Categories: Hírek

Vendéglátó teraszokat a parkolók helyett

Népszavazás lehet Erzsébetvárosban

 

Népszavazási kezdeményezés indult a VII. kerületben arról, hogy, hasonlóan a többi belső kerülethez, lehessen-e parkolóhelyeket vendéglátó teraszként használni. Erzsébetvárosban jelenleg ezt rendelet tiltja. A kezdeményezést koordináló Szabad Bisztrónak 30 nap alatt kell összegyűjtenie kb. 6 ezer aláírást – irta a telex.hu .

A népszavazás lényege, hogy a közterületek minimális részét felszabadítsák az autók dominanciája alól, közölték a szervezők. Jelenleg a parkolóhelyek Erzsébetváros közterületeinek kb. 19 százalékát foglalják el; ha a népszavazás eléri a célját, ez az arány várhatóan 18,9 százalékra csökken (ha 40 parkolóhelyen lesz terasz).

És hogy miért éppen a parkolóhelyeken kell teraszokat kialakítani? A szervezők válasza erre: mert máshol nincs helyük, mivel a járdák legtöbb helyen olyan keskenyek, hogy a gyalogosok zavarása nélkül nem alakítható ki rajtuk terasz. A teraszokkal emellett évi több tízmilliós extrabevételhez jutna a kerület, amit például a közterület zöldítésére vagy tisztán tartására fordíthatna.

2019 decemberéig Erzsébetvárosban is lehetett terasz parkolóhelyen, 2020-ban megszűnt ez a – több más kerületben most is működő – lehetőség.

A szervezők szerint Budapesten a közterületeken az autóhasználat óriási fölényben van. Míg például Erzsébetvárosban az autós közlekedés a közterületek 58 százalékát foglalja el (az úttestek 39, a parkolóhelyek 19 százalékot), addig a gyalogosok csak 36 százalékot (ebből foglalnak el a vendéglátó teraszok kevesebb mint 1 százalékot), a zöldterületnek pedig mindössze 6 százalék jut.

Ez a felosztás az autóhasználatnak óriási mértékben kedvező közterület-használati szabályozás miatt lett ilyen. Míg egy lakossági engedéllyel rendelkező autó után fél évre 0 forintot fizetnek azért a kb. 10-12,5 négyzetméternyi közterületért, amit elfoglal (a parkolási engedély kiváltásánál fizetendő 2200 forint nem a közterület-használat díja, hanem az adminisztrációé), egy vendéglátó terasz üzemeltetője 400-800 ezer forintot fizet egy ugyanekkora közterület használatáért. Ha pedig parkolóhelyen lenne ez a terasz, akkor 800 ezer–1,5 millió forint lenne a félévi közterület-használati díj.

Harc a parkolóhelyteraszokért

A kerületi teraszvita 2021 tavasza, a koronavírus-járvány második hullámának lecsengése óta fodrozódik. Ekkor jelentette be Orbán Viktor, hogy megnyithatnak a vendéglátóhelyek teraszai, sőt eltörlik a teraszdíjakat, ezzel könnyítenek a vendéglátósok terhein. A VI. kerület rögtön jelezte: úgy segíti majd a vendéglátósokat, hogy ingyen parkolóhelyet adnak nekik, így átmenetileg azok is nyithatnak teraszt, akikhez esetleg nem tartozik ilyen rész. Hasonlóan lépett Ferencváros és Józsefváros is. Erzsébetváros azonban nem követte a példájukat.

A Szabad Bisztró még 2021. március végén fordult a kerület ellenzéki többségű önkormányzatához, hogy Erzsébetvárosban is szabadítsanak fel parkolóhelyeket teraszok megnyitásához. A kerület először nem is reagált a megkeresésre, majd több mint három héttel később elutasította a kérelmet. Erzsébetváros vezetése arra hivatkozott, hogy a helyi lakók és ott dolgozó vállalkozók nagyon nehezen találnak parkolóhelyet a kerületben. A Szabad Bisztró válaszul június elején egy teherautó platóján nyitotta meg teraszát, amire kétmilliós bírsággal fenyegette meg őket az önkormányzat.

Mint arról beszámoltunk, egy nemrég készült felmérés szerint Erzsébetvárosban jelentős többségben vannak azok, akik kevesebb autót és több fát, valamint több kerékpársávot, forgalomcsillapított vagy sétálóutcát szeretnének látni a kerületben.

Forrás: telex.hu képek: Google

OldA

Recent Posts

Traffipaxok brutális tévedései: 700-zal száguldó Ford és gyorshajtó parkoló autó

Csak ritkán hibázik a sebességmérésre felállított rendszer, de amikor megtörténik, az sokszor érdekes, tanulságos esetet…

2 óra ago

Gyalogoszónává alakítják a Belső-Erzsébetvárost – új közlekedési rend jön a bulinegyedben

Gyökeres változás jöhet a bulinegyedben június végétől: az Index birtokába jutott előterjesztés szerint sétálóutcává alakítanák…

1 nap ago

Durva szigorítás jöhet, évente kellene műszakira vinni az autókat

A közlekedésbiztonság javítása érdekében egy új EU-s javaslat előírná, hogy a tíz évnél idősebb autók…

1 nap ago

Gépjárműadó: ha nem tudta határidőre befizetni, jó ha ezt tudja

A gépjárműadót április 15.éig kellett befizetniük a járműtulajdonosoknak, üzemben tartóknak. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) friss…

2 nap ago

Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó

A Tesla számos listán állt az élen az elmúlt években, de mostanában sikerült egy olyan…

2 nap ago

Eltakarítják a parkoló autókat egy pesti utcából

Változik a forgalmi rend a Dohány utcában: felszabadul a trolik útvonala, szélesebbek lesznek a járdák,…

2 nap ago