Categories: Könyvelés

Költségelszámolás elektromos- és hibrid autóknál

Már az elektromos hajtásra is van szabály

 

Bár a taxis vállalkozók túlnyomó többsége katát, vagy átalányadózást alkalmaz, mégis érdemes megemlíteni, hogy megjelent az elektromos- és hibrid autókra vonatkozó üzemanyag-elszámolási szabályzat.

A benzines és dízel autókra eddig is elég egyértelmű szabályok vonatkoztak. A NAV táblázata hengerűrtartalom és üzemanyagtípus szerint konkrétan előírja, mekkora fogyasztással kell számolni, és az üzemanyagok egységárról is közzéteszi az időről időre frissülő iránymutatást. De az elektromos és hibrid autók kapcsán nagyon sok volt eddig a kérdőjel.

A benzinüzemű gépkocsi alapnorma-átalány mértéke a beépített motor hengerűrtartalma szerint:

1000 cm3-ig 7,6 liter/100 kilométer
1001-1500 cm3-ig 8,6 liter/100 kilométer
1501-2000 cm3-ig 9,5 liter/100 kilométer
2001-3000 cm3-ig 11,4 liter/100 kilométer
3001 cm3 felett 13,3 liter/100 kilométer

A gázolajüzemű gépkocsi alapnorma-átalány mértéke a beépített motor hengerűrtartalma szerint:

1500 cm3-ig 5,7 liter/100 kilométer
1501-2000 cm3-ig 6,7 liter/100 kilométer
2001-3000 cm3-ig 7,6 liter/100 kilométer
3001 cm3 felett 9,5 liter/100 kilométer

 

Az autógázzal üzemelő tiszta gázüzemű, valamint kettős üzemű gépkocsi alapnorma-átalány mértékét – a benzinüzemű gépkocsi alapnorma-átalány alapján liter/100 kilométerben meghatározott alapnormaérték – továbbá

  • cseppfolyós propán-bután gázüzem (LPG) esetén 1,2 értékű,
  • földgáz (CNG, LNG) üzem esetén 0,8 értékű

módosító szorzóval kell alkalmazni.

Az elektromos- és hibrid autók elszámolható fogyasztásával kapcsolatos információk eddig hiányoztak. Most azonban megjelent a Magyar Közlönyben a 2022. évi XXIV. törvény, ennek 6. melléklete egyértelműsíti a helyzetet. Érdekesség, hogy nemcsak a hibridek, hanem a tisztán elektromos járművek elszámolását is a benzinárakhoz köti a szabályozás, nem pedig az elektromos áraméhoz.

Ennek értelmében a hibrideknél a fenti táblázatokat használva kell kikeresni a belső égésű motorra vonatkozó normát, majd annak venni a 70 százalékát. Tehát ha egy 1,8-as benzines autóra 9,5 liter üzemanyagot lehet elszámolni száz kilométerenként, akkor egy szintén 1,8-as, de benzines-elektromos hibrid esetében 6,65 litert.

A tisztán elektromos hajtásúak esetében 3 liter/100 kilométerrel szorozzák fel a 95-ös benzin NAV által alkalmazott árát.

Az új rendelkezés 2022. október 1-jétől lép érvénybe.

 

-oli-

Double D

Recent Posts

Változás jön a magyar jogosítványoknál

Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…

41 perc ago

Sok autós még nem is hallott erről az új uniós szabályról – Az ön autóját is érinti!

Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…

1 nap ago

Hatalmas horderejű bejelentésekkel érkezik a Toyota az idei Japán Mobilitási Kiállításon

Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…

2 nap ago

Olcsóbb lesz a jogosítvány: oktató helyett a szülők is taníthatják a kezdő sofőröket

Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…

2 nap ago

Az október 23-i hosszú hétvégén lesz utoljára nyitva a Pesti alsó rakpart 2025-ben

Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…

3 nap ago

Ön is e-cigizik vezetés közben? Mostantól ez tilos lehet – mutatjuk, miért!

Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…

4 nap ago