Categories: HírekKönyvelés

Kata dilemmák

Maradjak, vagy váltsak?

 

2022. szeptember 1-től új kata törvény érvényesül, ezzel egyidejűleg hatályukat vesztik a régi kata szabályai, így a jelenlegi katásoknak dönteniük kell: belépnek az új katába, vagy adózási formát váltanak.

Az új kata törvény megtartott néhány részletet a régiből (például továbbra is havi 50 ezer az adó), más pontokban viszont alapvető változtatások történtek. Ilyen például az a szabály, hogy

az új katát kizárólag főállású vállalkozók választhatják.

Ez el is döntötte a másodosok és nyugdíj mellettiek sorsát; nekik mindenképpen váltaniuk kell!

A nyugdíj melletti egyéni vállalkozás tételes adózásban (bevételek mínusz költségek), vagy átalányadózásban végezhető. Az elsőt felejtsük is el, nyugdíj mellettieknek az átalányadózás javasolt, mégpedig a következők miatt:

  • Nyugdíj melletti átalányadózó vállalkozó nem fizet járulékokat. Egyáltalán nem.
  • Nyugdíj melletti átalányadózó taxis vállalkozó éves 6 millió forint árbevételig személyi jövedelemadót sem fizet (legalább is ebben az évben – hogy a továbbiakban mi lesz, azt még nem tudni) Hatmilliós árbevételt meghaladva is csak a fölöttes részre kell fizetnie, mégpedig a bevétel 20 százalékának a 15 százalékát. Egymillió forintra 30 ezret, kétmillióra 60 ezret, stb.
  • A vállalkozás könyvelése nem bonyolultabb az eddigieknél – kizárólag a bevételeket kell nyilvántartani.

A munkaviszony melletti egyéni vállalkozás tételes adózásban (bevételek mínusz költségek), vagy átalányadózásban végezhető. Itt sem javasolt a tételes adózás, hiszen az átalányadó – taxis tevékenység esetén – 80 százalék költséget feltételez, azt nehéz lenne tételesen leírni. A másodos átalányadózó a tényleges bevétele után fizeti a járulékokat oly módon, hogy a bevétel 20 százaléka a jövedelem, ezt 13 százalék szociális hozzájárulási adó és 18,5 százalék társadalombiztosítási járulék terheli. Átalányadó esetén a másodos taxis vállalkozókra is vonatkozik a személyi jövedelemadó-mentesség 6 millió forint éves árbevételig.

A másodos vállalkozó főállású munkaviszonya mellett nyilván nem szerez akkora bevételt, mint egy főállású. Nézzünk néhány számadatot:

  • Éves egymillió forintos bevétel esetén 200 ezer forint a jövedelme. Ennek járulékterhe (13+18,5%) 000 Ft, havonta 5.250 Ft
  • Éves hárommillió forintos árbevételnél ugyanez 000 Ft, vagyis havonta 15.750 forint
  • Éves hatmillió forintos árbevételnél (ez az szja mentes bevétel határa) a számok a következőképpen alakulnak: jövedelem 1.200.000 forint, járulékok 366.000 forint, vagyis havonta 500 Ft. Látható, hogy ez mindössze 5.500 forinttal több, mint az eddig fizetett havi 25.000 forintos másodos kata.

A szociális hozzájárulási adó fizetésének van egy felső határa, ez nagyrészt a főállású jövedelemtől függ, a számításoknál nem vettük figyelembe.

Munkaviszony melletti vállalkozóknál fontos még, hogy a fizetett járulékok beleszámítanak a majdani nyugdíj összegébe (másodos katánál ez nem így volt).

Másodos, és nyugdíj melletti taxisoknak tehát kényszerűen lépniük kell, mert nem maradhatnak a katában!

A fenti számítások alapján (csak taxis tevékenységre!)  ráadásul nem is járnak rosszul. De vajon megéri a főállásúaknak is váltani? Foglalkoztunk már a kérdéssel, de hamarosan újra visszatérünk rá.

-oli-

OldA

Recent Posts

Kezdődik a tanév – vizsgáznak az iskolautcák

 Két fővárosi iskolánál, a XIV. és a XVII. kerületben rajtol a BKK által koordinált Iskolautca-program,…

9 óra ago

Előnyben a közösségi közlekedés – ideiglenesen egyirányúsítják a Népszínház utca egy szakaszát szerdától

Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…

1 nap ago

Az Országos Taxis Szövetség leveleiből

Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…

1 nap ago

Betilthatják a villanyautók egyik spórolós megoldását

Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…

2 nap ago

Taxisofőr fújt le paprikaspray-vel egy buszsofőrt Budapesten

„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…

4 nap ago

A BMW vezérigazgatója szerint hiba volt az EU-tól, hogy 2035-re betiltják a hagyományos motorokat

Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…

4 nap ago