Az elmúlt években sokan átnyergeltek egyéb személyszállításra azok, akik nem szerettek volna taxiórát, pénztárgépet, és nem akarták sárgára fóliázni a kocsijukat. Jellemzően szállodáknak, utazási irodáknak, egyéb cégeknek számláztak, és ezzel nem is volt gondjuk katás vállalkozóként. Most azonban nekik is váltaniuk kell.
Személygépkocsival díj ellenében személyt szállítani eddigi tudomásunk szerint két tevékenységi körben lehet (zárójelben a TESZOR számok):
Mindkét tevékenység bejelentés- és engedélyköteles, ötévenként ismétlődő tanfolyamhoz és vizsgához kötött. Ezt nem mindenki tudja, vagy akarja vállalni. A vállalkozók azonban leleményesek, munkájukhoz új tevékenységi köröket találtak:
Ezekkel a tevékenységi körökkel eddig vidáman el lehetett lavírozni katás adózás mellett. Most azonban váltaniuk kell azoknak, akik nem csak magánszemélyeknek számláznak. Az adóalanyoknak (cégeknek, stb.) való számlázás ugyanis kata adózás mellett csak és kizárólag taxis tevékenységre engedélyezett. Az egyéb személyszállítóknak tehát változtatniuk kell, nekik is célszerűen az átalányadó lehetősége mutatkozik. Van azonban egy kis baj: nem mindegyik került be a kedvezményes (80% költség, 20% jövedelem) átalányadózói körbe. Nézzük egyenként:
A nem kedvezményezett tevékenységek az általános kulccsal (40% költség, 60% jövedelem) adóznak.
Egyetlen olyan tevékenységi kört találtunk, amely nem taxi, de a kedvezményes átalányadózás tételes felsorolásában szerepel, be is jelenthető vállalkozásunkba, ez pedig az „Egyéb máshova nem sorolt szárazföldi személyszállítás (493901)”. Ez lenne a kiút? Nézzük mit tartalmaz az ÖVTJ részletes leírása:
„493901 Egyéb m.n.s. szárazföldi személyszállítás
Ebbe a tételbe tartozik: – az egyéb m.n.s. eszközzel – nem autóbusszal, nem személygépkocsival illetve nem élőerővel (pl. lassújárművel, motorkerékpárral ) végzett személyszállítás vezetővel – a városi, agglomeráció közlekedési rendszer részét nem képező egyéb kötött pálya üzemeltetése, pl. síkló, sífelvonó, függővasút, kötélpálya, turisztikai hajtány”
Hát, azt hiszem, hogy ebbe a legnagyobb jóindulattal sem fér bele a személygépkocsival végzett utasszállítás…
A személygépkocsis személyszállító cégeknek és a hozzájuk csatlakozó vállalkozóknak érdemes lenne lobbiznia azért, hogy:
A kezdeményezéssel nem lennének egyedül, a gépjárműoktatók már előrehaladott és sikerrel kecsegtető tárgyalásokat folytatnak ebben az ügyben.
-oli-
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…
Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…
Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…
Az október 23-ai rendezvények és gyűlések miatt ideiglenes forgalomkorlátozás lesz 2025. október 26-ig Budapest több…