Bár a taxis vállalkozók túlnyomó többsége katát, vagy átalányadózást alkalmaz, mégis érdemes megemlíteni, hogy megjelent az elektromos- és hibrid autókra vonatkozó üzemanyag-elszámolási szabályzat.
A benzines és dízel autókra eddig is elég egyértelmű szabályok vonatkoztak. A NAV táblázata hengerűrtartalom és üzemanyagtípus szerint konkrétan előírja, mekkora fogyasztással kell számolni, és az üzemanyagok egységárról is közzéteszi az időről időre frissülő iránymutatást. De az elektromos és hibrid autók kapcsán nagyon sok volt eddig a kérdőjel.
A benzinüzemű gépkocsi alapnorma-átalány mértéke a beépített motor hengerűrtartalma szerint:
1000 cm3-ig | 7,6 liter/100 kilométer |
1001-1500 cm3-ig | 8,6 liter/100 kilométer |
1501-2000 cm3-ig | 9,5 liter/100 kilométer |
2001-3000 cm3-ig | 11,4 liter/100 kilométer |
3001 cm3 felett | 13,3 liter/100 kilométer |
A gázolajüzemű gépkocsi alapnorma-átalány mértéke a beépített motor hengerűrtartalma szerint:
1500 cm3-ig | 5,7 liter/100 kilométer |
1501-2000 cm3-ig | 6,7 liter/100 kilométer |
2001-3000 cm3-ig | 7,6 liter/100 kilométer |
3001 cm3 felett | 9,5 liter/100 kilométer |
Az autógázzal üzemelő tiszta gázüzemű, valamint kettős üzemű gépkocsi alapnorma-átalány mértékét – a benzinüzemű gépkocsi alapnorma-átalány alapján liter/100 kilométerben meghatározott alapnormaérték – továbbá
módosító szorzóval kell alkalmazni.
Az elektromos- és hibrid autók elszámolható fogyasztásával kapcsolatos információk eddig hiányoztak. Most azonban megjelent a Magyar Közlönyben a 2022. évi XXIV. törvény, ennek 6. melléklete egyértelműsíti a helyzetet. Érdekesség, hogy nemcsak a hibridek, hanem a tisztán elektromos járművek elszámolását is a benzinárakhoz köti a szabályozás, nem pedig az elektromos áraméhoz.
Ennek értelmében a hibrideknél a fenti táblázatokat használva kell kikeresni a belső égésű motorra vonatkozó normát, majd annak venni a 70 százalékát. Tehát ha egy 1,8-as benzines autóra 9,5 liter üzemanyagot lehet elszámolni száz kilométerenként, akkor egy szintén 1,8-as, de benzines-elektromos hibrid esetében 6,65 litert.
A tisztán elektromos hajtásúak esetében 3 liter/100 kilométerrel szorozzák fel a 95-ös benzin NAV által alkalmazott árát.
Az új rendelkezés 2022. október 1-jétől lép érvénybe.
-oli-
Bár már egy évtizede működik a VÉDA-rendszer a hazai közutakon, még mindig beleszaladni téves feltételezésekbe…
A májusi adatok szerint több mint 50 százalékkal nőtt az elektromos autók iránti érdeklődés egy…
A Google Maps már kivette, a Waze egyelőre még mutatja a traffipaxok helyét – de…
Már nem csak az elektromosok és hibridek sújtják a piaci versenyben a benzines és gázolajos…
2020 elejéhez képest tízszeresére nőtt a tisztán elektromos járműállomány Magyarországon. Minden idők második legjobb havi…
A lejárt jogosítvány nem csupán egy adminisztratív baki, hanem súlyos következményekkel is jár. Aki nem…