2022. szeptember 1-től új kata törvény érvényesül, ezzel egyidejűleg hatályukat vesztik a régi kata szabályai, így a jelenlegi katásoknak dönteniük kell: belépnek az új katába, vagy adózási formát váltanak.
Az új kata törvény megtartott néhány részletet a régiből (például továbbra is havi 50 ezer az adó), más pontokban viszont alapvető változtatások történtek. Ilyen például az a szabály, hogy
Ez el is döntötte a másodosok és nyugdíj mellettiek sorsát; nekik mindenképpen váltaniuk kell!
A nyugdíj melletti egyéni vállalkozás tételes adózásban (bevételek mínusz költségek), vagy átalányadózásban végezhető. Az elsőt felejtsük is el, nyugdíj mellettieknek az átalányadózás javasolt, mégpedig a következők miatt:
A munkaviszony melletti egyéni vállalkozás tételes adózásban (bevételek mínusz költségek), vagy átalányadózásban végezhető. Itt sem javasolt a tételes adózás, hiszen az átalányadó – taxis tevékenység esetén – 80 százalék költséget feltételez, azt nehéz lenne tételesen leírni. A másodos átalányadózó a tényleges bevétele után fizeti a járulékokat oly módon, hogy a bevétel 20 százaléka a jövedelem, ezt 13 százalék szociális hozzájárulási adó és 18,5 százalék társadalombiztosítási járulék terheli. Átalányadó esetén a másodos taxis vállalkozókra is vonatkozik a személyi jövedelemadó-mentesség 6 millió forint éves árbevételig.
A másodos vállalkozó főállású munkaviszonya mellett nyilván nem szerez akkora bevételt, mint egy főállású. Nézzünk néhány számadatot:
A szociális hozzájárulási adó fizetésének van egy felső határa, ez nagyrészt a főállású jövedelemtől függ, a számításoknál nem vettük figyelembe.
Munkaviszony melletti vállalkozóknál fontos még, hogy a fizetett járulékok beleszámítanak a majdani nyugdíj összegébe (másodos katánál ez nem így volt).
A fenti számítások alapján (csak taxis tevékenységre!) ráadásul nem is járnak rosszul. De vajon megéri a főállásúaknak is váltani? Foglalkoztunk már a kérdéssel, de hamarosan újra visszatérünk rá.
-oli-
Két fővárosi iskolánál, a XIV. és a XVII. kerületben rajtol a BKK által koordinált Iskolautca-program,…
Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…
Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…
Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…
„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…
Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…