Categories: Hírek

KATA változások, avagy korai az öröm!

A kata adózás változásairól közzétett információk közül a taxis vállalkozók hajlamosak csak egyet észrevenni: 18 millióra emelkedik a kata határ! Azért ezt vizsgáljuk meg részletesebben…

 

 

 

A kisadózó vállalkozók tételes adója – népszerű nevén KATA – valóban népszerű adónemmé vált. Különösen az utóbbi években, amikor bevételi határa egyre emelkedett, miközben a fizetendő adó hosszú ideje nem változott. 2020-tól a KATA bevételi határa megegyezik az alanyi ÁFA mentes határral, vagyis 12 millió forint. Ezt a bevételi határt tervezik most 18 millióra emelni. Ennek örülhetnénk, hiszen sokan már most is felülről súrolják a havi egymilliós bevételt, van azonban egy bökkenő: eddigi tudásunk szerint az ÁFA határ nem emelkedik ennek megfelelően. Nézzük a következményeket:

 

Bevételünk meghaladja a 12 milliós ÁFA határt – ebben az esetben első évben a fölöttes részre áfát kell fizetnünk. Mégpedig a legmagasabb, 27 százalékos kulccsal. Ez még aránylag elviselhető lenne, ha csak néhány százezerrel lépjük át a határt, a baj ott van, hogy ha egy vállalkozó bekerült az ÁFA körbe, akkor a következő teljes évben is áfás lesz. Mégpedig bevételétől függetlenül.

 

Azért itt nem kis összegekről beszélünk. Az áfa a bruttó bevételre „felülről” számítva 21.26 százalék. Egymillió bevételnél 212.600 Ft. Tízmilliós árbevétel esetén 2.126.000 Ft, míg a maximális 18 milliós árbevételre vetítve 3.826.800 Ft. Itt már teljes évvel számoltam, nem az átlépés évében alkalmazandó fölöttes összeggel.

 

Ez évente két-hárommilliós kiadás úgy, hogy gyakorlatilag nem kapunk érte semmit. Igaz, hogy költségeink bizonyos részéből leírható az áfa, vagyis csökkenthető a befizetés, de ne legyenek kétségeink: ez minimális összeg a befizetendőhöz képest. Arról már nem is beszélve, hogy az áfás könyvelésnek senki ne fusson neki egyedül: ehhez már szakképzett könyvelő szükséges. Nem hiszem, hogy manapság találni ilyet havi 20-25 ezer forinton alul…

 

Szóval, ne örvendezzünk korán a 18 milliós KATA-határnak. Meg hát egyébként is: a törvényjavaslat az csak javaslat – még el is kell fogadnia az Országgyűlésnek. Várhatóan már a tervezetet is elég nagy felháborodás övezi majd, változtatás, vagy akár halasztás is előfordulhat.

 

Jelen írás csak a KATA határ és az ÁFA határ összefüggéseit érint. A törvénytervezetben még további szigorítások is vannak – erről hamarosan…

 

-oli-

Double D

Recent Posts

Fókuszban a buszsávok

Ismét a buszsávban szabálytalanul közlekedőket ellenőrizték a BRFK és a BKK munkatársai. A Budapesti Közlekedési…

5 óra ago

Budapest és Miskolc után ma Debrecenben is elindult az Uber

Az alkalmazás immár három magyar városban elérhető Csütörtöktől az Uber alkalmazás már három városban -…

2 nap ago

Figyelmeztetett a rendőrség és a BKK, felfordul a közlekedés Budapesten

Közlekedési fennakadásokra figyelmeztetett a Budapesti Közlekedési Központ a fővárosban július 24. és 28. között, delegációk…

2 nap ago

Itt az év egyik legkockázatosabb időszaka az autósok számára

Megkezdődött az őzek üzekedése. A nyári esték békéjét könnyen megzavarhatja egy hirtelen az útra ugró…

3 nap ago

Van egy módszer, amely lenullázza a hazai autósok büntetőpontjait, sokan nem tudnak róla

Te is gyűjtöd az előéleti pontokat? Ha igen, és már majdnem kipontozódtál, akkor erről a…

3 nap ago

Olcsó villanyautóba kerül az első tömeggyártású félig szilárdtest-akkumulátor?

Bár a teljesen szilárdtest, azaz folyékony elektrolit nélkül készülő akkumulátorokra még az optimista becslések szerint is az évtized…

3 nap ago