Négy év után ugranak a budapesti taxis tarifák, követve az elmúlt évek béremeléseit és természetesen az üzemanyag árának megugrását, amelyet már nem sokáig tud kordában tartani a kormány hatósági árazása. A fix díjakat sok kritika éri, többek között a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is megszólalt az ügyben. Vannak azonban vitathatatlan előnyei is egy olyan piacon, mint a személyszállítás. Többek között ez is kiderül a napi.hu videopodcastjából, amelynek vendége Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) elnöke.
„Már most lehet látni, hogy a budapesti taxióraszervizekben milyen díjakat állítanak be a műszerekbe, hogy azokkal vidéken – főként a fesztiválok idején – dolgozzanak: 10 ezer forintos alapdíj, 5 ezer forintos kilométerdíj” – mondta Metál Zoltán a fix díjakat ért kritikákra reagálva.
„Ahol nincs hatósági ár, ott a piac határozza meg azokat. Ennek persze vannak előnyei, de ahol nincs ilyen szabályozás, ott teljesen jogszerűen lehet elkérni a két kilométeres útért 20 ezer forintot”.
Az OTSZ elnöke ezzel a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) kritikájára is reagál, amely korábban azt javasolta a fővárosi önkormányzatnak, hogy „versenybarát megoldásokkal sokkal kedvezőbben járhatnának a fogyasztók”.
A GVH szerint ugyanis szűkíthető lenne az árrögzítés szabályozása azokra az esetekre, amikor a fogyasztó nem tud megfelelően előre tájékozódni a viteldíjakról (utcai leintés, taxiállomáson sorban álló autók), továbbá elősegíthető lenne a verseny azáltal is, hogy ha a fix tarifák helyett a főváros csupán maximált árat írna elő, amely alatt kialakulhatna egy szolgáltatói verseny.
Várva várt díjemelés
A beszélgetés apropója többek között azt volt, hogy a Fővárosi Közgyűlés áprilisi döntése értelmében május 9-től, hétfőtől emelkedtek a hatósági díjak átlagosan 35 százalékkal.
Egy 10 kilométeres út, 15 perces állással eddig került 4 825 forintba, mostantól pedig 6 500 forintot kell érte fizetni.
Az emelést a szakszervezetek már régóta kérték ugyanis a tarifák 2018-ban nőttek utoljára, azóta pedig mind az árak, mind pedig a bérek jelentősen elszálltak.
Eközben a taxisok is komoly áldozatai a kormány árfolyam-politikájának, amelynek eredményeképpen Magyarországon 9,2 százalékkal százalékkal nőtt az új autók ára, miközben az EU-ban az átlag csak 3,5 százalék. Érdemben emelkedtek a biztosítási- és szervizköltségek is.
Megtizedelt szolgáltatók
Miközben 2019-ben még hétezer taxis vállalkozó dolgozott Budapesten mára számuk több mint kétezerrel csökkent. Az ötezer aktív sofőr sem dolgozik persze folyamatosan.
Metál Zoltán szerint a szakma most érzi, hogy ez nem elég: az igényeket hétezer autó tudná kiszolgálni, a vállalakozásokat azonban nem olyan könnyű pótolni, hiszen mindenkinek ki kell számolnia, hogy megéri-e neki belevágni vagy sem.
A kérdés, hogy azok a sofőrök, akik a pandémia miatt feladták a szakmát visszatérnek-e, illetve a fiatalok látnak-e ebben fantáziát. Az szakember szerint elsősorban utóbbiak számára jelenthet vonzó alternatívát a kötetlen munkaidő és a szabadság, ugyanakkor tény, hogy hosszabb távban érdemes gondolkozni.
Az elnök nem gondolja, hogy az önvezető taxik – amelyek tesztelése egyes amerikai városokban már folyik – komolyan veszélyeztetné a budapesti sofőrök munkáját a következő 5-10 évben.
A műsorban szóba kerültek többek között még a „hiénák” is, akik rontják a taxis szakma hitelességét, a szolgáltatókról és arról is, hogy koncentrálódik-e a budapesti piac és van-e szükség sok fuvarszervezőre.
Forrás: napi.hu
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…
Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…
Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…