Categories: Hírek

KATA változások, avagy korai az öröm!

A kata adózás változásairól közzétett információk közül a taxis vállalkozók hajlamosak csak egyet észrevenni: 18 millióra emelkedik a kata határ! Azért ezt vizsgáljuk meg részletesebben…

 

 

 

A kisadózó vállalkozók tételes adója – népszerű nevén KATA – valóban népszerű adónemmé vált. Különösen az utóbbi években, amikor bevételi határa egyre emelkedett, miközben a fizetendő adó hosszú ideje nem változott. 2020-tól a KATA bevételi határa megegyezik az alanyi ÁFA mentes határral, vagyis 12 millió forint. Ezt a bevételi határt tervezik most 18 millióra emelni. Ennek örülhetnénk, hiszen sokan már most is felülről súrolják a havi egymilliós bevételt, van azonban egy bökkenő: eddigi tudásunk szerint az ÁFA határ nem emelkedik ennek megfelelően. Nézzük a következményeket:

 

Bevételünk meghaladja a 12 milliós ÁFA határt – ebben az esetben első évben a fölöttes részre áfát kell fizetnünk. Mégpedig a legmagasabb, 27 százalékos kulccsal. Ez még aránylag elviselhető lenne, ha csak néhány százezerrel lépjük át a határt, a baj ott van, hogy ha egy vállalkozó bekerült az ÁFA körbe, akkor a következő teljes évben is áfás lesz. Mégpedig bevételétől függetlenül.

 

Azért itt nem kis összegekről beszélünk. Az áfa a bruttó bevételre „felülről” számítva 21.26 százalék. Egymillió bevételnél 212.600 Ft. Tízmilliós árbevétel esetén 2.126.000 Ft, míg a maximális 18 milliós árbevételre vetítve 3.826.800 Ft. Itt már teljes évvel számoltam, nem az átlépés évében alkalmazandó fölöttes összeggel.

 

Ez évente két-hárommilliós kiadás úgy, hogy gyakorlatilag nem kapunk érte semmit. Igaz, hogy költségeink bizonyos részéből leírható az áfa, vagyis csökkenthető a befizetés, de ne legyenek kétségeink: ez minimális összeg a befizetendőhöz képest. Arról már nem is beszélve, hogy az áfás könyvelésnek senki ne fusson neki egyedül: ehhez már szakképzett könyvelő szükséges. Nem hiszem, hogy manapság találni ilyet havi 20-25 ezer forinton alul…

 

Szóval, ne örvendezzünk korán a 18 milliós KATA-határnak. Meg hát egyébként is: a törvényjavaslat az csak javaslat – még el is kell fogadnia az Országgyűlésnek. Várhatóan már a tervezetet is elég nagy felháborodás övezi majd, változtatás, vagy akár halasztás is előfordulhat.

 

Jelen írás csak a KATA határ és az ÁFA határ összefüggéseit érint. A törvénytervezetben még további szigorítások is vannak – erről hamarosan…

 

-oli-

Double D

Recent Posts

Gyakori tévhit miatt akár a jogosítványunkat is elveszíthetjük

Bár már egy évtizede működik a VÉDA-rendszer a hazai közutakon, még mindig beleszaladni téves feltételezésekbe…

21 óra ago

Egészen elképesztő, ami a használtautó-piacon történik

A májusi adatok szerint több mint 50 százalékkal nőtt az elektromos autók iránti érdeklődés egy…

22 óra ago

Hamarosan nincs több lebuktatott traffipax

A Google Maps már kivette, a Waze egyelőre még mutatja a traffipaxok helyét – de…

2 nap ago

Ha ilyen autód van nem hajthatsz be ezekbe a városokba

Már nem csak az elektromosok és hibridek sújtják a piaci versenyben a benzines és gázolajos…

3 nap ago

Májusban is lendületesen bővült a hazai elektromos járműpark

2020 elejéhez képest tízszeresére nőtt a tisztán elektromos járműállomány Magyarországon. Minden idők második legjobb havi…

5 nap ago

Autósok figyelem: ez a hiba akár félmillióba is kerülhet

A lejárt jogosítvány nem csupán egy adminisztratív baki, hanem súlyos következményekkel is jár. Aki nem…

5 nap ago