőrnek ezért 300 ezer forint bírságot kell fizetnie. Ebben a cikkben írtunk részletesen az ön- és közveszélyes illegális országúti versenyekről, illetve az autósok és a rendőrök végeérhetetlen macska-egér játékáról.
Forrás: telex.hu kép: illusztráció
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…
Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…
Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…