Categories: Hírek

A Nyugat új technológiával kiütheti a kínai akkumulátorgyártókat

Olcsó nagy mennyiségben rendelkezésre álló anyagokkal váltaná ki számos nyugati és ázsiai akkumulátorgyártó a lítium-ion akkumulátorok drága összetevőit, amivel jelentősen mérsékelhetnék az árukat. Ahogy egy szakértő fogalmazott a villanyautókat az évtized végére elérhetővé tehetik a jómódú középosztály szintje alatt élő autósoknak – írta meg a napi.hu 

 

Egyesült államokbeli és európai statup gyártók versenyt futnak azoknak az újfajta akkumulátoroknak a fejlesztésében, amelyek két óriási mennyiségben rendelkezésre álló, következésképpen olcsó anyagra, nátriumra és kénre építenek – adta hírül a Reuters. A technológiai újdonság jelentőségét az adja, hogy a segítségével el lehetne kerülni azokat a szűk keresztmetszeteket, amelyek megdrágítják az elektromos járművekben is használt mai akkumulátorokat.

Ezekben a lítium mellett kobaltot, mangánt és finomított nikkelt használnak, amelyek ára a megugrott kereslet miatt jelentősen nőtt. A nyugati akkumulátorgyártók lemaradásban vannak ezek előállításában ázsiai versenytársaik mögött, ezért előrejelzések szerint az európai autógyártó vállalatoknál akkumulátorhiány okozhat szűk keresztmetszetet a gyártásban az évtized közepére.

A jövő villanyautói azonban, feltéve, hogy az új technológia időben beérik, nátrium-ion és kén-ion akkumulátorokat kaphatnak, amelyek a jelenlegi 10-12 ezer dolláros akkumulátorpakkok árát a kétharmadával csökkenthetik. Persze, mint minden újdonságra erre is ráfér még a fejlesztés: a nátriumalapú megoldások egyelőre nem tudnak elég sok elektromos energiát tárolni, a kénalapúak túlságosan hajlamosak a korrodálódásra.

 

Sok induló

Több mint egy tucat startup hajtott rá arra, hogy kifejlessze az új akkumulátorok tömeggyártásra kész változatait. Sok millió dollár befektetői tőke és állami támogatás áramlott ezekbe a cégekbe. Eközben természetesen a nagy kínai gyártók is elkezdtek kísérletezni az újdonsággal.

Jelenleg Kína az akkumulátorgyártás domináns országa, beleértve ebbe a szükséges anyagok bányászatát és finomítását. A brit Benchmark Mineral Intelligence tanácsadó cég becslése szerint Kína birtokolja a világ kobaltfinomítási kapacitásának 75, lítiumfeldolgozási kapacitásának 59 százalékát.

A szakértők a nátriumban látnak nagy fantáziát, ami a konyhasó alapanyaga. Úgy vélik, ennek segítségével a világ árérzékeny részein, így Afrikában, vagy Dél-Amerikában is elindulhatnak hódító útjukra a villanyautók. Először vélhetően helyhez kötött akkumulátorokként jelenhetnek meg az újdonságok, majd kétkerekű járművekben, aztán a nagyobbakban.

Forrás: napi.hu kép: illusztráció

OldA

Recent Posts

Szombattól a Szent István körúton folytatódik a nagykörúti villamosvonalak felújítása

Folytatódik a nagykörúti villamosvonal modernizálása: a korábbi terveknek megfelelően idén nyáron a Szent István körúti,…

22 óra ago

Tudja, milyen járművet vezethet személyautós jogsival? Ugyanis nem mindegy, mikor szerezte

Nem árulunk el újat azzal, hogy aki B osztályú vezetői engedélyt, azaz a köznyelvben B…

22 óra ago

Durván felment az ilyen használt kocsik ára: aranyat érhet most egy ilyen a garázsban

Komoly döntés előtt állnak azok, akik új autó vásárlását fontolgatják, de a használt piacról is…

22 óra ago

Kanell István 1958.06.13-2025.05.28

Tisztelt Kollégáim! Ez úton tudhatom veletek, hogy Kanell István kollégánk, hosszan tartó betegséget követően, május…

22 óra ago

Már egy éve utazhatnak sokan a hatósági árnál olcsóbban az Uberrel, de a cég azt mondja, minden törvényt betartanak

Egy éve, 2024 júniusában, nyolc év szünet után hatalmas akciókkal tért vissza az Uber Budapestre. Előbb ingyenes…

2 nap ago

Felismerhetetlen autókat kezdett használni a rendőrség

Néhány információt elárult az ORFK arról az egyelőre 17 darab autóról, amelyek közül szinte mindnek…

3 nap ago