A kata adózás változásairól közzétett információk közül a taxis vállalkozók hajlamosak csak egyet észrevenni: 18 millióra emelkedik a kata határ! Azért ezt vizsgáljuk meg részletesebben…
A kisadózó vállalkozók tételes adója – népszerű nevén KATA – valóban népszerű adónemmé vált. Különösen az utóbbi években, amikor bevételi határa egyre emelkedett, miközben a fizetendő adó hosszú ideje nem változott. 2020-tól a KATA bevételi határa megegyezik az alanyi ÁFA mentes határral, vagyis 12 millió forint. Ezt a bevételi határt tervezik most 18 millióra emelni. Ennek örülhetnénk, hiszen sokan már most is felülről súrolják a havi egymilliós bevételt, van azonban egy bökkenő: eddigi tudásunk szerint az ÁFA határ nem emelkedik ennek megfelelően. Nézzük a következményeket:
Bevételünk meghaladja a 12 milliós ÁFA határt – ebben az esetben első évben a fölöttes részre áfát kell fizetnünk. Mégpedig a legmagasabb, 27 százalékos kulccsal. Ez még aránylag elviselhető lenne, ha csak néhány százezerrel lépjük át a határt, a baj ott van, hogy ha egy vállalkozó bekerült az ÁFA körbe, akkor a következő teljes évben is áfás lesz. Mégpedig bevételétől függetlenül.
Azért itt nem kis összegekről beszélünk. Az áfa a bruttó bevételre „felülről” számítva 21.26 százalék. Egymillió bevételnél 212.600 Ft. Tízmilliós árbevétel esetén 2.126.000 Ft, míg a maximális 18 milliós árbevételre vetítve 3.826.800 Ft. Itt már teljes évvel számoltam, nem az átlépés évében alkalmazandó fölöttes összeggel.
Ez évente két-hárommilliós kiadás úgy, hogy gyakorlatilag nem kapunk érte semmit. Igaz, hogy költségeink bizonyos részéből leírható az áfa, vagyis csökkenthető a befizetés, de ne legyenek kétségeink: ez minimális összeg a befizetendőhöz képest. Arról már nem is beszélve, hogy az áfás könyvelésnek senki ne fusson neki egyedül: ehhez már szakképzett könyvelő szükséges. Nem hiszem, hogy manapság találni ilyet havi 20-25 ezer forinton alul…
Szóval, ne örvendezzünk korán a 18 milliós KATA-határnak. Meg hát egyébként is: a törvényjavaslat az csak javaslat – még el is kell fogadnia az Országgyűlésnek. Várhatóan már a tervezetet is elég nagy felháborodás övezi majd, változtatás, vagy akár halasztás is előfordulhat.
Jelen írás csak a KATA határ és az ÁFA határ összefüggéseit érint. A törvénytervezetben még további szigorítások is vannak – erről hamarosan…
-oli-
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…
Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…
Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…