Categories: Könyvelés

KATA és minimálbér

Változnak az arányok

Amikor 2013-ban bevezették a kata-adózást, a vállalkozók eleinte még bizalmatlanok voltak vele szemben. Vajon hol van a trükk? Csak ennyit kell fizetni, és se egyéb adó se járulék? Gyanús!

Aztán az eltelt évek bebizonyították, hogy egyszerűsége és könnyű áttekinthetősége miatt van létjogosultsága ennek az adózási formának. A vállalkozók – köztük a taxisok – tömegesen álltak át, és élvezték előnyeit. Hátrányokról akkor még senki nem beszélt…

A 2013 óta eltelt időszakban a minimálbér folyamatosan emelkedett. Az átalányadózást alkalmazó taxisok ezért egyre több és több járulékot fizettek. A kata összege maradt havi 50 ezer forint. Azért az évek során már megjelentek olyan hangok, hogy talán mégsem olyan kedvező ez az adózási forma mindenkinek. A majdani nyugdíj szempontjából például kifejezetten hátrányos, mert nem csak kevés alapjövedelmet biztosít, hanem még a nyugdíj megállapításánál alapvető fontosságú szolgálati időt is befolyásolja. Mégpedig hátrányosan.


A minimálbér alakulása a kata bevezetésétől napjainkig.

  1. január 1. 98 000
  2. január 1. 101 500
  3. január 1. 105 000
  4. január 1. 111 000
  5. január 1. 127 500
  6. január 1. 138 000
  7. január 1. 149 000
  8. január 1. 161 000
  9. február 1. 167 400
  10. január 1. 200 000

Látható, hogy míg a minimálbér évről évre emelkedett (és a hozzá kapcsolódó járulékfizetés is), addig a kata összege változatlanul havi 50 ezer forint (itt a kata plusz 75 ezres tételét, és a mellékfoglalkozásúak, nyugdíjasok által fizetendő 25 ezres összeget nem vesszük figyelembe).

Fenti táblázatból úgy tűnhet, mintha egyre érdemesebb lenne katázni, hiszen annak összege immár kilenc(!) éve változatlan, miközben a minimálbér által generált járulékok emelkednek, és némi infláció is van. Ugyanakkor a kata-adózás szolgálatiidő-csökkentő hatása mára eljutott abba az állapotba, hogy egy év katázás immár alig több mint fél év szolgálati időt jelent. A nyugdíj előtt állóknak ez igencsak rossz hír!

Itt mindjárt oszlassunk el egy gyakran felmerülő félreértést: a szolgálati idő csökkenése nem azt jelenti, hogy a vállalkozó egyre később mehet nyugdíjba, hanem azt, hogy 65 éves korában nyugdíjbavonulásakor a nyugdíj összegének számításánál kevesebb időt vesznek figyelembe. Sok év katázás után sokkal kevesebb időt…

Mégis, akkor kinek éri meg katázni?

Az én álláspontom szerint annak, aki fiatal, gyermektelen, majdani nyugdíjra nem is számít, vagy annak kipótlását egyéni módszerrel képzeli megvalósítani, továbbá fontos neki hogy most, pillanatnyilag a lehető legkevesebb közterhet kelljen fizetnie vállalkozása után.

Mindenki másnak (csak taxisokról beszélünk!) ma már az átalányadózás sokkal kedvezőbb lehet. A katából év közben is lehetséges a kilépés, és az átalányadóra való áttérés. Érdemes számolgatni, tervezni, már csak azért is, mert vélhetőleg a kata összege sem marad örökre havi 50 ezer forint…

-oli-

Double D

Recent Posts

Előnyben a közösségi közlekedés – ideiglenesen egyirányúsítják a Népszínház utca egy szakaszát szerdától

Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…

10 óra ago

Az Országos Taxis Szövetség leveleiből

Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…

10 óra ago

Betilthatják a villanyautók egyik spórolós megoldását

Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…

2 nap ago

Taxisofőr fújt le paprikaspray-vel egy buszsofőrt Budapesten

„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…

4 nap ago

A BMW vezérigazgatója szerint hiba volt az EU-tól, hogy 2035-re betiltják a hagyományos motorokat

Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…

4 nap ago

A kutyának sem kell a kínai autó

A kínai elektromos autók iránt csak szerény az érdeklődés Európában – derül ki egy pénteken…

4 nap ago