Amikor 2013-ban bevezették a kata-adózást, a vállalkozók eleinte még bizalmatlanok voltak vele szemben. Vajon hol van a trükk? Csak ennyit kell fizetni, és se egyéb adó se járulék? Gyanús!
Aztán az eltelt évek bebizonyították, hogy egyszerűsége és könnyű áttekinthetősége miatt van létjogosultsága ennek az adózási formának. A vállalkozók – köztük a taxisok – tömegesen álltak át, és élvezték előnyeit. Hátrányokról akkor még senki nem beszélt…
A 2013 óta eltelt időszakban a minimálbér folyamatosan emelkedett. Az átalányadózást alkalmazó taxisok ezért egyre több és több járulékot fizettek. A kata összege maradt havi 50 ezer forint. Azért az évek során már megjelentek olyan hangok, hogy talán mégsem olyan kedvező ez az adózási forma mindenkinek. A majdani nyugdíj szempontjából például kifejezetten hátrányos, mert nem csak kevés alapjövedelmet biztosít, hanem még a nyugdíj megállapításánál alapvető fontosságú szolgálati időt is befolyásolja. Mégpedig hátrányosan.
A minimálbér alakulása a kata bevezetésétől napjainkig.
Látható, hogy míg a minimálbér évről évre emelkedett (és a hozzá kapcsolódó járulékfizetés is), addig a kata összege változatlanul havi 50 ezer forint (itt a kata plusz 75 ezres tételét, és a mellékfoglalkozásúak, nyugdíjasok által fizetendő 25 ezres összeget nem vesszük figyelembe).
Fenti táblázatból úgy tűnhet, mintha egyre érdemesebb lenne katázni, hiszen annak összege immár kilenc(!) éve változatlan, miközben a minimálbér által generált járulékok emelkednek, és némi infláció is van. Ugyanakkor a kata-adózás szolgálatiidő-csökkentő hatása mára eljutott abba az állapotba, hogy egy év katázás immár alig több mint fél év szolgálati időt jelent. A nyugdíj előtt állóknak ez igencsak rossz hír!
Itt mindjárt oszlassunk el egy gyakran felmerülő félreértést: a szolgálati idő csökkenése nem azt jelenti, hogy a vállalkozó egyre később mehet nyugdíjba, hanem azt, hogy 65 éves korában nyugdíjbavonulásakor a nyugdíj összegének számításánál kevesebb időt vesznek figyelembe. Sok év katázás után sokkal kevesebb időt…
Mégis, akkor kinek éri meg katázni?
Az én álláspontom szerint annak, aki fiatal, gyermektelen, majdani nyugdíjra nem is számít, vagy annak kipótlását egyéni módszerrel képzeli megvalósítani, továbbá fontos neki hogy most, pillanatnyilag a lehető legkevesebb közterhet kelljen fizetnie vállalkozása után.
Mindenki másnak (csak taxisokról beszélünk!) ma már az átalányadózás sokkal kedvezőbb lehet. A katából év közben is lehetséges a kilépés, és az átalányadóra való áttérés. Érdemes számolgatni, tervezni, már csak azért is, mert vélhetőleg a kata összege sem marad örökre havi 50 ezer forint…
-oli-
Az utasoktól és a kollégáitól is elköszönt hétői Facebook-posztjában a 6×6 Taxi. A népszerű társaság közölte:…
Miriam Mattova kanadai–szlovák modell szerint vallási alapon tették ki az út szélén, miután az Uber-sofőrje…
Noha korábban az Európai Bizottság ezt is felvetette, most úgy tűnik, mégsem kell majd évente műszaki…
Miért kell mobilzavaró eszközt használni a vizsgaközpontokban? Rejtett kamerákkal és apró fülhallgatókkal csalnak a vizsgákon. 300-400…
Két gyalogos került intenzív osztályra, miután szombat reggel súlyos balesetet okozott egy önvezető taxi a kínai Zhuzhou…
A visszahívást csak több tűzeset után rendelték el. Két sürgős visszahívási akciót hirdetett a Volkswagen…