Categories: Hírek

Vendéglátó teraszokat a parkolók helyett

Népszavazás lehet Erzsébetvárosban

 

Népszavazási kezdeményezés indult a VII. kerületben arról, hogy, hasonlóan a többi belső kerülethez, lehessen-e parkolóhelyeket vendéglátó teraszként használni. Erzsébetvárosban jelenleg ezt rendelet tiltja. A kezdeményezést koordináló Szabad Bisztrónak 30 nap alatt kell összegyűjtenie kb. 6 ezer aláírást – irta a telex.hu .

A népszavazás lényege, hogy a közterületek minimális részét felszabadítsák az autók dominanciája alól, közölték a szervezők. Jelenleg a parkolóhelyek Erzsébetváros közterületeinek kb. 19 százalékát foglalják el; ha a népszavazás eléri a célját, ez az arány várhatóan 18,9 százalékra csökken (ha 40 parkolóhelyen lesz terasz).

És hogy miért éppen a parkolóhelyeken kell teraszokat kialakítani? A szervezők válasza erre: mert máshol nincs helyük, mivel a járdák legtöbb helyen olyan keskenyek, hogy a gyalogosok zavarása nélkül nem alakítható ki rajtuk terasz. A teraszokkal emellett évi több tízmilliós extrabevételhez jutna a kerület, amit például a közterület zöldítésére vagy tisztán tartására fordíthatna.

2019 decemberéig Erzsébetvárosban is lehetett terasz parkolóhelyen, 2020-ban megszűnt ez a – több más kerületben most is működő – lehetőség.

A szervezők szerint Budapesten a közterületeken az autóhasználat óriási fölényben van. Míg például Erzsébetvárosban az autós közlekedés a közterületek 58 százalékát foglalja el (az úttestek 39, a parkolóhelyek 19 százalékot), addig a gyalogosok csak 36 százalékot (ebből foglalnak el a vendéglátó teraszok kevesebb mint 1 százalékot), a zöldterületnek pedig mindössze 6 százalék jut.

Ez a felosztás az autóhasználatnak óriási mértékben kedvező közterület-használati szabályozás miatt lett ilyen. Míg egy lakossági engedéllyel rendelkező autó után fél évre 0 forintot fizetnek azért a kb. 10-12,5 négyzetméternyi közterületért, amit elfoglal (a parkolási engedély kiváltásánál fizetendő 2200 forint nem a közterület-használat díja, hanem az adminisztrációé), egy vendéglátó terasz üzemeltetője 400-800 ezer forintot fizet egy ugyanekkora közterület használatáért. Ha pedig parkolóhelyen lenne ez a terasz, akkor 800 ezer–1,5 millió forint lenne a félévi közterület-használati díj.

Harc a parkolóhelyteraszokért

A kerületi teraszvita 2021 tavasza, a koronavírus-járvány második hullámának lecsengése óta fodrozódik. Ekkor jelentette be Orbán Viktor, hogy megnyithatnak a vendéglátóhelyek teraszai, sőt eltörlik a teraszdíjakat, ezzel könnyítenek a vendéglátósok terhein. A VI. kerület rögtön jelezte: úgy segíti majd a vendéglátósokat, hogy ingyen parkolóhelyet adnak nekik, így átmenetileg azok is nyithatnak teraszt, akikhez esetleg nem tartozik ilyen rész. Hasonlóan lépett Ferencváros és Józsefváros is. Erzsébetváros azonban nem követte a példájukat.

A Szabad Bisztró még 2021. március végén fordult a kerület ellenzéki többségű önkormányzatához, hogy Erzsébetvárosban is szabadítsanak fel parkolóhelyeket teraszok megnyitásához. A kerület először nem is reagált a megkeresésre, majd több mint három héttel később elutasította a kérelmet. Erzsébetváros vezetése arra hivatkozott, hogy a helyi lakók és ott dolgozó vállalkozók nagyon nehezen találnak parkolóhelyet a kerületben. A Szabad Bisztró válaszul június elején egy teherautó platóján nyitotta meg teraszát, amire kétmilliós bírsággal fenyegette meg őket az önkormányzat.

Mint arról beszámoltunk, egy nemrég készült felmérés szerint Erzsébetvárosban jelentős többségben vannak azok, akik kevesebb autót és több fát, valamint több kerékpársávot, forgalomcsillapított vagy sétálóutcát szeretnének látni a kerületben.

Forrás: telex.hu képek: Google

OldA

Recent Posts

Eljött a pillanat: vége a sorban állásnak a horvát autópályákon

Megszűnik a fizetőkapuknál való megállás, az autósok folyamatosan haladhatnak majd az autópályákon. Horvátország megkezdi az…

41 perc ago

Elkészült a világ első autópályája, amelyen vezeték nélkül lehet tölteni az elektromos autókat

Az innováció lehetővé teszi, hogy az autók, buszok és teherjárművek vezetés közben is energiához jussanak,…

17 óra ago

Ebben a 10 városban a legdrágább a taxizás

A Deutsche Bank elemzésében a világ 69 nagyvárosában nézte meg, mi, mennyibe kerül, és ezek…

2 nap ago

Terjeszkedik Közép- és Kelet-Európában a Genius Automotive magyarországi érdekeltsége

Megkezdte a terjeszkedést a közép-kelet-európai régióban az Omoda és Jaecoo autómárka magyarországi importőre, a Genius…

2 nap ago

Taposson a fékbe! Most kiderül, milyen messzire lát el a traffipax

Hirtelen meglátjuk az út mentén az ismerős dobozt, benne egy optikával. Beletaposunk a fékbe, mert…

2 nap ago

Újabb helyeken korlátozták a parkolást Budapesten

Kizárólagos lakossági parkolóhelyek kialakításával segítik a helyi lakosokat. Új rendelkezést hozott Zugló önkormányzata azért, hogy…

2 nap ago