Categories: Könyvelés

Költségelszámolás elektromos- és hibrid autóknál

Már az elektromos hajtásra is van szabály

 

Bár a taxis vállalkozók túlnyomó többsége katát, vagy átalányadózást alkalmaz, mégis érdemes megemlíteni, hogy megjelent az elektromos- és hibrid autókra vonatkozó üzemanyag-elszámolási szabályzat.

A benzines és dízel autókra eddig is elég egyértelmű szabályok vonatkoztak. A NAV táblázata hengerűrtartalom és üzemanyagtípus szerint konkrétan előírja, mekkora fogyasztással kell számolni, és az üzemanyagok egységárról is közzéteszi az időről időre frissülő iránymutatást. De az elektromos és hibrid autók kapcsán nagyon sok volt eddig a kérdőjel.

A benzinüzemű gépkocsi alapnorma-átalány mértéke a beépített motor hengerűrtartalma szerint:

1000 cm3-ig 7,6 liter/100 kilométer
1001-1500 cm3-ig 8,6 liter/100 kilométer
1501-2000 cm3-ig 9,5 liter/100 kilométer
2001-3000 cm3-ig 11,4 liter/100 kilométer
3001 cm3 felett 13,3 liter/100 kilométer

A gázolajüzemű gépkocsi alapnorma-átalány mértéke a beépített motor hengerűrtartalma szerint:

1500 cm3-ig 5,7 liter/100 kilométer
1501-2000 cm3-ig 6,7 liter/100 kilométer
2001-3000 cm3-ig 7,6 liter/100 kilométer
3001 cm3 felett 9,5 liter/100 kilométer

 

Az autógázzal üzemelő tiszta gázüzemű, valamint kettős üzemű gépkocsi alapnorma-átalány mértékét – a benzinüzemű gépkocsi alapnorma-átalány alapján liter/100 kilométerben meghatározott alapnormaérték – továbbá

  • cseppfolyós propán-bután gázüzem (LPG) esetén 1,2 értékű,
  • földgáz (CNG, LNG) üzem esetén 0,8 értékű

módosító szorzóval kell alkalmazni.

Az elektromos- és hibrid autók elszámolható fogyasztásával kapcsolatos információk eddig hiányoztak. Most azonban megjelent a Magyar Közlönyben a 2022. évi XXIV. törvény, ennek 6. melléklete egyértelműsíti a helyzetet. Érdekesség, hogy nemcsak a hibridek, hanem a tisztán elektromos járművek elszámolását is a benzinárakhoz köti a szabályozás, nem pedig az elektromos áraméhoz.

Ennek értelmében a hibrideknél a fenti táblázatokat használva kell kikeresni a belső égésű motorra vonatkozó normát, majd annak venni a 70 százalékát. Tehát ha egy 1,8-as benzines autóra 9,5 liter üzemanyagot lehet elszámolni száz kilométerenként, akkor egy szintén 1,8-as, de benzines-elektromos hibrid esetében 6,65 litert.

A tisztán elektromos hajtásúak esetében 3 liter/100 kilométerrel szorozzák fel a 95-ös benzin NAV által alkalmazott árát.

Az új rendelkezés 2022. október 1-jétől lép érvénybe.

 

-oli-

Double D

Recent Posts

Kezdődik a tanév – vizsgáznak az iskolautcák

 Két fővárosi iskolánál, a XIV. és a XVII. kerületben rajtol a BKK által koordinált Iskolautca-program,…

4 óra ago

Előnyben a közösségi közlekedés – ideiglenesen egyirányúsítják a Népszínház utca egy szakaszát szerdától

Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…

20 óra ago

Az Országos Taxis Szövetség leveleiből

Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…

20 óra ago

Betilthatják a villanyautók egyik spórolós megoldását

Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…

2 nap ago

Taxisofőr fújt le paprikaspray-vel egy buszsofőrt Budapesten

„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…

4 nap ago

A BMW vezérigazgatója szerint hiba volt az EU-tól, hogy 2035-re betiltják a hagyományos motorokat

Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…

4 nap ago