Az Európai Parlament átszervezné az uniós tagállamok útdíjfizetési sémáját, hogy az jobban tükrözze az utazások valós károsanyag-kibocsátását. Pár éven belül az útdíjak kiszabásakor figyelembe kell venni a járművek környezetre gyakorolt hatását, és támogatni kell az alacsony vagy zéró emissziós hajtásokat – hívja fel az Autopro.hu az EP környezetkímélő és egyben pénztárcát kímélő megoldására.
Frissítette szabályzatát a tagállamok által a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) útjain kiszabható útdíjakra vonatkozóan az Európai Parlament. A cél, hogy áttereljék a díjszabási elveket az időalapú úthasználatról a távolságalapúra. Ezáltal jobban érvényesülne az elv is, mely szerint az fizet, aki szennyez, és annyit, amennyit szennyez.
A tagállamok a következő nyolc éven belül kivezetik a teherautók és buszok időalapú autópálya-matricáit, és áttérnek a kilométeralapúra. 2026-ig az EU tagjainak ki kell alakítani továbbá egy sávos rendszert, amelyben a kevesebbet vagy egyáltalán nem szennyező járművek úthasználati díjait csökkentik. Az új szabályok összetettek, és sok kivételt tartalmaznak az igazságosság érdekében. Kedvezményt élveznek például a könnyű súlyú járművek vezetői és a díjköteles utakat rövid ideig használók.
Három évvel az új szabályok bevezetése után a tagállamoknak jelenteniük kell, hogyan változtak az útdíjak, és a bevételt mire fordítják – az EU célja, hogy a fenntartható közlekedés fejlesztésébe forgassák vissza a közutakból befolyó pénzt.
Az Európai Parlament egyik kommunikátora, Giuseppe Ferrandino elmondta, a nehéz tehergépjárművek és buszok mostani matricás rendszerének eltörlése nagyobb egységességet fog hozni. Ferrandino intézménye tisztább járművek használatára igyekszik buzdítani a szállítmányozási szektort. A szóvivő korábban nagy örömmel mutatta be az egynapos autópálya-matricát, ami lehetővé fogja tenni az átutazóban lévő sztrádahasználóknak egy alacsonyabb, igazságosabb díj megfizetését, egyúttal a Parlament szerint serkentve a turizmust is — olvasható az InsideEVs portálon.
Cash/fotó: Facebook
Elfogták a férfit, aki késsel fenyegetett egy taxist a XVIII. kerületben. Kiderült, hogy tavaly is…
Féklámpák az autó elején? Elsőre szokatlannak hangzik – de valódi különbséget jelenthet. Egy grazi és…
A Kínából származó ásványi anyagok megvonása világszerte megbénítja az autógyártókat. Egy gyors megoldás nélkül lassulhat,…
Bár már egy évtizede működik a VÉDA-rendszer a hazai közutakon, még mindig beleszaladni téves feltételezésekbe…
A májusi adatok szerint több mint 50 százalékkal nőtt az elektromos autók iránti érdeklődés egy…
A Google Maps már kivette, a Waze egyelőre még mutatja a traffipaxok helyét – de…